78 دانش‌آموز روستای گرمدره استان چهارمحال و بختیاری همچنان در مدرسه‌ای که در قلعه تاریخی این روستا واقع شده درس می‌خوانند.

دانش آموزان - قلعه تاریخی


وقتی به دنیای کودکان و نوجوانان می‌رویم می‌بینیم که در تخیلات خود که همیشه آرزوی بازی در خانه درختی، سفر با سفینه به فضا، بازی‌های جنگی در یک قلعه و... دارند اما در کل دنیا، شاید کمتر شانسی برای کودکی رقم بخورد که برخی از تخیلات به واقعیت پیوند بخورد و بتواند در قلعه‌ای تاریخی زندگی کند.

در میان این دنیای بزرگ، خانه دوم 78دانش‌آموز چهارمحالی در قلعه تاریخی بزرگی قرار گرفته است.
این 78دانش‌آموز همراه با انجام بازی‌های کودکانه خود در این قلعه تاریخی به کسب درس و علم می‌پردازند.
دانش‌آموزان دوره ابتدایی روستای گرمدره استان چهارمحال و بختیاری در قلعه تاریخی بزرگی به کسب علم و دانش می‌پردازند.

مدرسه این دانش‌آموزان در داخل قلعه قرار گرفته و دانش‌آموزان از اینکه در یک قلعه تاریخی بازی می‌کنند و درس می‌خوانند بسیار خوشحال هستند. مدرسه شهید محمد منتظری روستای گرمدره در سال 1362 تأسیس شد و از همان دوران کودکان وارد این مدرسه در داخل یک قلعه باستانی شدند و آموزش و علم خود را در یک محیط بسیار زیبای تاریخی شروع کردند.
یکی از دانش‌آموزان در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: بسیار خوشحال هستم که هر روز به این مدرسه می‌آیم و داخل دیوارهای بلند این قلعه قرار می‌گیرم.

محمد عنوان کرد: درس خواندن و بازی در میان دیوارهای سربه فلک کشیده این قلعه را خیلی دوست دارم.
مدیر مدرسه شهید محمد منتظری نیز با اشاره به قدمت قلعه که به دوران قاجاریه بر می‌گردد اظهار داشت: بسیاری از مردم، تاریخ این قلعه را بیش از این تاریخ می‌دانند و آن را به دوران صفویه نسبت می‌دهند و دلیل این سخن را به خاطر قرار گرفتن در مسیررودخانه زاینده رود می‌دانند.

فیروز مردانی با بیان اینکه در این مدرسه بیش از 70دانش‌آموز مشغول به تحصیل هستند، افزود: از این تعداد دانش‌آموز 40دانش‌آموز دختر و 38 دانش‌آموز پسر هستند.وی اذعان داشت: حصار‌های این مدرسه را دیوارهای قلعه تاریخی تشکیل می‌دهد و این مدرسه در قلب یک اثر تاریخی زیبا قرار دارد که متأسفانه به‌علت بی‌توجهی سازمان میراث فرهنگی استان در حال تخریب است.

مردانی با اشاره به اینکه روزانه شاهد تخریب قلعه هستند تصریح کرد: در فصل زمستان وبا شروع بادوباران هر روز شاهد از بین رفتن قسمتی از این بنای بسیار زیبای تاریخی هستیم.

وی یکی از دغدغه‌های دیگر در این مدرسه را حفظ جان دانش‌آموزان بیان کرد و اظهار داشت: با شروع بارش‌های این استان مشکلات مدرسه بیشتر می‌شود و مربیان باید در زمان استراحت خود و در زمان زنگ تفریح بچه‌ها، مواظب دانش‌آموزان باشند که در قسمت‌هایی که امکان تخریب وجود دارد قرار نگیرند.

فیروز مردانی تأکید کرد: تذکرات زیادی به دانش‌آموزان در زمینه قرار نگرفتن در نقاط در حال تخریب و مکان‌های حادثه ساز داده شده ولی با توجه به بازیگوش بودن کودکان نمی‌شود آنها را به حال خود رها کرد و مربیان مجبورند در زمان استراحت خود مراقب بچه‌ها باشند.

مردانی با اشاره به اینکه ضلع شمالی وغربی این بنای تاریخی برای دانش‌آموزان واقعا خطر ساز است، بیان داشت: تعدادی از کشاورزان در پشت دیوار این قسمت درختکاری کرده وبا هر آبیاری و نم شدن دیوار قسمتی از دیوار تخریب می‌شود که هر لحظه برای دانش‌آموزان ایجاد خطر می‌کند.

وی تصریح کرد: سازمان میراث فرهنگی در دهه 70قسمت‌هایی از این بنای تاریخی را مرمت کرد ولی متأسفانه بعد از آن دیگر پیگیری نشد و این قلعه دیدنی به حال خود رها شد.

مدیر مدرسه شهید منتظری افزود: مکاتبات با اداره آموزش و پرورش مبنی بر جابه‌جایی مدرسه انجام شده که منتظر جواب قطعی هستیم.

ولی یکی از دانش‌آموزان هم اذعان کرد: اولیای دانش‌آموزان از این وضعیت بسیار نگران هستند و از سازمان‌های مربوطه خواستار رسیدگی به این مشکل هستند.

حسینعلی مردانی اظهار داشت: هر روز بچه‌های خود را با نگرانی راهی مدرسه می‌کنم و در خانه به آنان تذکر می‌دهم که در قسمت‌های خطرناک مدرسه قرار نگیرند.

وی با توجه به بازیگوش بودن کودکان این رده سنی افزود: اولیای دانش‌آموزان زمانی که بارندگی شروع می‌شود نگران حال فرزندان خود هستند تا از مدرسه باز گردند.

مردانی تصریح کرد: سازمان میراث فرهنگی در زمینه حفظ و مرمت این بنای تاریخی مسئول است و اهالی روستا از سازمان مربوطه خواستار حفظ و مرمت این بنای تاریخی که نشانگر قدمت و هویت مردم و روستاست هستند.

یکی از دانش‌آموزان مدرسه شهید منتظری در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: همیشه مربیان در حال تذکر به دانش‌آموزان هستند و در زنگ تفریح مواظب آنها هستند و از بچه‌ها می‌خواهند که در قسمت‌های خطرساز نروند.

فاطمه افزود: دانش‌آموزان برای بازی احتیاج به فضای مناسب دارند به همین دلیل در همه فضاها قرار می‌گیرند و مشغول بازی می‌شوند.

وی با اشاره به بعضی از بازی‌ها که احتیاج به بلندی دارند اذعان داشت: بچه‌ها بیشتر بازی‌های بالا بلندی را در حاشیه دیوار‌های تخریب شده که باعث انباشته شدن خاک در آن قسمت‌ها شده است انجام می‌دهند.

فاطمه تصریح کرد: در روزهایی که برف شروع به باریدن می‌کند آفتاب فقط قسمت‌هایی از مدرسه را می‌گیرد که این قسمت‌ها بیشتر کنار دیوار ضلع شمالی است که در حال تخریب است و دانش‌آموزان بیشتر آن قسمت را برای بازی انتخاب می‌کنند و این کار باعث می‌شود که مربیان کنار بچه‌ها حضور داشته باشند تا برای آنها مشکلی پیش نیاید.

کد خبر 150444

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز