به گزارش گروه شهری روزنامه همشهری جامعه جنگلبانی در این باره طی نمابری اعلام کرد: «از پارک های جنگلی چغاسبز با مساحت 4170هکتار، جنگلی طبیعی و بسیار بااهمیت و زیبا در کنار شهر ایلام به وجود آمده که در بخش قابل ملاحظه ای از آن، عملیات احیایی از قبیل جنگل کاری و بذرکاری صورت گرفته و از نادر پارک های جنگلی کشور است که هم فضای سبز طبیعی کم نظیری برای شهر بوده و هم کنترل کننده طبیعی تخریب و تجاوزات پیرامون شهر است که امروز معضل اکثر شهرهای کشور است و همین طور مدیریت کلان استان ایلام مدعی مهمانداری زوار عتبات عالیات عراق است.
این پارک از افتخارات استان و شهر ایلام است و خود، می تواند یکی از محورهای توسعه استان در جذب توریسم و اکوتوریسم باشد و ارزش های زیست محیطی خود را هم برای منطقه حفظ کند. حال چگونه پروژه جاده کمربندی شهر ایلام بدون مطالعه و ارزیابی زیست محیطی مطالعه و طراحی شده، به صورتی که حدود 70هکتار اراضی جنگلی را از بین می برد، حدود 18هزار اصله درخت و نهال بلوط قطع می شود، حدود 18600 اصله درخت دست کاشت بایستی برداشته شود و حدود50هزار اصله درخت و درختچه از گونه های دیگر نابود شود؟
چرا به رغم اینکه برنامه های سوم و چهارم توسعه، مطالعه و طراحی پروژه های عمرانی را ملزم به مطالعات زیست محیطی نیز کرده است، پروژه کمربندی شهر ایلام فاقد این مطالعه است و امروز می خواهند به هر صورت ممکن، سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری را مجبور به صدور مجوز کنند؟
این رسم کجای دنیاست که هرکس کار خود را می خواهد به صورت میان بر و آسان پیش ببرد و در پروژه های عمرانی، این چنین ارزش زمین منابع ملی، جنگلی، مرتع و ارزش های زیست محیطی و اقتصادی آن به حساب نیاید و بستر حیات انسان ها را بی محابا به دست ماشین آلات سنگینی سپرده و مظلومانه قربانی کند».
جامعه جنگلبانی ایران در پایان تاکید کرد: «این جامعه پیشنهاد می کند مدیران سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور ضمن مطالعه و ارائه راهکارهای علمی و منطقی در جهت حفظ اکوسیستم های طبیعی، جنگل کاری های دست کاشت اطراف شهرها و همین طور حفظ مراتع کشور در مقابل سودجویی و بهره کشی دیگر دستگاه ها تا حد استعفا یا برکناری مقاومت کرده و آخرت خود را به دنیای دیگران نفروشند، چرا که منابع طبیعی جزو انفال کشور اسلامی است و باید از آن حفاظت کرد و از طرفی دستگاه های اجرایی کشور پیشنهادات خیرخواهانه و مفید برای کشور که توسط کارشناسان منابع طبیعی و محیط زیست پیشنهاد می شود را بپذیرند و به جنگل ها و مراتع، به دیده بستر حیات مردم بنگرند و پروژه ها را با رعایت ارزش های زیست محیطی طراحی کرده و خسارت وارده به طبیعت را هم بپردازند.
بنابراین برابر پیشنهاد کارشناسان فنی سازمان جنگل ها و مراتع کشور اعزامی از تهران مسیر کمربندی را به خارج از پارک منتقل کنند، چرا که برابر قانون، واگذاری عرصه ها و قطع درختان پارک جنگلی ممنوع است».