چهارشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس مرکز ملی خشکسالی هواشناسی کشور با اشاره به کاهش 7 درصدی بارش‌ها از میانگین نرمال در سال جاری از پیش‌بینی خشکسالی در دست کم 15 استان کشور خبر داد.

 مهندس عباس رنجبر در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه بارش‌های مناسب اوایل پاییز موجب شد که میانگین بارندگی در کشور تا پایان آبان ماه، 86 درصد نسبت به میانگین نرمال بیشتر باشد افزود: این امر به همراه شرایط دمایی مناسب سبب شد پوشش برفی خوبی در بخش‌های کوهستانی خصوصا رشته کوه‌های البرز داشته باشیم.

 وی با اشاره به اینکه بارش در بخش‌های جنوبی کشور از اواسط پاییز آغاز می‌شود گفت: آمارها نشان می‌دهد میزان بارندگی در کشور در این مدت بسیار کمتر از شرایط نرمال بوده است لذا کمترین بارش را تا پایان آبان ماه در استانهای بوشهر، ایلام، یزد، کرمان و فارس داشته‌ایم.

 رئیس مرکز ملی خشکسالی هواشناسی کشور تصریح کرد: کاهش قابل ملاحظه بارش‌ها طی یک ماه اخیر سبب شد که میانگین بارش‌های کل کشور در 20 آذرماه 41 درصد از شرایط نرمال کمتر شود که در این مدت استانهای ایلام، بوشهر، خوزستان و کرمان بارش‌های کمتر از نرمال دریافت کردند به طوری که ایلام 54 درصد نسبت به شرایط نرمال کمتر بارش داشته است.

 وی تصریح کرد: تداوم کاهش بارندگی سبب شد تا اواسط دی ماه میانگین بارش‌ها در کشور به کمتر از شرایط نرمال برسد به طوری که تا امروز میانگین بارش در کشور 7 درصد از شرایط نرمال کمتر بوده است.

 رئیس مرکز ملی خشکسالی هواشناسی کشور با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تا کنون میانگین بارندگی در تهران 6/211 میلیمتر بوده است به ایسنا گفت: این رقم در مدت مشابه سال گذشته 3/59 میلیمتر و در میانگین بلند مدت 6/97 میلیمتر بوده که بدین ترتیب میزان بارندگی در تهران از ابتدای سال جاری تا کنون 117 درصد بیش از شرایط نرمال بوده است. این در حالیست که در مدت مشابه سال گذشته این رقم 39 درصد زیر شرایط نرمال گزارش شده است.

 وی با تاکید بر اینکه پیش‌بینی می‌شود در فصل زمستان بیشترین بارش‌ها رخ دهد گفت: این امر برای نیمه جنوبی کشور که تا کنون وضعیت مناسبی نداشته‌اند و طی سالهای گذشته با خشکسالی‌های شدید مواجه بوده‌اند شرایط نگران کننده‌ای دارد.

 رئیس مرکز ملی خشکسالی هواشناسی کشور با اشاره به اینکه طی دو هفته آینده بارش‌هایی را در کشور خواهیم داشت گفت: به دلیل کاهش این بارش‌ها پیش‌بینی می‌کنیم که نتوانیم کمبود بارش سال زراعی را جبران کنیم.

 وی به پیش آگاهی‌های فصلی در خصوص بارندگی‌ها اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود طی ماه آینده میزان بارندگی در کشور کاهش یابد به شکلی که فقط در بخش‌هایی از شمال‌غرب کشور و جنوب شرق بارش‌ها در حد نرمال خواهد بود و در سایر نقاط کشور بویژه جنوب غرب و شرق، با کمبود بارش مواجه خواهیم بود.

 به گفته رئیس مرکز ملی خشکسالی هواشناسی کشور برای دو ماه آینده نیز بارشی بیش از حد نرمال در کشور پیش‌بینی نمی‌شود. از سوی دیگر انتظار داریم دمای هوا در کشور نیم تا یک درجه نیز نسبت به میانگین نرمال افزایش یابد.

 وی آخرین سال پرآبی کشور را سال 76-77 عنوان و تصریح کرد: طی 14 سال گذشته که متاسفانه خشکسالی‌های شدیدی را در کشور با دوره‌های تداوم طولانی مدت داشته‌ایم و پیش آگاهی‌های کمبود بارش برای نیمه جنوبی کشور می‌تواند هشداری برای تداوم خشکسالی در این نواحی باشد.

 رئیس مرکز ملی خشکسالی هواشناسی کشور تصریح کرد: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد امسال استان‌های کرمانشاه، ایلام، خوزستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، فارس، کرمان، هرمزگان، خراسان جنوبی،‌ یزد و بخشهایی از خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان با خشکسالی مواجه باشند که شدت خشکسالی در استانهای ایلام، خوزستان، فارس، بوشهر، کرمان و بخش‌هایی از یزد و خراسان جنوبی بیشتر خواهد بود.

کد خبر 156971
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز