میثاق بدیعی مقدم : ستاد لشکر23 تکاور نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در 40کیلومتری تهران محل گفت‌وگوی ویژه ما درباره تکاور ایرانی است.

تکاوران ارتش

 پادگانی که ظهر یک روز گرم قدم در آن گذاشتیم، سرشار بود از جوانانی سرزنده و با نشاط، با قامت‌هایی رشید و بدن‌هایی ورزیده و هر چه ما از آفتاب فراری بودیم، گویی سوزندگی آفتاب بر آنها هیچ اثر نداشت. در ساختمان فرماندهی ستاد، امیر سرتیپ‌دوم سیدکمال پیمبری میزبان ما هم هر چند گرد سپیدی بر محاسنش نشسته اما انگار که از همه نیروهای تحت امرش قبراق‌تر و معلوم بود که طی سالیان دراز تکاوری، خستگی را ضربه فنی کرده است! این را می‌شد از صلابت صدایش در پاسخ به سؤالاتی که حرفی از اقتدار کشورمان درمیان بود فهمید. هر چند میز کار امیر نشان از زیادی کار و ضیق وقتش می‌داد اما با حوصله پاسخگوی همه سؤالات ما بود.

  • امیر پیمبری! تفاوت یک نیروی تکاور با یک نیروی عادی چیست؟

کشور پهناور ایران اسلامی شرایط اقلیمی مختلفی دارد که برای پاسداری از این میهن نورانی، باید یگان‌هایی تشکیل شود که در این اقلیم‌های مختلف و شرایط جغرافیایی متفاوت ماموریت‌های خودشان را به درستی انجام دهند. در شرایط کوهستانی، دریایی و رودخانه‌ای و در شرایط کویری مرزهای بسیاری را داریم و با توجه به تجارب 8سال دفاع مقدس یگان‌های تکاور در نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی سازماندهی شده‌اند که با توجه به تخصص‌هایی که در آموزش‌هایشان به آن رسیده‌اند بتوانند وظیفه دفاع را در شرایط گوناگون انجام دهند.

بر همین اساس اعضای یگان‌های تکاور تحت تعالیم ویژه‌ای قرار می‌گیرند که بتوانند از توانمندی خودشان و تجهیزات در اختیارشان برای انجام ماموریت‌های مختلف انجام وظیفه کنند. در واقع یگان‌های تکاور با قابلیت‌های ویژه می‌توانند عملیات و ماموریت‌هایی که یگان‌های معمولی قادر به انجام آن نیستند را به انجام برسانند و ایفای نقش کنند و به‌طور خلاصه می‌توان گفت که تفاوت ما با سایر نیروها در نوع آموزش و تجهیزات ماست.

  • با توجه به تقسیم وظایف دقیق در ارتش که بر عهده هر یگان قرار می‌گیرد، عمده وظایفی که بر عهده لشکر 23 تکاور که تحت امر شما است، چیست؟

ماموریت ارتش جمهوری اسلامی حراست از مرزهای میهن اسلامی است که در این راستا نیروی زمینی ارتش از مرزهای زمینی حفاظت می‌کند و بالطبع لشکر23 که زیرمجموعه‌ای از این نیروی بزرگ است، بنا به دستور، در حفظ و حراست از هر نقطه‌ای که نیاز به انجام ماموریت باشد، حضور پیدا خواهد کرد.

  • خود شما به‌عنوان فرمانده نیروهای تکاور چه دوره‌های مهارتی و تخصصی را فرا گرفته‌اید؟

دوره دانشگاه امام علی(ع)، دوره مقدماتی رسته پیاده، دوره رنجر، دوره چتربازی اتوماتیک، دوره معلمی پرش، دوره‌های ویژه رزم در کوهستان و رزم در برف، دوره‌های اسکی و اسنوبرد، دوره اسکی روی‌آب، دوره غواصی در عمق متوسط و کم، دوره چتربازی سقوط آزاد، دوره حفاظت اطلاعات ویژه، دوره دافوس و دوره دکتری در دانشگاه عالی دفاع ملی را گذرانده‌ام.

  • * مهم‌ترین اقدامات این یگان در سال‌های اولیه انقلاب اسلامی چه بوده است؟

از بدو پیروزی انقلاب اسلامی با توجه به روحیه تعهد و معنویتی که در آحاد کارکنان این لشکر بود، بلافاصله در جهت تثبیت نظام در مناطق مختلف کشور ماموریت گرفته و انجام وظیفه کرده است. در قائله‌ای که ضد انقلاب در گنبد و سیستان و بلوچستان و کردستان راه انداخته بودند، لشکر23 با حضور در این مناطق برای حفظ آرامش سرزمین عزیز و نیز حفظ انقلاب اسلامی نقش خوبی را ایفا کرده است.

  • در زمان دفاع مقدس نقش لشکر 23 تکاور در مقابله با ارتش بعثی صدام چه بوده است؟

در زمان آغاز حمله ارتش صدام، تیم‌های عملیاتی این لشکر در جنوب و غرب کشور اقدامات مهمی را در جهت توقف هجمه ارتش دشمن انجام داده‌اند، چرا که صدام با 12لشکر به مرزهای ما تاخته بود. ابتدا اعلام کرده بود که من تا یک هفته وضعیت جنگ را مشخص می‌کنم. در اینجا نیروی زمینی ارتش توانست هجوم اولیه دشمن را سد کند و دشمن زمینگیر و تثبیت شد و در عملیات‌های بعدی از جمله شکست حصر آبادان، عملیات فتح‌المبین و بیت‌المقدس دشمن به عقب رانده و مجبور به استقرار در خاک خود شد. این عملیات‌ها در جهت تثبیت دشمن توسط نیروی زمینی در کنار هوانیروز و نیروی هوایی به شایستگی انجام شد و نظام اسلامی و مردم در پوشش تأمینی قرار گرفتند. کارکنان این یگان در کنار سایر یگان‌های ارتش و نیز سپاه و بسیج نقش درخشانی در این مهم داشتند.

در اینجا باید گفت که روحیه انقلابی و اسلامی را که امام خمینی(ره) در جوان‌های مؤمن ارتشی سراغ داشتند در این زمان به نمایش گذاشته شد و ارتش هم پاسخ خوبی به این اطمینان امام (ره) داد.

  • از عملیات‌هایی که یگان تکاور نقش شاخصی در آن داشته‌اند، چه مواردی را می‌توان عنوان کرد؟

عملیات قادر در شمال عراق که عملیات بسیار متهورانه‌ای بود توسط این لشکر انجام شد و دکترین این عملیات این بود که با جابه‌جایی لشکرهای ارتش بعثی به شمال عراق، فشار نیروهای دشمن بر جبهه‌های جنوب کم شود و برادران سپاه که قصد عملیات در جنوب داشتند بتوانند به اهداف خود نزدیک شوند و به لطف خدا این هدف محقق شد.

در سال‌های آخر جنگ نیز ارتش عراق دست به عملیات‌های پدافند متحرک می‌زد و مجددا شروع به تاخت و تاز کرده بود که این لشکر بسیار محکم در شمال‌غرب و غرب میانی ایستاده بود و در منطقه سردشت هم این لشکر عملیات‌های بسیار خوبی برای مقابله با ضدانقلاب داخلی و مقابله با ارتش بعثی انجام داد و در مدت 3سال توانست امنیت و آرامش را پیاده کند.

  • با توجه به نزدیکی به سالگرد شهادت شهید صیاد شیرازی، می‌توانید خاطره‌ای از این شهید بزرگوار بیان کنید.

با اینکه ایشان از امرای ارتش بودند ولی در واقع متعلق به همه مردم بودند و مقام شامخ ولایت و مردم بزرگوار با حضور شایسته در تشییع پیکر ایشان از مقام وی تقدیر کردند.

ایشان علاوه بر اینکه یک فرمانده شجاع و مدبر و آگاه بود، یک انسان وارسته و یک معلم اخلاق به شمار می‌رفت. خاطرم هست که ایشان در عملیات قادر در سمت فرمانده نیروی زمینی ارتش، در مقدم‌ترین خطوط جبهه در مناطق صعب‌العبور عراق شرکت داشت و از نزدیک امورات را زیر نظر داشت و فرماندهی می‌کرد.

خاطره شاخصی که من از ایشان داشتم این بود که در سخت‌ترین شرایط نماز اول وقت ایشان ترک نمی‌شد. همیشه متوکل بود و وقتی به تنگناهایی برمی‌خوردیم ایشان از فرماندهان دعوت می‌کرد که با 2رکعت نماز و دعا می‌توان از این بن‌بست‌ها خارج شد. همچنین ایشان همیشه در زمان اذان، یک موذن بودند؛ در سنگر در قطار و هر جایی ایشان یک اذان‌گو بود. همچنین از ساده‌ترین امکانات قانونی که برای ایشان فراهم بود حذر می‌کردند و حتی منزل سازمانی را با اکراه می‌پذیرفت.

از طرفی ایشان ارتباط خوبی با علما و روحانیت داشتند؛ ارتباطی که به دل‌ها وابسته بود و آرامشی که در چهره ایشان بود از همین ایمان قوی نشات می‌گرفت.

  • در سال‌های پس از پذیرش قطعنامه لشکر به چه طریقی ایفای نقش کرد؟

حضور در مرزها و انجام عملیات اطلاعاتی تا چند سال پس از پذیرش قطعنامه انجام می‌شد چراکه پس از پذیرش قطعنامه صدامیان سعی کردند با انجام عملیات ایذایی در سازمان ملل قدرت نمایی کنند و این لشکر هم در مقابل تلاش‌های مذبوحانه آنان ایستادگی می‌کرد.

از دیگر سو جلوگیری از نفوذ عناصر نفاق از دیگر تلاش‌های لشکر بود که جلوی خرابکاری آنها را تا حد زیادی سد کرد. از اقدامات شایسته دیگر می‌توان به مقابله با نفوذ عوامل نفاق در زمان برگزاری کنفرانس کشورهای اسلامی در تهران، اشاره کرد.

  • لشکر23 تکاور چند شهید تقدیم انقلاب کرده و از این بزرگواران چند نفر در رده فرماندهی بوده‌اند؟

امنیت و آرامش کشور در حال حاضر مدیون خون پاک شهداست و این لشکر هم با تقدیم 1767شهید بزرگوار در این امر سهیم بوده است که در رأس آنان امیر سرلشکر حسن آبشناسان فرمانده لشکر بوده است. همچنین شهید سرلشکر شهرام‌فر، شهید سرلشکر حسن آقازاده‌فر، شهید سرلشکر یزدی، شهید سرلشکر الیاسی و شهید سرلشکر هداوند‌میرزایی از دیگر شهدای این لشکر هستند.

  • امیر! عمده‌ترین وظایف لشکر23 تکاور در زمان صلح در مرزهای کشور چیست؟

تأمین امنیت اولیه مرزها در حال حاضر به عهده یگان‌های نیروی انتظامی است، البته یگان‌های نیروی زمینی هم در مرزها در زمان صلح مبادرت به کارهای اطلاعاتی می‌کنند. ما دشمن را مرتبا رصد می‌کنیم تا با شناخت توانمندی‌های دشمن، توانمندی‌های خودمان را بالا ببریم و آموزش‌های خودمان را ارتقا دهیم و در مقابله با تهدیدهای احتمالی خودمان را آماده نگه داریم، لذا در زمان صلح که یگان‌های نیروی زمینی مشغول آموزش، بازسازی و نگهداری از تجهیزات و پادگان‌ها هستند، در زمینه فعالیت‌های اطلاعاتی و رصد دشمن نیز اقدامات خاص خودشان را دارند تا در سازماندهی رزمی برای مقابله با دشمن لحاظ کنند.

به‌طور کلی در وهله اول هنگ‌های مرزی نیروی انتظامی مسئول حفظ مرزها هستند و اگر خدای ناکرده دشمن مرزهای ما را تهدید کند، یگان‌های نیروی زمینی وارد عمل می‌شوند و با توجه به طرح‌های ازپیش تعیین شده که برای تمامی نقاط مرزی تهیه و تمرین شده، ان‌شاء‌الله به مقابله خواهند برخاست.

  • حدود یک دهه است که نیروهای فرامنطقه‌ای با بهانه‌های واهی وارد منطقه خاورمیانه شده‌اند، کار ویژه شما در مقابله با حضور این نیروهای بیگانه چه بوده است؟

البته حضور آنها با شعارهایی مثل گسترش دمکراسی و مقابله با تروریسم بوده، ولی در واقع هدف آنها مقابله با تهدیدهایی بوده که از جانب ملت‌های مسلمان برای استکبار به‌وجود آمده، همچنین حمایت از رژیم صهیونیستی و غارت ثروت مردم منطقه از دیگر اهداف آنها بوده است.

اما با بیداری اسلامی اینها دیگر نمی‌توانند حضور خودشان را توجیه کنند؛ همانطور که آمده بودند سال‌ها در عراق بمانند ولی با آگاهی مردم عراق به خواست خود نرسیدند و این اتفاق به زودی در افغانستان و پاکستان هم می‌افتد.

ما هم در مقابله با آنها با توجه به تجربیات 8سال دفاع مقدس تجهیزات مورد نیاز خود را بومی کرده و هر لحظه دشمن را رصد می‌کردیم. هر زمان که دشمن وارد هریک از این کشورها می‌شد، عده و عده آنها هر روز کنترل می‌شوند، شناورهای آنها که وارد خلیج‌فارس می‌شود، کنترل می‌شوند و لحظه‌ای غافل از تحرک‌های آنها نیستیم.

  • واکنش آنها در این چند سال چگونه بوده است؟

خب، مسلما آنها هم ما را رصد می‌کنند و چون از وضعیت ما آگاهی دارند، می‌بینید که لحن آنها در ماه‌های اخیر تغییر پیدا کرده است و ما هم به فرموده مقام معظم رهبری فرمانده کل قوا، ادبیات خودشان را به کار می‌بریم و اگر تهدید کنند ما هم تهدید می‌کنیم و اگر جسارتی کنند با پاسخ کوبنده و سخت ارتش جمهوری اسلامی مواجه خواهند بود.

  • برای ارتقای توانمندی‌های نیروی‌های تکاور در مقابله با بیگانگان در یک دهه اخیر چه اقدامات ویژه‌ای انجام شده است؟

تجارب بسیار ارزنده‌ای که کمتر ارتشی در دنیا آن را دارد، ما در 8سال دفاع مقدس به دست آوردیم که این خود یک دانشگاه به حساب می‌آید و البته ابعاد مختلف آن هنوز به صورت کامل شناخته نشده است و ما این تجارب ویژه را با فناوری روز درآمیختیم و به صورت کتب آموزشی درآوردیم و اینها را همان فرماندهانی تدریس می‌کنند که خود آنها را تجربه کرده‌اند که قطعا ارزش آن بسیار بالاست. و در حال حاضر نیروهای تکاور ما از زبده‌ترین و آماده‌ترین نیروهای ویژه در جهان به شمار می‌روند.

الان کمتر ارتشی در دنیا هست که وابسته به قدرت‌های استکباری نباشد؛ چه از نظر تجهیزات، نفر، آموزش و مستشار غربی در آنها موج می‌زند ولی ارتش جمهوری اسلامی با تکیه بر توان داخلی توانسته تمام نیازهای خود را به صورت بومی تأمین کند.

  • نمونه‌ای از این تجهیزات را می‌توانید عنوان کنید؟

اکنون تانک ذوالفقار در نیروی زمینی بهینه‌سازی‌ شده، سامانه بهینه‌سازی‌ بالگردها، سامانه بهینه‌سازی‌ موشک‌های ضدتانک و ضدبالگرد که توسط نفر حمل می‌شود و قدرت مانور ما را بالا می‌برد، از این جمله‌اند. در مقوله ارتباطات که انقلابی در کشور صورت گرفته و الان کوچک‌ترین وسیله ارتباطی که از خارج از مرزها آمده باشد در نیروی زمینی پیدا نمی‌شود، دستگاه‌های ارتباطی میان‌برد و کوتاه‌برد و رمزکننده‌ها همگی در داخل ساخته می‌شود و همچنین تونل باد که وسیله مهمی است و برای آموزش نیروهای چترباز به کار می‌رود و در واقع شبیه‌ساز شرایط پرش از هواپیماست و کمتر کشوری فناوری طراحی و تولید آن را در اختیار دارد، با تکیه بر توان دانش دانشگاهی و صنعت خودمان ساخته شده است. همچنین خودروهایی که برای عبور از مناطق ذوعارضه طراحی و ساخته شده‌اند، از دیگر دستاوردها هستند و حتی ما آمادگی آموزش و صادرات تجهیزات به کشورهای دوست و هم‌پیمان را درصورت صلاحدید مسئولان داریم.

  • اشاره کردید که به صورت مرتب دشمن را رصد می‌کنید. با توجه به شناختی که شما از نیروهای دشمن و همچنین نیروی داخلی دارید، می‌توانید تفاوت یک تکاور ایرانی و یک تکاور آمریکایی را برای ما توضیح دهید؟

تفاوت از زمین تا ثریاست؛ تکاور آمریکایی انسانی است که بدون اعتقاد یکسری مهارت‌‌ها را فراگرفته و بدون داشتن یک ایده معنوی، او را با تجهیزات روز برای اهداف استکباری به ماموریت‌های مختلف در اقصی نقاط دنیا اعزام می‌کنند. در این سو یک تکاور ایرانی فردی است معتقد و متدین چرا که در گزینش و آموزش نیروهای ویژه این امر لحاظ می‌شود و آموزش‌هایی که توسط سازمان عقیدتی- سیاسی برگزار می‌شود مبانی دینی و اعتقادی تکاوران را ارتقا می‌دهد، حال این فرد معتقد و متوکل آموزش‌های ویژه‌ای را فرا می‌گیرد و آموزش‌هایی که با توجه به تجربیات دفاع مقدس مبتنی بر عمل است و تکنولوژی و تجهیزات همتراز و نه پایین‌تر در اختیار این نیروهای ویژه قرار می‌گیرد.

یک تکاور آمریکایی صرفا برای پول می‌جنگد و اگر یک روز از قراردادش بگذرد در ارتش آمریکا نمی‌ماند و چون برای دفاع از کشورش نمی‌جنگد هیچ انگیزه‌ای هم ندارد. از طرفی آمار خودکشی نیروهای آمریکایی در افغانستان درصد بسیار بالایی است، آمار استفاده از مواد‌مخدر در نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان، بحرین، کویت و.. بسیار بالاست و آنهایی هم که به کشورشان برمی‌گردند به خودکشی، بزهکاری اجتماعی و افسردگی دچار می‌شوند.

از نظر فیزیکی هم حتی جوانان ما برتری‌های بسیاری نسبت به آنها دارند. یکی از همکاران ما که قبل از انقلاب اسلامی در آمریکا آموزش دیده بود، تعریف می‌کرد که در تمرینات مشترک نیروهای ما و آمریکایی‌ها، به وضوح مشخص بود که توان جسمی آمریکایی‌ها به‌مراتب از ما پایین‌تر است.

چندی پیش هم یکی از نیروهای ما توانسته بود صدای قلب یک سرباز آمریکایی را ضبط کرده بود (تا این حد به او نزدیک شده بود و هیچ واهمه‌ای از آن سرباز نداشته بود). همچنین در ارتش آمریکا اگر مقداری کیفیت یا کمیت غذا یا لباس کم شود، شیرازه آن از هم می‌پاشد، درصورتی که ما به نیروهای خودمان آموزش داده‌ایم تا با کمترین امکانات بالاترین بهره کاری را داشته باشند.

همچنین شاهدیم که رزمندگان ما در جامعه اسلامی مورد تقدیر قرار می‌گیرند و جامعه به نام نیک از آنها یاد می‌کند و در حال حاضر یادواره شهدا در سراسر کشور برای بزرگداشت آنها برگزار می‌شود و الان صیادها، بابایی‌ها، آبشناسان‌ها، همت‌ها و باکری‌ها به الگویی برای جوانان ما تبدیل شده‌اند. این‌ها همه باعث می‌شود که ما در موقعیت برتر باشیم.

  • با این اوصاف تصویری که هالیوود از یک کماندوی آمریکایی نشان می‌دهد یک تصویر واقعی نیست.

بله. هالیوود تصویر وارونه نشان می‌دهد. تکاور آمریکایی را یک نیروی انسان‌دوست که برای آزادی می‌جنگد نشان می‌دهد ولی در‌واقعیت عکس آن را می‌بینیم. قرآن‌سوزی در افغانستان، کشتار انسان‌های بیگناه در پاکستان و عراق گواه این مسئله است.

کد خبر 166501

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز