همشهری‌آنلاین: نخستین مجمع عمومی انجمن علمی مطالعات جهان با مجوز تاسیس از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری 17 مهر 1390 همزمان با ولادت با سعادت امام رضا (ع) در تالار حنانه دانشکده مطالعات جهان برگزار شد

fws

در ابتدا دکتر جواد شعرباف که مدیریت برگزاری مجمع را بر عهده داشت به معرفی انجمن علمی مطالعات جهان و فصلنامه مطالعات جهان پرداخت.

سپس دکتر سعیدرضا عاملی رئیس دانشکده مطالعات جهان ضمن خوش آمدگویی به شرکت کنندگان در مجمع توضیحاتی در باره موضوعات مطالعات جهان و روش آموزش در این دانشکده ارائه کرد.

وی با اشاره به مطالعه جهان شناخت جهان را دو نگاه تعریف کرد و گفت: در شناخت جهان دو نگاه خرد و کلان وجود دارد که نگاه کلان بحث جهان شناسی به عنوان یک مفهوم عام و کلی را در بر می گیرد و دیگری نگاه خرد است که کشورشناسی از این منظر قابل بررسی است. ما نیازمند هر دو نگاه هستیم. در شرایطی جهانی که شاهد تغییرات بزرگ ناشی از جهانی شدن و ظهور جهان مجازی و شرایط سیاسی بعد از انقلاب اسلامی ایران و بعد از جنگ سرد هستیم؛ ضروت نگاه کلان به جهان بسیار زیاد است.
رئیس دانشکده مطالعات جهان مطالعه علمی را به دو شاخه تقسیم کرد و افزود: دو محور در مطالعات علمی وجود دارد که یکی مطالعه هست‌ها و یا واقعیت‌هاست و دیگری مطالعه حقایق است.

وی ادامه داد: هست‌ها را می‌توان با روش‌های علمی موجود شناخت اما برای شناخت حقایق نیازمند بینش وسیع تری هستیم.

استاد ارتباطات دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح نظریه های مطالعات جهان اظهار داشت: در مطالعات مسائل جهان نگاه های متفاوتی وجود دارد که دو نگاه لیبرالیسم به عنوان تفکر آنگلوساکسون و جریان غالب و اندیشه انتقادی آن که برخاسته از نظریه های مارکسیستی است به طور گسترده مطرح هستند اما نگاه سومی از منظر انتقادی وجود دارد که متفاوت از نگاه انتقادی مارکسیسم است و آن نگاه انتقادی از منظر دین است.

وی در تشریح نگاه سوم تصریح کرد : نگاه انتقادی دینی جهان به دلیل برخورداری از پشتوانه ای به نام ارزش های الهی باعث تعالی و کرامت انسان می شود زیرا از دام محدودیت جهان مادی رهایی می یابد و افقی فراتر و متعالی برای رشد انسان متصور است.

دکتر عاملی این نوع نگاه به جهان را باعث رشد و کمال حوزه علم و سعادت انسان توصیف و تشریح کرد: در واقع نگاه واقعیت گرایانه هست های جهان را اعم از واقعیت های ظالمانه و عادلانه منعکس می کند ولی نگاه حقیقت گرایانه به جهان، بایسته های جهان مبتنی بر حکمت الهی را تصویر می کند. توجه به تفاوت بین واقعیت ها و حقایق و ایجاد تمایل گسترده در حوزه علم به سمت حقایق؛ منشأ رشد و شکوفایی علم می‌شود و علوم انسانی را در حوزه سیاستگذاری به قلمرو جهت دهی و سیاستگذاری عدالت گرایانه مبتنی بر ارزش‌های بزرگ الهی و توحید می‌کشاند.

وی افزود: این نگاه جهان امروز را بر اساس توجه به جهان ابدیت ارزشگذاری می‌کند. لذا از این بلندای فکر مطالعات انتقادی جهان شناسی بیرون می‌آید که تفاوت ماهیتی با تفکر انتقادی سوسیالیستی و نگاه لائیک و سکولار که خدا را از عرصه زندگی حذف می کند؛ دارد.

رئیس دانشکده مطالعات جهان تاکید کرد: همه ما بر یک کشتی سواریم که هرگونه آسیب به آن باعث صدمه دیدن همه مسافران آن می شود. اکنون همه انسان ها در جهانی خطرناک در معرض تهدیدند. جهانی که سلاح های هسته ای آن قدرت 20 بار نابود کردن کره زمین را دارد جهان خطرناکی است و این حاصل نگاه واقع گرایانه صرف به جهان است که این گونه آن را در معرض خطر نابودی قرارد داده است.

نویسنده کتاب استعمار مجازی آمریکا در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: اکنون جهان پس از تجربه دو مدل استعمار در دام استعمار سومی افتاده که دامنه و سرعت عمل آن بسیار بیشتر است و آن استعمار مجازی است.

وی در انتقاد از از این روند گفت: اگر ما بر اساس نگاه واقعیت گرای صرف به مسائل جهان نگاه کنیم به ناچار باید آن را به عنوان نوعی برتری دنیای غرب به ویژه آمریکا بپذیریم اما اگر نگاهمان مبتنی بر حقیقت موضوع باشد در می یابیم که در معرض خطرات زیادی و تنوع سلطه ها و از جمله سلطه مجازی و استعمار دوفضایی شده آمریکا هستیم.

دکتر عاملی در پایان ابراز امیدواری کرد که انجمن مطالعات جهان بتواند با ایجاد زمینه لازم برای مطالعه توامان خرد و کلان جهان گامی در مسیر اعتلای انسان و شناخت درست جهان بر اساس نگاه دینی اسلامی بردارد.

در ادامه این مجمع انتخابات هئیت مدیره انجمن مطالعات جهان برگزار و اعضای اصلی و علی البدل هئیت مدیره و بازرسان مشخص شدند.

براساس نتایج رای گیری که با حضور نماینده وزارت علوم تحقیقات و فناوری صورت گرفت دکتر سعید رضا عاملی از دانشگاه تهران، دکتر سید صدرالدین موسوی جشنی از موسسه پژوهشی امام خمینی، دکتر قاسم انصاری از دانشگاه علامه طباطبایی، دکتر احمد سلطانی نژاد از دانشگاه تربیت مدرس و دکتر اسدالله اطهری از دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان اعضای اصلی و دکتر حسام الدین آشنا از دانشگاه امام صادق(ع)  و دکتر کامران احمدگلی از دانشگاه تربیت معلم به عنوان اعضای علی البدل هئیت مدیره انتخاب شدند همچنین دکتر جواد شعرباف و دکتر ناهید پوررستمی از دانشگاه تهران به عنوان بازرسان انجمن مطالعات جهان انتخاب شدند.

کد خبر 148359
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز