دوشنبه ۲ آبان ۱۳۹۰ - ۰۸:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: فریدون آو، متولد ۱۳۲۴ است.

او تحصیلات مقدماتی و تکمیلی‌اش را در انگلستان گذرانده است و دارای کارشناسی هنر از دانشگاه ایالتی آریزونا است.

این نقاش، مقطعی از تحصیلاتش را نیز در دانشگاه نیویورک سپری کرده است.

او کار هنرى‌اش را در زمینه‌ تئاتر آغاز کرد و به طراحى پوستر، صحنه، لباس و نورپردازى نمایش‎ها، ‎پرداخت.

او از زمان تاسیس تئاتر شهر تهران در سال‎هاى 1350 طراح دائمى آنجا بود.

گالرى زند در تهران و گالرى هایدن - زند در واشنگتن- آمریکا، نیز به سرپرستى هنرى او اداره می‌شدند.

این هنرمند تاکنون نمایشگاه‎‎های بسیاری را در داخل و خارج کشور برگزار کرده است و آثارش در نمایشگاه‌های گروهى هنر معاصر ایران در خارج از کشور"40 سال هنر معاصر ایران" در مرکز باربیکن لندن - سال 1379-،"نگاه ایرانى" در اسپاس الکترا در پاریس - سال 1380 و ... شرکت داده شده است.

فریدون آو که هم‌نسل نقاشانی چون حاجی‌زاده، ابوالقاسم‌سعیدی، زنده‌رودی و محصص‌ها بوده است، هم‌اکنون از همه هم‌نسلانش فعال‌تر است چه از نظر کار شخصی و چه از لحاظ کار فرهنگی.

مجموعه آثار او اغلب ترکیب مواد روی تصاویری است که از بوم پلات گرفته شده‌اند و روی آنها خطوطی با رنگ و به شکل تقریبا بی‌نظم آورده شده است.

از نقطه نظر فرمی شاید آنها را بتوان مجموعه‌ای از "زنده‌رودی" و "تومبلی" دانست که در سیاق و ذهنیات آو به اثری کاملا شخصی بدل شده است.

اما آنچه حرف وی را تا به این حد خصوصی می‌کند شاید به غیراز ویژگی‌های ذهنی هنرمند، این باشد که او در چند رشته هنری فعالیت کرده و به کارهایی دیگر مثل جمع‌آوری آثار هنری نیز مشغول بوده است.

همه اینها در کنار هم رسوبی ارزشمند را نتیجه می‌دهد که جز در برخی هم‌نسلان وی در کمتر نقاش و هنرمند ایرانی دیده شده است؛ رسوبی که حاصل یکی کردن زندگی و هنر بوده است.

 

 

کد خبر 149279

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز