سه‌شنبه ۳ آبان ۱۳۹۰ - ۰۸:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین - محمد ملاحسینی: نایف بن عبدالله در سال ۱۹۳۳ در شهر طایف عربستان دیده به جهان گشود

 نایف بن عبدالعزیز

وی یکی از ۷ عضو باقی مانده خانواده سدیری است که همه آنان از فرزندان ملک عبدالعزیز بن سعود هستند و مادرشان حصه بنت احمد السدیری پنجمین و محبوب‌ترین همسر ملک عبدالعزیز در میان ۲۲ زن دیگر عبد العزیز بود.

شاهزاده نایف بن‌عبدالعزیز همچنین برادر ناتنی پادشاه عربستان (ملک عبدالله) و یکی از 7 شاهزاده سدیری این کشور است.

وی تا اکتبر سال 2011 که بعد از مرگ سلطان بن‌عبدالعزیز به عنوان ولیعهد عربستان معرفی شد، به مدت 36 سال وزیر کشور عربستان بوده‌است.

برادران سدیری که شامل فهد، سلطان و نایف می‌شوند، پسران همسر محبوب ملک عبدالعزیز بنیانگذار عربستان هستند که از خاندان سدیری بود. این هفت برادر، قدرت زیادی در حکومت عربستان دارند.

نایف بن عبدالعزیز تا قبل از ولیعهدی این کشور پست‌های زیادی را احراز کرده بو، از جمله:

  • استاندار ریاض از ۱۹۵۳ تا ۱۹۵۴
  • معاون وزیر کشور در سال ۱۹۷۰
  • رئیس شورای عالی اطلاعات در سال ۱۹۷۰
  • وزیر کشور از سال ۱۹۷۵ تا 2011.

نایف در طول این سال‌ها در مقایسه با برادرانش کارکرد بهتری در اداره امور داخلی کشور بخصوص در برخورد و سرکوب القاعده از خود نشان داده بود.

وی در ایجاد توازن در خانواده به ویژه هنگام درگیر‌ی‌ها و اختلافات شدید میان فهد و سلطان بن‌عبدالعزیز و خنثی کردن اقدامات و فعالیت‌های مخفیانه سلطان علیه فهد نقش فعالی ایفا کرد و سکته قلبی فهد در سال ۱۹۹۵ و مرگ وی در سال ۲۰۰۵ تضعیف شدید قدرت نایف داخل خاندان آل سعود را درپی‌داشت.

بعد از مرگ فهد در آگوست ۲۰۰۵ و به قدرت رسیدن ملک عبدالله، نایف سومین شخصیت قدرتمند عربستان به شمار می‌آمد، اما در خصوص جانشینی، او پنجمین گزینه محسوب شد.

نایف در مقایسه با سلطان بن عبد العزیز، و ملک عبدالله نقش فعال‌تری در اداره امور پادشاهی عربستان داشت، با این‌که بسیاری از مسئولیت‌های وزارت کشور را به احمد بن عبدالعزیز، برادر و معاونش و محمد بن نایف پسرش سپرده است.

وی علاوه بر این‌که سمت وزیری کشور عربستان را برعهده داشت، حدود ۲۰ منصب رسمی و افتخاری دیگر به او داده شده بود که مهمترین آنها؛ ریاست افتخاری شورای وزیران، ریاست کمیته عالی حج، ریاست کمیته مبارزه با مواد مخدر، ریاست شورای عالی مقابله با بحران، ریاست شورای عالی امور اسلامی و عضویت در شورای بیعت است.

نایف بن عبدالعزیز بر خلاف دیگر شاهزادگان سعودی از جمله سلطان بن‌عبدالعزیز که ۱۷ همسر داشت، تنها 3 بار ازدواج کرده، یکی از همسران خود را طلاق داده و دارای ۵ پسر و ۵ دختر است.

تا سال 2011 نایف 2 بار هدف حملات انتحاری القاعده در عربستان قرار گرفته است.

نایف بن عبدالعزیز همچون سلطان بن عبدالعزیز ولیعهد سابق عربستان به بیماری مبتلا بود و در سال 2012 درگذشت.

کد خبر 149401
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز