شروع سال جدید با خبر تخریب ابنیه و بافت‌های تاریخی کشور همراه شده است. تخریب بافت تاریخی کرمان به‌دلیل بی‌توجهی و دستبرد به گورهای تاریخی آن شهر اکنون به تخریب بقعه تاریخی شهشهان اصفهان در ناهماهنگی بین اوقاف، میراث فرهنگی و بخش خصوصی منجر شده است.

بقعه تاریخی شهشهان

خبرگزاری میراث فرهنگی دیروز اعلام کرد که نبود تفاهم بین اوقاف و سازمان میراث‌فرهنگی در رابطه با مرمت بقعه شهشهان و تردد بی‌ضابطه در محوطه این بنا این اثر تاریخی را در معرض آسیب‌های جدی قرار داده است.

براساس این گزارش تخریب روزافزون بقعه تاریخی شهشهان اصفهان به‌دلیل نبود برنامه و هماهنگی‌های مرمتی است. بقعه شهشهان در بافت تاریخی اصفهان و از آثار دوره تیموری در این شهر است که به حال خود رها شده است. بقعه شهشهان متولی مشخصی ندارد و همین امر به روند تخریب آن شتاب داده است.

شاهین سپنتا، فعال میراث‌فرهنگی اصفهان گفت: این بنا تا چند دهه قبل به‌عنوان مسجد و درمانگاه وقفی مورد استفاده قرار می‌گرفت و 2 نفر از پزشکان قدیمی اصفهان، دکتر خرازی و دکتر ابطحی در این محل به معاینه بیماران مشغول بودند و مدتی نیز حجره‌های آن در اختیار کتابخانه انجمن خیریه حمایت از کودکان بی‌سرپرست قرار‌داشت اما اکنون نه تنها از درس و بحث خالی شده و به‌عنوان مسجد و درمانگاه مورد استفاده قرار نمی‌گیرد بلکه به پناهگاه معتادان و انباری اهالی محل تبدیل شده است.

وی افزود: در حال حاضر بازدید گردشگران، پژوهشگران و خبرنگاران از بقعه شهشهان بسیار دشوار است و سازمان اوقاف که متولی اصلی نگهداری بناست با سازمان میراث فرهنگی در زمینه مرمت و نحوه اداره این بنا به تفاهم لازم دست نیافته‌اند و همین موضوع باعث شده که اهالی محل به بهانه اینکه از قدیم حق تردد از محوطه بقعه را داشته‌اند به بخش‌هایی از بنا دست‌اندازی نموده و آسیب‌هایی به آن وارد کنند. بقعه شهشهان 2 اسفند 1327 با شماره ثبت 368 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

کد خبر 165261

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز