گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: وزارت صنعت و تجارت در اقدامی دیرهنگام در واکنش به افزایش 10 درصدی قیمت لبنیات، سیاست دادن مهلت به تولیدکنندگان برای بازگشت قیمت‌ها را در پیش گرفت.

شیر

به گزارش همشهری، نرخ‌های جدید فراورده‌های لبنی با درج روی این محصولات در حالی اعمال می‌شود که رئیس سازمان حمایت از برگشت‌ قیمت محصولات لبنی خبر داده و اعلام کرد که کارخانه‌های لبنی افزایش قیمتی نخواهند داشت.محمد‌حسین نکویی‌ مهر که پیش از این نیز وعده‌ بازگشت قیمت برخی فراورده‌های لبنی را مطرح کرده بود با اشاره به تفاهمنامه این سازمان با تشکل‌های دامداران و صنایع لبنی کشور افزود: حداکثر قیمت شیر خام صنعتی مثل گذشته 6 هزار ریال تعیین و بر ادامه‌ تفاهمنامه‌ قبلی تاکید و مقرر شده تا همزمان مباحث کارشناسی در مورد شیر خام و فراورده‌های لبنی ادامه پیدا کند و در جلسه‌ تنظیم بازار نیز این موضوع مورد بررسی قرار گیرد. وی افزود: چنانچه تخلفی هم صورت گرفته باشد، براساس موازین قانونی با آنها برخورد خواهد شد. رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان در پایان تاکید کرد: قیمت لبنیات به مانند روزهای گذشته خواهد شد و اگر قیمت‌ها را بر نگردانند با آنها برخورد می‌شود.

رئیس اتحادیه تعاونی‌های لبنی کشور با اشاره به تعهد‌نامه 8 بندی امضا شده در معاونت توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت به خبرنگار ما گفت: براساس این توافق از روز یکشنبه هفته جاری مهلت 10 روزه‌ای برای تولید‌کنندگان شیر برای عرضه شیر خام به نرخ مصوب 500 تا 600 تومانی یا اعلام نرخ تمام‌شده این فراورده تعیین شده و کارخانه‌های لبنی نیز ملزم به بازگشت قیمت‌ها تا پایان این مدت شده‌اند.

مجید علیداد با بیان اینکه توافقنامه مذکور طی نامه‌ای توسط سازمان حمایت به تولید‌کنندگان شیر در 31 استان کشور ابلاغ شده افزود: اتحادیه در حد توان صنایع لبنی را ملزم به بازگشت به قیمت‌های گذشته خواهد کرد؛ چراکه با توافقنامه مذکور در این مهلت 10روزه عرضه شیر خام یا لبنیات با قیمتی بیش از نرخ مصوب تخلف محسوب شده و مشمول برخوردهای تعزیراتی است.

سیاست نخ‌نما

نرخ فراورده‌های لبنی که پیش از این تا 18 درصد افزایش یافته بود با اقدام خودسرانه شرکت‌های لبنی افزایش مجدد 10 درصدی را تجربه کرده است. تجربه‌های قبلی نشان می‌دهد وعده بازگشت قیمت‌ها هیچ‌گاه اجرایی نشده است.
در 2 مرحله قبلی افزایش قیمت لبنیات نیز کارخانه‌های لبنی با چراغ سبز سازمان حمایت نسبت به افزایش قیمت‌ها اقدام کرده‌اند. این سازمان نیز با اتخاذ موضع انفعالی و تکرار وعده‌برخورد‌های نظارتی با متخلفین، پس از چانه‌زنی با تولید‌کنندگان سر انجام افزایش رسمی قیمت‌ها را پذیرفته و همواره مصرف‌کنندگان، بازنده اصلی مناقشه افزایش غیرقانونی قیمت فراورده‌های لبنی بوده‌اند.

مهلت 3 روزه بازگشت قیمت‌‌ها در تهران

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در گفت‌وگو با همشهری از تعیین مهلت 3 روزه به کارخانه‌های لبنی استان برای بازگشت به قیمت‌های قبلی خبر داد و گفت: افزایش 10درصدی نرخ لبنیات در استان تهران به شکل خودسرانه و غیرقانونی بوده است. ید‌الله صادقی با بیان اینکه 17 کارخانه لبنی استان تهران افزایش قیمت‌های متفاوتی را در محصولات خود اعمال کرده‌اند افزود: با فراخواندن این تولید‌کنندگان از آنها خواسته‌ایم تا ظرف مدت 3 روز (از یکشنبه هفته جاری) نسبت به بازگرداندن نرخ فراورده‌های لبنی به قیمت‌های قبلی اقدام کنند.

کد خبر 155085
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز