چهارشنبه ۲ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: میلیون‌ها نفر در جهان مبتلا به بیماری تینیتوس هستند. افراد مبتلا به این بیماری یک صدای مجازی و وزوز را در گوش خود می‌شنوند. علل بروز این بیماری نامشخص است. حال گویا روش درمانی جدیدی می‌تواند این ناراحتی را تخفیف دهد.

گوش

شاید برای کسی که خود مبتلا به تینیتوس نیست، درک این که بر بیماران مبتلا به این ناراحتی چه می‌گذرد سخت باشد. تینیتوس یا وزوز گوش بیماری شنیداری است که افراد مبتلا به آن همواره صدای غیرواقعی زنگ یا وزوز در گوش خود می‌شنوند که بسیار آزاردهنده است.

برخی بیماران تنها گاهی اوقات این اختلال را در گوش خود حس می‌‌کنند، اما در موارد وخیم‌تر این صداهای مزاحم به طور دائم بیماران را آزار می‌دهد. شب‌ها، هنگامی که محیط اطراف آرام‌تر است، این ناراحتی بیشتر حس می‌شود. حال دستگاهی جدید از شرکت فن‌آوری پزشکی ANM قرار است به بیماران تینیتوس کمک کند با این صدای اضافی در گوش مقابله کنند.

در عین حال باید توجه کرد که دو نوع تینیتوس وجود دارد که با هم تفاوت‌های بارزی دارند: عینی و ذهنی. نوع عینی علل فیزیکی دارد. به این ترتیب که تنگ شدن رگ‌های گوش منبع صدایی است که بیمار می‌شنود. این نوع تینیتوس متأسفانه حتی با دستگاه جدید قابل درمان نیست.

به گزارش دویچه وله، کلاوس مارتینی (Cluas Martini)، مدیر شرکت ANM می‌گوید: «ما تنها می‌توانیم تینیتوس ذهنی را درمان کنیم که به دلیل دریافت ناقص اعصاب گوش از پیام‌های صوتی‌ای است که در اطراف ما وجود دارند.» او اعتقاد دارد که این دریافت ناقص می‌تواند نشأت گرفته از دلائل مختلفی باشد.


به طور مثال شوک وارده بر اثر صدایی بیش از حد بلند، استرس و همینطور مصرف برخی داروها باعث می‌شود که گوش درونی دیگر قادر به فرستادن برخی فرکانس‌های صوتی به مغز نباشد. آن بخش مغز که مسئول دریافت فرکانس‌های فرستاده شده از طریق گوش درونی است، در برابر کمبود این فرکانس‌ها واکنشی ناقص نشان می‌دهد، به این صورت که مغز با فعالیتی شدید و دوام‌دار به نبود فرکانس‌ها پاسخ می‌دهد. بیمار این فعالیت را در قالب صدای وزوز یا زنگ در گوش خود احساس می‌کند. به این ترتیب منشأ بروز این بیماری گوش نیست، بلکه در بخشی از مغز قرار دارد.

دستگاه جدید دقیقا در همین ناحیه مغز تأثیر می‌گذارد. این دستگاه از جعبه‌ سیاه کوچکی به اندازه‌ یک قوطی کبریت با چهار دکمه تشکیل شده است. هدفونی نیز به این دستگاه وصل می‌شود که در گوش فرکانس‌های درمان‌کننده را پخش می‌کند. البته این فرکانس‌ها در هر بیمار متفاوت هستند و متخصص گوش و حلق و بینی باید تشخیص دهد که برای هر فرد چه فرکانس‌هایی کمک خواهد کرد.

سپس بیمار باید این دستگاه را با خود به خانه ببرد و نوار ضبط شده با فرکانس‌های مناسب را برای چندین ساعت گوش کند. گوش دادن مکرر این صداها می‌تواند به مغز کمک کند تا فعالیت غلط ناشی از تینیتوس را فراموش کند و فرکانس‌های جدید را به خاطر بسپارد.

این دستگاه در پژوهشی در مورد ۶۳ بیمار مبتلا به تینیتوس به کار برده شده است. در این پژوهش در ۷۵ درصد از بیماران بهبود چشم‌گیری مشاهده شده است.

کد خبر 152015
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز