گروه سیاسی: نخستین داوطلبان حضور در انتخابات مجلس نهم با مراجعه به ستادهای انتخابات سراسر کشور، برای انتخاباتی که 12اسفندماه سال‌جاری برگزار می‌شود ثبت نام کردند.

انتخابات مجلس

مصطفی محمدنجار وزیر کشور ساعت 8 صبح سوم دی ماه ‌دستور آغاز ثبت نام انتخابات را به تمامی مراکز حوزه‌های انتخابیه در سراسر کشور صادر کرد. براساس اطلاعیه‌ شماره ۵ ستاد انتخابات کشور، ثبت‌نام از داوطلبان به‌مدت ۷ روز یعنی از سوم دی‌ماه تا دهم دی‌ماه ادامه دارد و کاندیداهای نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی می‌توانند با مراجعه به ستاد‌های انتخابات سراسر کشور اقدام به ثبت‌نام کنند. وزیر کشور روز گذشته ضمن دعوت از همه مردم برای حضور حداکثری در انتخابات، خواستار آن شد که داوطلبان کاندیداتوری در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی ثبت نام خود را به روزهای آخر موکول نکنند.

او همچنین از کسانی که به مسائل حوزه انتخابیه خود آشنا هستند دعوت کرد که وارد میدان انتخابات شوند و با نیت خدمت به مردم و پاسداری از ارزش‌ها و آرمان‌های امام راحل (ره) پا به عرصه بگذارند. وزیر کشور همچنین در پاسخ به اینکه اگر لایحه افزایش تعداد نماینده‌ها در مجلس به تصویب برسد آیا در این دوره از انتخابات این قانون اجرایی خواهد شد؟ گفت: درصورتی که نمایندگان مجلس در مهلت قانونی این لایحه را تصویب کنند ما هم موظف به انجام آن هستیم. براساس این لایحه که دولت تیرماه سال‌جاری آن را به مجلس داده است تعداد نمایندگان مجلس از 290 نفر به 310 نفر افزایش پیدا می‌کند.

او همچنین گفت که درصورت بروز تخلف در هر مرحله از انتخابات، با آن برخورد خواهد شد. دیروز تعدادی از ناظران شورای نگهبان برای نظارت بر مراحل ثبت‌نام کاندیداهای نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با حضور در ستاد انتخابات کشور بر مراحل ثبت نام نظارت کردند. از اتفاقات قابل ذکر نخستین روز، ثبت نام یکی از نمایندگان مجلس هشتم، یکی از خبرنگاران صدا وسیما و رهبر ارکستر سمفونیک تهران در انتخابات مجلس نهم بود. در کنار ثبت نام داوطلبان، گفت‌وگوها،‌سخنرانی‌ها و نشست‌های گروه‌ها و جناح‌های درگیر در انتخابات همچنان ادامه دارد و رفته رفته شدت می‌گیرد.

همایش بزرگ جبهه متحد

همچنان‌که آخر هفته گذشته علیرضا زاکانی دبیر کل جمعیت رهپویان و رئیس ستاد انتخاباتی جبهه متحد اصولگرایان، حسین فدایی دبیر کل جمعیت ایثارگران و محمدرضا باهنر دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین و عضو شورای مرکزی این جبهه در استان‌های مختلف کشور سخنرانی داشتند، منوچهر متکی دبیر اجرایی جبهه متحد اصولگرایان نیز در استان گیلان سخنانی ایراد کرده و از برگزاری همایش بزرگ جبهه متحد اصولگرایان در 20روز آینده در تمامی استان‌های کشور خبر داد. او گفته است: همایش مذکور پس از نهایی‌شدن ساختار ستادها در‌کشور برگزار می‌شود.

‌ آیت‌الله مصباح: لیدر جبهه پایداری نیستم

آیت‌الله مصباح یزدی رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) از برخی تلاش‌ها در جهت القای مرزبندی بین جبهه پایداری و جبهه متحد اصولگرایان انتقاد کرده و گفته است: من این تعبیر مرزبندی بین جبهه پایداری و جبهه متحد اصولگرایان را اصلا نمی‌پسندم. تا آنجایی که بنده اطلاع دارم و اعضای جبهه پایداری را می‌شناسم، اینها از اول به‌عنوان دایره‌ای درون جبهه اصولگرا متولد شدند و هیچ وقت خودشان را از جبهه اصولگرا جدا نمی‌دانند. به گزارش ایسنا وی درباره آنچه مبنی بر پیوند نام جبهه پایداری به نوعی با نام آیت‌الله مصباح مطرح می‌شود، خاطرنشان کرد: بنده هیچ‌ وقت نگفتم که با جبهه پایداری کاری ندارم؛ چیزی که گفتم این بود که من لیدر اینها نیستم بلکه لیدر همه ما رهبر معظم انقلاب است.

حیات سیاسی با قهر ایجاد نمی‌شود

با وجوداینکه در روزهای گذشته شاهد اظهارات دوپهلوی چهره‌های اصلاح طلب برای حضور در انتخابات بودیم، دبیرکل حزب مردمسالاری گفته است‌ حیات سیاسی با قهر کردن ایجاد نمی‌شود، بلکه با حضور ایجاد می‌شود و ادامه پیدا می‌کند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جهان‌نیوز، مصطفی کواکبیان در این گفت‌وگو اظهار داشت: هیچ جریان اصلاح طلبی به‌دنبال تحریم انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیست؛ منتهی بعضی نمی‌خواهند فهرست بدهند در مقابل، این اختیار را هم بعضی دارند که فهرست بدهند.

در حاشیه

  • ناصر سراج رئیس ستاد استعلامات نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در دادستانی کل کشور، از آغاز به کار این ستاد برای استعلام سوابق قضایی و کیفری ثبت‌نام‌کنندگان خبر داد.
  • نایبی فرماندار تهران تاکید کرد: زمان ثبت‌نام داوطلبان نمایندگی مجلس قابل تمدید نیست.
  • محمد دهقان عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز گفت: طبق روال انتخابات گذشته، یک واحد برای
    ثبت نام از نامزدها در مجلس مستقر شده است.
  • احمدشهرکی رئیس ستاد انتخابات شهرستان تهران با اعلام اینکه ‌در فرمانداری تهران روزانه ظرفیت ثبت‌نام 250 نفر را داریم، ‌ خواستار آن شد تا داوطلبان ثبت‌نام در انتخابات مجلس در روزهای نخست نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.
کد خبر 154821
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز