همشهری آنلاین: عضو مرکز تحقیقات بیماری‌های دهان، فک و صورت گفت: استعمال سیگار ، تنباکو و قلیان به دلیل دارا بودن مواد شیمیایی و سمی مختلف عاملی مهم در بروز سرطان حفره دهان به شمار می‌رود.

سرطان دهان

به گزارش ایرنا، دکتر پاک فطرت افزود: 5 درصد از سرطان‌های شایع در ناحیه سر و گردن رخ می‌دهد که تقریبا نیمی از این موارد در حفره دهان است.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی سرطان دهان در بین انواع سرطان در استان خراسان در زنان و در استان سیستان و بلوچستان در مردان و زنان جزو ده سرطان شایع است .

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مصرف الکل، نور خورشید در مورد سرطان لب، و برخی ویروس‌ها و شیوه نادرست زندگی را از دیگر عوامل ابتلا به سرطان حفره دهان برشمرد.

پاک فطرت گفت: هرچند نقش عوامل تغذیه‌ای مانند کمبود ویتامین A در ایجاد سرطان دهان اثبات شده است اما اثر سایر عوامل تغذیه‌ای نیاز به مطالعه بیشتر دارد.

وی زیر بنای کنترل این نوع سرطان را ارتقای آگاهی مردم و کنترل استعمال دخانیات دانست و افزود: بر اساس آخرین پژوهش‌های انجام شده اغلب مردم آگاهی بسیار اندکی از علل سرطان دهان و نمای بالینی آن دارند و این باعث می‌شود که کنترل این نوع سرطان و تشخیص آن در مراحل اولیه در ایران و اغلب کشورها توام با مشکلاتی باشد.

پاک فطرت ادامه داد: بر اساس آخرین آمار در خراسان 14 درصد مردان و 5 درصد زنان در گروه سنی 15 تا 64 سال سیگار مصرف می کنند.

وی اظهار داشت: در ایران آمار مصرف سیگار 25 تا 27 درصد مردان و 4 درصد زنان را تشکیل می‌دهد که متاسفانه در برخی نواحی ایران از جمله خراسان علاوه بر مصرف سیگار اشکال دیگر استعمال دخانیات مثل مصرف تنباکو غیر تدخینی (ناس) و قلیان نیز رواج دارد که جزو عوامل خطر مهم سرطان دهان به شمار می‌رود و اطلاع مردم از این ارتباط بسیار اندک است.

عضو مرکز تحقیقات بیماری‌های دهان فک و صورت خاطر نشان کرد: در حال حاضر و در طرحی وسیع با همکاری بهداشت استان و مرکز تحقیقات بیماری‌های دهان و فک و صورت اطلاع رسانی در مقیاس وسیع و غربالگری افراد پرخطر آغاز شده و امید می‌رود این گام اولیه بتواند در پیشگیری این نوع سرطان بیش از پیش مثمر ثمر باشد.

کد خبر 159597
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز