همشهری‌آنلاین: ناتو نسبت به ساقط شدن یک فروند هواپیمای بدون سرنشین پیشرفته جاسوسی آمریکایی از نوع «RQ170» توسط نیروهای مسلح ایران واکنش نشان داد.

هواپیمای بدون سرنشین

به گزارش همشهری‌آنلاین، اعلام خبر ساقط کردن یک هواپیمای جاسوسی آمریکا توسط ایران، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشته؛ بطوری که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) مجبور به واکنش شده است.

فارس در این زمینه گزارش داد: ساعاتی پس از سرنگونی این هواپیمای جاسوسی در مناطق شرقی ایران، نیروهای ناتو با انتشار بیانیه‌ای ضمن تأیید این نکته که این هواپیما متعلق به آمریکا بوده است اعلام کردند هفته گذشته یک فروند هوایپمای تجسسی نظامیان آمریکایی که در شرق افغانستان مشغول مأموریت بود از کنترل خارج شد.

ناتو در این بیانیه اعلام کرده است: احتمال می‌رود این هواپیما همان هواپیمایی باشد که مقامات ایرانی از سقوط آن خبر داده‌اند.

بر اساس این گزارش، ناتو تحقیقاتی را در مورد چگونگی ناپدید شدن این هواپیمای جاسوسی آغاز کرده است. در همین حال رسانه‌های افغانستان به نقل از مقامات دفاعی جمهوری اسلامی ایران گزارش دادند که این هواپیمای جاسوسی، توسط نیروهای ارتش ایران در شرق این کشور ساقط شد و با اندکی خسارت در اختیار آنان قرار گرفته است.

مهر نیز در گزارشی به این موضوع پرداخت و نوشت: یکشنبه ۴ دسامبر رسانه‌های ایران از «سرنگونی» و در اختیار گرفتن یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی خبر دادند که در حال گشت زنی و جاسوسی، حریم هوایی شرق ایران را نقض کرده بود.

این هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین هدف حمله «واحدهای جنگ الکترونیکی و پدافند هوایی» جمهوری اسلامی قرار گرفت و اکنون با کمترین آسیب در اختیار ایران است.  

در همین رابطه یک مقام وزارت دفاع آمریکا٬ پنتاگون٬ احتمال سقوط هواپیمای رادارگریز آمریکایی در خاک ایران را تایید کرد اما سخنان برخی از مقامات نظامی ایران درباره تاثیر حملات سایبری در سرنگونی آن را رد کرد.  از سوی دیگر برخی از مقامات آمریکایی ناپدید شدن این هواپیما در مجاورت مرزهای ایران را تایید کرده‌اند اما یکی از مقامات ارشد پنتاگون به خبرگزاری رویترز گفته که هیچ نشانه‌‌ای از سقوط یا سرنگونی چنین هوایپمایی (به ‌دست ارتش جمهوری اسلامی) وجود ندارد.    

RQ 170  هواپیمایی که بدست ایران افتاده از نوع «RQ 170 سنتینل» است که نوعی هواپیمای بدون سرنشین شناسایی است که خبر ساخت آن در سال ۲۰۰۹ به رسانه‌های فعال در حوزه امور نظامی درز کرد و در سال ۲۰۱۰ نیروی هوایی آمریکا وجود این نوع هواپیما را تایید کرد.  

بر اساس گزارشها این نوع هواپیمای بدون خلبان در عملیات کشتن اسامه بن‌لادن، رهبر سابق القاعده، برای زیر نظر گرفتن محل اقامت او در هنگام انجام حمله کماندوهای آمریکایی مورد استفاده قرار گرفت.  

ارتش و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا معمولا از هواپیماهای بدون خلبان برای نظارت بر فعالیت های نظامی در منطقه استفاده می‌ کنند. علاوه بر آن، از این نوع هواپیماها برای حمله‌‌های موشکی در یمن، افغانستان و پاکستان نیز استفاده می‌ شود.  

روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی انحرافی نوشته که این هواپیمای جاسوسی که از هفته پیش در افغانستان ناپدید شده٬ به نظر می ‌رسد در ایران سقوط کرده و در این صورت٬ اولین هواپیما از این مدل است که در اختیار یک کشور متخاصم با ایالات متحده قرار می ‌گیرد. اپراتورهای هواپیما هفته گذشته کنترل آن را از دست داده و از آن زمان در پی یافتن ردی از آن بودند.  

جاسوس رادارگریز و هوشمند و منحصر به ‌فرد  

به گزارش واشنگتن ‌پست٬ تکنولوژی جاسوسی به ‌کار رفته در هواپیماهای RQ-170 همانی است که در بمب‌ افکن‌های یو.اس.بی۲ و نیز جت جنگنده F-35 به کار رفته است. طراحی و پیاده‌ سازی این تکنولوژی٬ یکی از گران‌‌ترین پروژه‌‌های تسلیحاتی در تاریخ پنتاگون بود. این هواپیماها از ابزارهای کلیدی جاسوسی آمریکا در خاورمیانه و آسیای مرکزی‌ محسوب می‌شود.

یکی دیگر از مقامات پنتاگون نیز در گفتگو با واشنگتن ‌پست ادعا کرد: اگر هم چنین اتفاقی رخ داده باشد٬ به احتمال ۹۵ درصد نتیجه اختلالات فنی یا مشکلات مکانیکی بوده است. 

کد خبر 153040
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز