جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۳:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین- محمد عجم: شیخ نشین دبی تصمیم گرفته تولید ناخالص داخلی سالانه این بندر را از رقم 37 میلیارد کنونی به 108 ملیارد دلار و درآمد سرانه شهروندانش را به 44 هزار دلار در سال برساند.

اخیرا منابع عربی از جمله روزنامه الشرق الاوسط به نقل از شیخ محمدحاکم دبی ورئیس شورای وزیران هنگام اعلام راهبرد اقتصادی نوین دبی اعلام کردند از سال 2000 دبی هر سال رشدی معادل 13درصد در سال داشته است واکنون اقتصاد دبی دیگر چندان به نفت متکی نیست و نفت تنها 3درصد درآمد این شیخ نشین را تشکیل می دهد.

تولید نفت در دبی از 350 هزار بشکه در روز به 140 هزار بشکه در سال 2005 کاهش یافته  و همچنان از تولید نفت خواهد کاست بیشترین تولید نفت در سال 1991 با 400 هزار بشکه در روز بوده است.
 
وزارت اقتصاد امارات رشد تولید محلی را با 23 درصد رشد  162.6 ملیار دولار عنوان کرده است.

حاکم دبی بر این باور است که با توجه به رشد سالانه 11درصد اقتصاد دبی درآمد سرانه شهروندان  به  44 هزار  دلار خواهد رسید.بانک"اتش اس بی سی"رشد اقتصادی امارات را حدود 2/6درصددر سال 2007  و 8/5درصد  در سال  2008 پیش بینی کرده است. رشد اقتصاد این شیخ نشین در  در سال 2006 رقم 3/9درصد بوده است.

راهبرد جدیدبا عنوان "دبی:بسوی آینده"،در حالی شروع می شود که برنامه 2010 – 2000  طبق پیش بینی هاتوانسته است دبی را به مرکز توجه مالی،مسکن،توریسم،تجارت و خدمات تبدیل کند.

برنامه جدید بر محور رشد اقتصادی، توسعه اجتماعی،ساختار زیربنایی محیط زیست و طبیعت،امنیت، سلامت و عدالت و شفافیت استوار است.در برنامه ده ساله 2000 برای پایان برنامه 30 میلیارد دلار تولید محلی پیش بینی کرده شده بود که اکنون در نیمه راه  این مبلغ به 37 میلیارد دلار و درآمد سرانه به 23 هزار دلار رسید.

درآمدغیر نفتی دبی به97 درصد در سال2006، رسید که 74 درصد به بحش خدمات تعلق دارد.

امروزه آگهی های متنوع و رنگارنگی برای جذب توریسم در سراسر جهان نام دبی را برخود دارد.رسانه های گروهی دیداری و شنیداری عربی و غربی  تبلیغات این شهر را به اطلاع مردم می رسانند.این تبلیغات فریبنده تنها ایرانیان را شیفته خود نکرده بلکه سرمایه گذارانی از 200 ملیت در دبی حضور دارند.

بر اساس آمار های منتشره اکنون400هزار ایرانی با 6500 شرکت و سرمایه گذاری 300  میلیارد دلاری در دبی حضور دارند. این مجموعه غیر از ایرانی هایی است که  بومیان دبی  محسوب می شود و عموما از بومیان موفق دبی محسوب می شوند که از قرون گذشته در آنجا ساکن   بوده اند.

در غرب مردم فکر می کنند دبی یک کشور است.بسیاری از توریست ها حتی در کشورهای عربی می گویند ما به کشور دبی سفر کردیم ؟ آمریکا در اکتبر گذشته ، دفتر امور ایرانیان خود را در دبی مستقر کرده است.

همه گونه اطلاعات سیاسی ، اقتصادی ، تجاری و امنیتی  راجع به ایران در این مرکز مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. اخیرا آمریکا فهرستی از شرکتهای ایرانی را در اختیار مقامات امنیتی دبی قرار داده است که بنظر آمریکایی ها شرکت های صوری هستند و برای بی اثر کردن تحریم های آمریکا تلاش می کنند.

روبرت کیمیت ،معاون وزیر اقتصاد آمریکا اعلام کرده دوستان اماراتی ما باید مواظب این شرکت ها باشند. پلیس دبی معتقد است که ایرانیان دبی از بهترین انسان‌های مقیم دبی هستند و ما هیچگاه با آنها مشکل امنیتی و سیاسی نداشته‌ایم آنها به فکر تجارت و کسب و کار خود هستند و لاغیر.

پیشرفت های دبی البته حساسیت هایی را نیز در میان اعراب برانگیخته است بیشترین دشمنان پیشرفت دبی در میان عرب های رقیب و طرفداران حفظ  نظام سنتی عربی  مشهود است. ترس از نابودی هویت عربی  یکی از بهانه های ضدیت بعضی از افراد بانفوذ  امارات با  برنامه های دبی است.

امروزه سرمایه گذاران  اماراتی توجه خاصی را به سرمایه گذاری در شمال آفریقا بویژه در مغرب نشان می دهند این سرمایه گذاری ها عموما در زمینه صنعت توریسم و هتل سازی است  پروژه 20 میلیارد دلاری ساحل شهر رباط – سلا  از جمله این طرح‌ها است.

کد خبر 15352

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز