شنبه ۵ آذر ۱۳۹۰ - ۱۹:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین- رشید عسگری: آی‌بی‌ام (IBM:International Business Machines Corporation) یک شرکت فن‌آوری آمریکایی است که در سال 1911 شکل گرفت.

ibm-logo

آی‌بی‌ام از مجموعه 5 شرکت تشکیل شده‌است و در زمینه تولید و فروش سخت‌افزار و نرم‌افزار، زیرساخت‌های کلان، هاستینگ، مشاوره در حوزه‌های کامپیوترهای مین‌فریم و فن‌آوری نانو فعالیت می‌کند.

تا پایان سپتامبر سال 2011 این شرکت دومین شرکت فن‌آوری بزرگ دنیا از نظر ارزش در بازارهای جهانی بوده‌است.

آی‌بی‌ام در 16 ژوئن 1911 با نام (CTR (Computing Tabulating Recording Corporation از ترکیب چهار شرکت به نام‌های Tabulating Machine Company، International Time Recording Company، Computing Scale Corporation و Bundy Manufacturing Company تشکیل شد. نام CTR در 1924 به آی‌بی‌ام تغییر کرد.

براساس فهرست شرکت‌های برتر به انتخاب مجله فورچون در سال 2011، آی‌بی‌ام هجدهمین شرکت بزرگ آمریکایی و هفتمین شرکت آمریکایی از نظر سودآوری بوده‌است. این شرکت در رتبه بندی جهانی سال 2011 مجله فورچون سی و یکمین شرکت بزرگ جهان است.

اولین محصول معروف شرکت آی‌بی‌ام یک دستگاه حضور غیاب برای شرکت‌ها بود که به کارت پانچ معروف است.

در 1937 آی‌بی‌ام اولین کامپیوترهای ذخیره و بازیابی اطلاعات خود را در مقیاس دولتی تولید کرد. اولین مشتری این شرکت دولت آمریکا بود.

این کامپیوترها در ابتدا برای ذخیره اطلاعات فردی و بیمه‌ای 26 میلیون شهروند آمریکایی استفاده شد.

در سال 1956 یکی از ابتدایی‌ترین کامپیوترهای جهان بر پایه هوش مصنوعی به نام IBM 704 تولید شد که قادر به انجام بازی "چکر" با حریف انسانی بود. این کامپیوتر از تجربیات بازی برای بهتر کردن استراتژی خود استفاده می‌کرد.

در 1957 آی‌بی‌ام زبان برنامه نویسی علمی "فورترن" را اختراع کرد.

همچنین در 1961 آی‌بی‌ام اولین ماشین تایپ الکتریکی جهان به نام IBM Selectric Typewriter را تولید کرد.

در 1966 اولین حافظه DRAM جهان توسط "رابرت دنارد" در شرکت آی‌بی‌ام تولید شد. حافظه‌های DRAM اطلاعات را در داخل سلول‌های تک ترانزیستوری ذخیره می‌کنند.

این فن‌آوری که یکی از بزرگترین دست‌آوردهای صنعت الکترونیک است راه را برای ساخت حافظه‌هایی با ظرفیت بالا و حجم کوچک باز کرد که اساس ساخت کامپیوترهای شخصی شد. امروزه نیز این حافظه‌ها پرکاربردترین حافظه‌های جهان هستند.

از دیگر پروژه‌های آی‌بی‌ام در قرن بیستم می‌توان به همکاری این شرکت با ناسا برای رصد مأموریت‌های فضایی از جمله اولین فرود انسان برروی ماه در سال 1969 نام برد.

در سال 1981 با عرضه اولین کامپیوتر شخصی آی‌بی‌ام، دوره جدیدی در کارنامه فعالیت‌های این شرکت آغاز شد. اولین مدل از کامپیوترهای شخصی آی‌بی‌ام به نام 5150 به بازار آمد و طولی نکشید که معماری کامپیوترهای آی‌بی‌ام به یکی از استانداردهای صنعت کامپیوترهای شخصی تبدیل شد.

در سال 2005 آی‌بی‌ام بخش تولید کامپیوترهای شخصی خود را به شرکت چینی Lenovo فروخت و در سال 2009 شرکت نرم‌افزاری SPSS را خریداری کرد.

در سال 2009 پروژه ابرکامپیوتر آی‌بی‌ام به نام Blue Gene مدال ملی فن‌آوری و نوآوری را از رئیس جمهور آمریکا دریافت کرد.

در سال 2011 یکی از کامپیوترهای هوش مصنوعی آی‌بی‌ام به نام Watson در مسابقه تلویزیونی !Jeopardy در مقابل دو فینالیست این برنامه به رقابت پرداخت.[ابرکامپیوتر آی‌بی‌ام ستاره تلویزیون می‌شود]

سرمایه بازار شرکت آی‌بی‌ام تا 26 نوامبر سال 2011 در بازار بورس نیویورک 208.69 میلیارد دلار اعلام شد.

کد خبر 152248

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز