همشهری آنلاین - زهره بانی: با آغاز فصل سرما و شیوع بیشتر سرماخوردگی و آنفلوآنزا، بیایید نگاهی به مراقبت‌های دوره این بیماری و تغذیه مناسب این ایام داشته باشیم.

سرماخوردگی

علایم بیماری سرماخوردگی عموما شامل گلودرد، گرفتگی یا ریزش آب بینی و چشم، سرفه، عطسه، بدن درد و خستگی است که اگر این علایم بیش از یک هفته طول بکشد و با سردرد شدید، ضعف، از دست دادن اشتها و تهوع همراه باشد، احتمال دارد که بیماری به علت ویروس آنفلوانزا باشد.

استراحت زیاد برای تجدید قوا برای درمان هر چه سریع‌تر سرماخوردگی ضروری است زیرا عدم توجه به علایم سرماخوردگی و ادامه فعالیت‌های عادی روزانه موجب طولانی شدن دوره بیماری می‌شود.

نوشیدن مایعات گرم فراوان و قرقره آب نمک ولرم در زمان سرماخوردگی بسیار توصیه می‌شود. حتی در مواقع سرماخوردگی یا آنفلوانزای شدید می‌توان سوپ یا آشی که حاوی تعادل صحیحی از انواع مواد مغذی و ضروری باشد را جایگزین وعده‌های اصلی غذا کرد.

جهت رفع گرفتگی بینی روزی سه بار و هربار به مدت ده دقیقه از بخور استفاده کنید. روش کار بدین شکل است که حوله یا پارچه‌ای را روی سر خود بیندازید و سر خود را روی یک ظرف آب جوش بگیرید به طوری که در یک سیکل بسته از هوای گرم و مرطوب تنفس کنید. اگر مقداری اکالیپتوس هم به آب اضافه کنید، باعث راحتی تنفس می‌شود.

برای این که سیستم ایمنی بدن به بهترین شکل ممکن به وظیفه‌اش عمل کند باید مواد مغذی حیاتی را به میزان لازم دریافت کند.

مرکبات

پرتقال، گریپ فروت، انواع توت، فلفل دلمه‌ای، توت فرنگی، سیب زمینی و سبزیجات برگ سبز مثل کلم که از جمله منابع اصلی و طبیعی ویتامین ث هستند برای سرماخوردگی بسیار مناسب‌اند زیرا باعث جلوگیری از شدت گرفتن علایم بیماری و یا طولانی شدن مدت بیماری می‌شوند.

کمبود ویتامین‌های گروه ب باعث بروز عفونت می‌شود،‌ بنا بر این غلات سبوس دار و حبوبات به عنوان منبع غنی ویتامن‌های گروه ب از جمله مواد غذایی مناسب دوران سرماخوردگی محسوب می‌شوند.

سیر که سرشار از آهن، روی و آلیسین است علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن، خطر عفونت‌های ویروسی را نیز کم می‌کند.

ماهی‌های روغنی مثل ماهی قباد، قزل آلا، ساردین و تخم کتان، تخمه کدو حلوایی و روغن شاه دانه از منابع غنی امگا 3 هستند. اسیدهای چرب امگا 6 که برای مبارزه علیه عفونت‌ها ضرورت دارند به وفور در دانه کنجد، تخمه کدو حلوایی و آفتابگردان یافت می‌شوند.

جهت تامین ویتامین آ مورد نیاز هم می‌توان از جگر، انواع ماهی مثل قزل‌آلا- قباد و شاه ماهی، کره و تخم مرغ که منابعی غنی از ویتامین آ هستند، استفاده کرد.

ماهی

کمبود دریافت پروتئین، خطر ابتلا به عفونت را افزایش می‌دهد. ماهی، مرغ، گوشت قرمز بدون چربی، لبنیات و مخلوطی از حبوبات، دانه‌ها و غلات سبوس‌دار می‌توانند پروتئین مورد نیاز بدن در این ایام را تامین کنند.

از غلات صبحانه، نان و عصاره مخمر، چغندر، لوبیا چشم بلبلی و انواع کلم می‌توان به عنوان منابع غنی اسید فولیک نام برد.

توجه داشته باشید که غذاهای کنسروی و بسته بندی از لحاظ ویتامین و مواد معدنی بسیار فقیر هستند و تا می‌توانید از مصرف آنها پرهیز کرده و انواع میوه، سبزیجات تازه ، گوشت ، ماهی ، غلات و دانه‌ها و مغزها را در برنامه غذایی خود داشته باشید.

www.irteb.com

کد خبر 147266
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز