600 کیلومتر از سواحل دریای مازندران (خزر) به‌دلیل ساخت‌وسازهایی که توسط مالکان خصوصی، دستگاه‌های دولتی و وزارتخانه‌ها انجام شده‌ به اردوگاه‌ها و مجتمع‌های تفریحی اختصاص یافته و موجب دشواری دسترسی گردشگران به بخش‌های بسیار زیادی از سواحل مازندران شده است.

ویلا سازی

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی این درحالی است که به اعتقاد کارشناسان گردشگری، حدود 90 درصد از گردشگران با انگیزه گذراندن اوقات فراغت به استان‌های شمالی سفر می‌کنند و از این تعداد حدود 80 درصد گردشگران استفاده از دریا را در اولویت سفر خود قرار می‌دهند که با توجه به ساخت‌وسازهای صورت گرفته در محدوده 60 متری دریا که در برخی موارد به کمتر از 10 متر می‌رسد، تحقق دسترسی گردشگران به دریا امکان‌پذیر نیست.

افشین دانه‌کار مدیر طرح ملی مطالعات مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی کشور با اشاره به پیچیدگی حریم دریای مازندران، بر بازبینی معیارهای آن تاکید کرد و گفت: به‌دلیل روبه‌رو شدن با بحران دستر‌سی به دریا، بحران بالا آمدن سطح آب دریای مازندران و تخریب سواحل آن اگر فشار استان‌های ساحلی برای پیگیری این موضوع کم شود، این موضوع از اولویت دولت خارج می‌شود. وی گفت: تخریب‌هایی که شاهد آن هستیم آزادسازی حریم دریا نیست بلکه آزادسازی دسترسی به دریاست.

به گفته وی از مجموع ویلاها و مجتمع‌های اقامتی ساخته شده در سواحل دریای مازندران حدود 80 درصد در اختیار بخش دولتی و بقیه خصوصی است.

مدیر طرح ملی مطالعات مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی کشور با اشاره به در اختیار بودن مناطق ساحلی دریای مازندران برای ساخت مجتمع‌های تفریحی توسط ارگان‌های دولتی و یا زمین‌هایی که برای ساخت برخی از واحدهای خدماتی در اختیار شهرداری قرار گرفته‌‌اند، گفت: بهتر است هرچه زودتر ساماندهی مناطق ساحلی به‌صورت جدی صورت گیرد.

کد خبر 149567
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز