شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۰ - ۰۸:۳۴

همشهری آنلاین: دانشمندان به تازگی دریافتند که سیاره ناهید دارای لایه‌ای از اوزن است

سیاره ناهید

به گزارش خبرگزاری مهر، این لایه نازک از گاز اوزن که صدها بار رقیق‌تر از لایه اوزن اتمسفر زمین است توسط فضاپیمای "ونوس اکسپرس" آژانس فضایی اروپا کشف شده است.

تا به حال لایه اوزن تنها در اتمسفر دو سیاره زمین و مریخ مشاهده شده بود و اکنون ناهید سومین سیاره‌ای است که به عنوان مالک لایه اوزن شناخته شده است. این یافته می‌تواند به اخترشناسان در کشف و رصد حیات در سیاره‌های دیگر کمک بزرگی به شمار رود.

این فضاپیمای اروپایی زمانی که از میان اتمسفر ناهید بر روی ستاره‌ها متمرکز شده بود موفق به شناسایی لایه اوزن دراین سیاره شد. ستاره‌های دورافتاده در این رصد کم نورتر از حد انتظار دیده شدند زیرا لایه اوزن مقداری از نور فرابنفش آنها را به خود جذب کرده بود.

به گفته "فرانک مونت مسین" از مرکز مطالعات اتمسفری LATMOS در فرانسه لایه اوزن ناهید در ارتفاع 100 کیلومتری از سطح سیاره قرار گرفته است، ارتفاعی در حدود سه برابر ارتفاع لایه اوزن از سطح زمین. اوزن، مولکولی حاوی سه اتم اکسیژن، زمانی شکل می‌گیرد که نور خورشید دی اکسید کربن را در اتمسفر ناهید تجزیه کرده و مولکول‌های اکسیژن را تشکیل می‌دهد. بر روی زمین، لایه اوزن که بیشترین بخش پرتوهای مخرب فرابنفش را به خود جذب کرده و از رسیدن آنها به سطح زمین جلوگیری می‌کند نیز به همین شکل تشکیل می‌شود.

به گفته محققان ردیابی لایه اوزن در ناهید اطلاعات زیادی را درباره چرخه و ساختار شیمیایی اتمسفر ناهید در اختیار انسان قرار می‌دهد. به علاوه نشانه‌های بیشتری از شباهت‌های بنیادین میان سیاره‌های سنگی ارائه می‌کند. برخی از بیولوژیست‌های کیهانی بر این باورند حضور اکسیژن، کربن، و اوزن در اتمسفر نشان دهنده حضور حیات در سطح یک سیاره است.

با این همه نتایج جدید این تصور را نفی می‌کند، صرف وجود اکسیژن در یک اتمسفر دیگر نشانه‌ای کافی برای وجود حیات در سطح یک سیاره به شمار نمی‌رود. با این همه محققان قصد دارند از نتایج به دست آورده از این مطالعه در ردیابی حیات بر روی دیگر سیاره‌ها استفاده کنند.