جمعه ۲۹ مهر ۱۳۹۰ - ۰۸:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: جلال شباهنگی سال ۱۳۱۴ در تهران متولد شد.

او فارغ‌التحصیل رشته گرافیک در مقطع فوق لیسانس از کالج ایالتی سن‌خوزه کالیفرنیا است.

این هنرمند در 1347 به عضویت هیات علمی دانشکده هنرهای زیبا درآمد و در سال 1381 بازنشسته شد.

این استاد متواضع در دانشگاه‌های تهران، شاهد، شریعتی، سوره و الزهرا تدریس داشته است.

شباهنگی عضو پیوسته فرهنگستان هنر است و در سال 1380 همزمان با بی‌ینال هفتم گرافیک و به همت مرحوم ممیز، از وی تجلیل به عمل آمد.

چند کتاب‌ هم ترجمه و تالیف کرده است از جمله "خلاقیت در رنگ" که آشنای همه طراحان گرافیک، تصویرسازان و نقاشان است.

نمایشگاه‌های متعددی هم از آثار او در گالری‌های داخل و خارج از کشور برگزار شده از جمله در گالری زروان، گالری قندریز، گالری سیحون، گالری سبز، گالری گلستان، گالری فرامرزی، فرهنگسرای بهمن، فرهنگسرای نیاوران، دانشکده شریعتی، دانشگاه ایالتی کالیفرنیا، دانشگاه ایالتی وست ولیساراتوگا کالیفرنیا، موزه هنرهای مدرن ترایتون شمال کالیفرنیا، گالری بوشهری (کویت)، مرکز فرهنگی ریاض (عربستان) و . . . .

مرحوم مرتضی ممیز درباره شباهنگی نوشته است:" نقاشی‌های جلال شباهنگی آن بخش گمشده از نقاشی معاصر ایران است که تماشاگر ایرانی را به آسانی همراه خود از دوران طبیعت‌سازی به فضا و ذهنیت مدرن امروز دنیا می‌کشاند، بدون آن که تماشاگر طی چنین سفری احساس بیگانگی کند و در فضای مدرن امروز نقاشی دنیا معلق بماند.

شباهنگی عینا خودش را می‌کشد. خودش را که انسانی است گوشه‌گیر اما پرتلاش، زنده و با ذهنیتی باز و امروزی که بدون تکلف و تنها با صفا و با فروتنی زندگی ساده‌ای می‌کند" .

او همچنین به ساخت احجام شیشه‌ای معروف به Blowing Glass در ایران و مورانوی ایتالیا پرداخته که حاصل کارهای او مجموعه ‌ای ویژه در حوزه حجم‌سازی به حساب می‌آید و طرفداران پروپا قرصی در تمام دنیا دارد.

جلال شباهنگی در آثارش تلاش دارد تا ثابت کند که در هنر مرزهایی وجود دارد که در آن مرزها، هنر به سایر علوم نزدیک می‌شود.

او می گوید: "این وجه اشتراکات هنر با علوم مختلف را باید شناخت. این مقوله بسیار زیبایی است و مسؤولیت هدایت دانشجویان در این مقوله بر عهده استادان است، پس باید زمینه را برای تعیین یک مسئولیت خاص فرهنگی هنری برای استادان بررسی کرد و من بیشتر مایلم در این مورد کار کنم".

کد خبر 148885

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز