سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۳:۱۲
۰ نفر

آذین محبی نژاد: دانمارکی‌ها سی سال است که رتبه اول رضایت از زندگی را در جهان به خود اختصاص می‌دهند.

در آخرین ارزیابی‌های انجام شده، بیش از دو سوم دانمارکی‌ها از زندگی خود «بسیار راضی» بوده‌اند، درحالی‌که این نسبت در هیچ کشور دیگری که مورد بررسی قرار گرفته از نصف تجاوز نمی‌کند و در بسیاری از کشورها تنها یک سوم مردم چنین رضایتی از زندگی خود دارند.

پژوهشگران دانمارکی و آلمانی در یک پژوهش جدید که چندی پیش در نشریه پزشکی بریتانیا (BMJ) به چاپ رسیده، به منظور یافتن علت این امر، به نتایج جالبی دست یافته‌اند.

آنها رمز موفقیت دانمارکی‌ها را داشتن فرهنگ کم توقعی می‌دانند. این پژوهشگران در بررسی‌های خود دانمارکی‌ها را با اهالی دو کشور بسیار شبیه به آنها یعنی سوئد و فنلاند مقایسه کرده و به نتایجی رسیده‌اند که می‌تواند علت رضایت بی‌رقیب دانمارکی‌ها را از زندگی توجیه کند.

توقعات اندک

یکی از سؤال‌های مهم در نظرسنجی‌های انجام شده جهت سنجش میزان رضایت از زندگی مردم، این‌ است که در سال آینده، چقدر انتظار پیشرفت و بهبودی اوضاع را دارند.

با وجودی‌که توقع شرایط مطلوب زندگی در آینده می‌تواند با میزان رضایت از زندگی مرتبط باشد، اما اگر این انتظارات به طرز غیر واقع بینانه‌ای بالا باشند، می‌توانند موجب ناامیدی و عدم رضایت از زندگی شوند.

بررسی آمار نظرسنجی‌های انجام شده در سال 1980 نشان می‌دهد، در حالی که دانمارکی‌ها بسیار از زندگی راضی بوده‌اند، انتظارات آنها از سال آینده نسبتاً پایین بوده است. در مقابل سوئدی‌ها و فنلاندی‌ها که رضایت کمتری از زندگی داشته‌اند، توقع بسیار بالاتری از سال آینده داشته‌اند.

پیروزی‌های ورزشی

گفته می‌شود قهرمانی رقابت‌های فوتبال جام ملت‌های اروپا در سال 1992 با غلبه دو بر صفر بر تیم آلمان، دانمارکی‌ها را در چنان خوشحالی عمیقی فرو برد که تا کنون در این کشور سابقه نداشت.

پژوهش‌های دیگری نیز وجود دارند که صحت چنین توضیحی را روشن می‌کنند. مثلاً در انگلستان، قیمت‌های بازار بورس دارای ارتباط مثبتی با عملکرد تیم ملی فوتبال این کشور هستند و زمانی که یک تیم محلی در شهر خودش بازنده می‌شود، یا تیم ملی فوتبال کشوری به فینال جام ملت‌های اروپا می‌رسد، مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی در میان مردان افزایش می‌یابد.

البته ورزش هم از عوامل مهم شمارش شده در میزان رضایت از زندگی است.  در کشور دانمارک که کمتر از پنج و نیم میلیون نفر جمعیت دارد، بیش از یک میلیون و ششصد هزار عضویت در باشگاه‌های مختلف ورزشی به ثبت رسیده است.

به علاوه دانمارکی‌ها برای بسیاری از رفت و آمدهای خود از دوچرخه استفاده می‌کنند. مردم هلند نیز این ویژگی دانمارکی‌ها را دارند و از قضا آنان نیز جزو شادترین‌ها هستند.

وضعیت رفاهی و سلامت

پژوهش‌هایی که در آن ملت‌های مختلف با هم مقایسه شده‌اند، حاکی از آن است که اقتصاد شکوفا و دموکراسی کارآمد با سطح بالایی از سلامت مردم در ارتباط است. با این وجود مطالعات انجام شده در طول زمان بر روی یک گروه از مردم، هیچ تغییر ثابتی را در میزان رضایت از زندگی با افزایش درآمد نشان نمی‌دهد.

البته، سطح سلامت با میزان رضایت از زندگی مرتبط است. اگر گزارش خود دانمارکی‌ها را از میزان سلامتشان در نظر بگیریم، آنها در وضعیت خوبی قرار دارند.

اما اگر سلامت آنها را از دیدگاه بیماری‌ها و عملکرد فیزیکی آنان مورد سنجش و ارزیابی قرار دهیم، سلامت آنها در حد متوسط قرار دارد. این موضوع نشان می‌دهد که دانمارکی‌ها تصور و برآورد بهتری از سلامت خود دارند.

ازدواج و فرزندان

ارتباط میان ازدواج و فرزند داشتن و رضایتمندی از زندگی هم در این مطالعه به خوبی ثابت شده است.

دانمارک از نظر آمار ازدواج در بین کشورهای اروپایی رتبه اول را دارد. این موضوع البته موجب شده است تا آمار طلاق نیز در این کشور بالاتر از سایر کشورهای اروپایی باشد به نحوی‌که دانمارک پس از بلژیک مقام دوم طلاق را داراست.

دانمارک از جمله کشورهای اروپایی با بالاترین میزان فرزندآوری نیز هست. با این وجود تحقیقات جدید دانمارکی‌ها نشان داده است که داشتن بیش از یک فرزند، میزان رضایت از زندگی را بویژه در زنان کاهش می‌دهد.

سیگار و مشروبات الکلی

مصرف بالای سیگار و مشروبات الکلی از سلامت افراد می‌کاهد، و این موضوع خود را در علت مرگ دانمارکی‌ها که آمار بالای مصرف دخانیات و مشروبات الکلی را دارند، نشان می‌دهد. دانمارک در میان 15 کشور پیر اروپا، مقام سیزدهم را از نظر امید به زندگی دارد.

در لیست عواملی که ممکن است باعث شادمانی دانمارکی‌ها شده باشند، چیزهای دیگری مثل زبان مادری و برداشت افراد از کلمات رضایتمندی و آرامش، آب و هوا، غذا، ژنتیک و حتی رنگ روشن مو نیز وجود دارد. اما این عوامل در انتهای لیست جای می‌گیرند و تأثیر کمتری بر رضایت دانمارکی‌ها از زندگی دارند.

نتیجه‌گیری

پژوهشگران در پایان بحث کرده‌اند که بدون شک رضایت عمیق دانمارکی‌ها از زندگی، بیش از یک دلیل دارد. آنها معتقدند برای حل معمای دانمارکی‌ها باید چند دهه پژوهش صورت گیرد. این دانشمندان با تاکید بر اثر پیروزی تیم ملی فوتبال دانمارکی‌ها در سال 1992 می‌گویند، تأثیر این پیروزی بسیار بادوام بوده است.

پژوهشگران می‌گویند کلیدی‌ترین عاملی که شادمانی دانمارکی‌ها را توضیح داده و آنها را از مردم سوئد و فنلاند متمایز می‌سازد، آن است که دانمارکی‌ها هر سال توقعاتی همواره پایین و البته واقعی از زندگی در سال جدید دارند. هر سال آنها از درک این حقیقت که همه چیز در دانمارک رو به بدتر شدن نیست، شگفت زده می‌شوند و این شگفتی برای آنها مطلوب است.

نکته جالبی که این حقیقت را به خوبی منعکس می‌کند آن است که در سال 2005 میلادی، زمانی که اعلام شد دانمارکی‌ها شادترین مردم جهان هستند، روزنامه‌های دانمارک برای اعلام این خبر تیترهایی این چنین انتخاب کردند: «ما فعلاً شادترین مردم دنیا هستیم.»

همین جمله ساده نشان می‌دهد که آنها هیچ توقعی برای دوام این وضعیت ندارند و به خوبی می‌توانند این موضوع را بپذیرند که سال آینده، ملت دیگری جای آنها را بگیرد!

راستی تا شروع سال آینده خورشیدی چیزی باقی نمانده است. شما چه توقعی از سال جدید دارید؟

کد خبر 15670

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز