چهارشنبه ۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: "مارکو مولر" از ریاست جشنواره فیلم ونیز برکنار شد.

به گزارش ایسنا به نقل از ورایتی، بازی قدرت در جشنواره فیلم ونیز که عنوان قدیمی‌ترین رویداد سینمایی جهان را یدک می‌کشد به برکناری مارکو مولر و انتخاب آلبرتو باربارا به‌عنوان رییس جدید این جشنواره انجامید.

"پابلو باراتا"، رییس بنیاد هنری "بیه‌ناله" که جشنواره فیلم ونیز را تحت نظارت دارد، در تصمیمی پرسروصدا مارکو مولر را پس از هشت سال ریاست موفق از جشنواره ونیز کنار گذاشت تا نفوذ سیاست به قلمروی هنر در ایتالیا بیش از پیش به چشم آید.

"آلبرتو باربارا" که تا پیش از این رییس موزه ملی سینما در ایتالیا بوده، تا سال 2015 رییس جشنواره فیلم ونیز خواهد بود.

وی که در سال 2010 داور جشنواره کن بوده است، بین سال‌های 1999 تا 2001 رییس جشنواره ونیز بوده است.

مارکو مولر که گفته می‌شود بر صندلی ریاست جشنواره فیلم رم خواهد نشست، پیش از برگزاری جشنواره امسال ونیز اعلام کرد، برای انتخاب‌ رییس هیأت‌داوران بخش رقابتی و برنده‌ شیر طلای افتخاری نگران جهت‌گیری سیاسی دولت ایتالیا است.

وی از سال گذشته مورد انتقاد دولت ایتالیا بود؛ زمانیکه وزیر فرهنگ ایتالیا به انتقاد شدید از نحوه‌ اعطای جوایز برتر جشنواره‌ ونیز پرداخت که ریاست هیأت داوران آن را کوئنتین تارانتینو برعهده داشت و اظهار کرد که دولت باید در انتخاب رییس هیأت داوران جشنواره‌ ونیز دخالت داشته باشد.

اولین دوره جشنواره فیلم ونیز در سال 1943 راه‌اندازی شد تا این رویداد سینمایی امروزه قدیمی‌ترین فستیوال فیلم در دنیا نام بگیرد و در کنار جشنواره‌های برلین و کن سه فستیوال معتبر سینمایی محسوب می‌شود.

شصت‌وهشتمین دوره جشنواره فیلم ونیز طی روزهای 31 اوت تا 10 سپتامبر 2011 برگزار شد که فیلم "فائوست" از روسیه ساخته الکساندر سوکوروف جایزه شیر طلا را گرفت.

شصت‌و نهمین دوره این رویداد سینمایی طی روزهای 29 اوت تا هشتم سپتامبر 2012 برگزار خواهد شد.

 

کد خبر 155318

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز