همشهری آنلاین: بخش اسلام موزه‌ متروپولیتن نیویورک که از موزه‌های مهم دنیا محسوب می‌شود، با حضور محمد احصایی روز اول آبان ماه امسال افتتاح خواهد شد.

به گزارش ایلنا، شهر نیویورک بعداز سالها انتظار شاهد افتتاح بخش اسلامی موزه‌ متروپولیتن این شهر خواهد بود.

در مراسم ویژه‌ای که با حضور سفیران فرهنگی، نمایندگان کشورها، وزرای فرهنگ و شخصیت‌های برجسته اسلامی و سیاسی در روز 25 اکتبر (اول آبان) برگزار خواهد شد، بخش اسلامی موزه متروپولیتن شامل آثار گرانبهای اسلامی تا قرن نوزدهم افتتاح می‌شود.

درکنار حضور احتمالی برخی چهره‌های برجسته جهان اسلام مثل سیدحسین نصر، محمد احصایی(هنرمند رکورددار ایران) نیز به‌عنوان میهمان در این مراسم حضور خواهد داشت.

احصایی درباره حضور خود در این مراسم گفت: "من برای اتمام کتابت قرآن به کانادا سفر کرده‌ام. بعداز اقامت در کانادا در روز افتتاح به دعوت مسئولان موزه متروپولیتن به شهر نیویورک می‌روم تا در این رویداد مهم حضور یابم.

افتتاح بخش اسلامی این موزه آرزوی دیرینه تمامی دوستداران هنر اسلامی بود و خیلی خوشحالم که این موزه معتبر نیز گنجینه‌ای از آثار اسلامی را به کلکسیون غنی خود اضافه کرد".

وی افزود: در صد سال اخیر کارهای مهمی درباره هنر اسلامی در موزه‌های معتبر دنیا مانند لوور و سن پترزبورگ شده است. فکر می‌کنم جای بخش اسلامی در موزه معتبری چون متروپولیتن خالی بود.

او درباره موزه متروپولیتن گفت: این موزه که هر سال بازدیدکنندگان زیادی دارد با افتتاح بخش اسلامی این موزه و نمایش آثار هنر اسلامی به اهمیت این موزه افزوده می‌شود.

وی در خاتمه گفت: امیدوارم که البته در آینده‌ای نزدیک شاهد افزودن آثار مدرن و معاصر اسلامی به گنجینه این موزه باشیم.

سال گذشته نیز پرویز تناولی با اهدای مجسمه‌ای از مجموعه شاعرهایش به تقویت بخش اسلامی این موزه کمک کرده است.

این هنرمند که هم اکنون در کانادا به سر می‌برد، با اهدا و حراج این مجسمه، نقش خود را به عنوان هنرمند ایرانی در تقویت بخش اسلامی این موزه به‌خوبی ایفا کرد.

موزه متروپولیتن نیویورک که در وسط این شهر واقع شده، از بزرگ‌ترین و مشهورترین موزه‌های جهان است.

این موزه که در ۱۸۷۲ میلادی افتتاح شده، حاوی مجموعه بزرگ و نادری از تاریخ اسلام و ایران باستان است.

این موزه سالی ۴ میلیون بازدیدکننده از کلکسیون دو میلیونی آن دارد. قدیمی‌ترین دارایی این موزه مربوط به ۳۰۰۰۰۰ سال تا ۷۷۰۰۰ سال پیش است و سنگ آتشزنه‌ای‌است که در مصر یافت شده‌است.

بخش اسلامی موزه متروپولیتن شامل آثاری از کشورهای عربی، ایرانی، ترکیه‌ای، کشورهای خاورمیانه و آثار اسلامی دیگر کشورهای آسیای جنوبی است.

مجموعه هنر اسلامی موزه از محدوده تاریخ از هفتم تا قرن نوزدهم است و نزدیک به دوازده هزار اثر هنری است که منعکس کننده تنوع و طیف وسیعی از سنت‌های فرهنگی اسلام را در خود جای داده است.

این موزه آثاری از غرب کشورهای اسلامی یعنی اسپانیا و مراکش تا شرق به عنوان آسیای مرکزی و هند را داراست.

این مجموعه نشان می‌دهد نفوذ متقابل از شیوه‌های هنری مانند خطاطی، و تبادل نقوش مانند تزئین گیاهی (اسلیمی) و الگودهی هندسی در هر دو قلمرو شرق و غرب کشورهای اسلامی است.

آثار هنری در مجموعه‌های موزه به نمایش در بیش از چهار صد گالری موزه به نمایش درمی‌آید که موزه اسلامی در گالری پانزدهم این موزه جای داده شده است.

 

کد خبر 148156

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز