همشهری آنلاین: در فصل زمستان ۵ میلیون نسخه از کتاب همشهری در ۱۲ عنوان منتشر شده است و قرار است در سال ۸۶ نیز در مجموع ۵۱ عنوان کتاب در شمارگان ۲۱ میلیون و ۴۲۰ هزار نسخه انتشار یابد.

به گزارش همشهری آنلاین روزنامه همشهری در سال 85 به منظور بالا بردن سطح مطالعه در کشور  تاکنون به صورت رایگان  اقدام به انتشار 10کتاب به همراه روزنامه کرد. این کتاب‌ها که پنج‌شنبه هر هفته در شمارگان 420 هزار نسخه و در قطع جیبی منتشر شده‌اند، هدیه همشهری به خوانندگان روزنامه است.

مجموعه‌ای که در پی به معرفی آنها پرداخته‌ایم 10 مجلد نخست کتاب همشهری است که تا کنون عرضه عمومی شده است. دوعنوان کتاب دیگر از این مجموعه نیز تا پایان سال منتشر می شوند. این کتابها به صورت رایگان


جمال و خصال آخرین فرستاده

با بازنگری و مقدمه بهاءالدین خرمشاهی

اولین مجلد کتاب همشهری به وصف جمال و خصال آخرین فرستاده متبرک بود. "این رسالة کم حجم و پر معنی شمه‌ای در شناساندن شمایل و خصایل پیامبر اسلام (ص) بود که سال 85 –و هر سال- سال گرامیداشت وجود شریف و بی‌همتای اوست که بیش از هر انسانی، چهرة تاریخ و تمدن و فرهنگ را دگرگون کرده است."
این کتاب 7 دی‌ماه 85 در 32 صفحه منتشر شد.

 

 

ساعتت را به وقت گل نرگس تنظیم کن

 نوشته مریم جمشیدی

این کتاب تلنگری است بر ذهن که بگوید امروز همان فردای موعود است. همان فردایی که آن‌قدرها هم زود از راه نرسیده است و تا از راه برسد لحظاتی به شوق گذشته و لحظاتی به اضطراب، دقایقی به صبر طی شده است و دقایقی به دلواپسی.

ساعتت را به وقت گل نرگس تنظیم کن داستانی کوتاه از زندگی مردی است که درست در زمانی‌که فکر می‌کند دیگر فرصتی باقی نمانده به فکر جبران می‌افتد و این سرآغاز یک راه است... .

این کتاب نیز در 14 دی‌ماه در 32 صفحه به چاپ رسید.


جهان پهلوان

 تدوین: سیّد فرید قاسمی

از عصر قهرمانان دور می‌شویم، هر روز و آرام، هر چند خیلی امروز را دوران گذار می‌دانند؛ اما قهرمانان همچنان احترام برانگیزند و گرامی.

جهان پهلوان خاطراتی است از یکی از قهرمانان مردمی ایران ، غلامرضا تختی.

 "جهان پهلوان " در بر دارنده شماری خاطره از اوست که از منابع گوناگون برگرفته شده است.

این کتاب در 40 صفحه، 21 دی‌ماه منتشر شد.

 


گزیده دو کلمه حرف حساب
کیومرث صابری فومنی "گل آقا"

به انتخاب ابوالفضل زرویی نصرآباد

ای "گل آقا"ی صاحب حرکات 
حرکات تو ابر بی‌برکات

بر تو بادا هزار سلام  
که بود گفته‌هات پر ایهام

گل آقای مطبوعات ایران نیازی به معرفی ندارد. نسل گذشته بی‌شک سالها ستون دو کلمه حرف حساب را با اشتیاق دنبال می‌کردند و "گوشة تاخورده صفحه اول روزنامه اطلاعات در آن سالها از علاقة افرادی حکایت می‌کرد که به محض خرید روزنامه، با این شیوه، اول به خواندن دو کلمه حرف حساب مبادرت می‌کردند."

کتاب گل‌آقا گزیده‌ای از دو کلمه حرف حساب با مقدمه پوپک صابری فومنی است که 28 دی‌ماه در 32 صفحه به چاپ رسید.

محرم در اسارت؛‌ گزیدة خاطرات آزادگان

تدوین مرتضی سرهنگی

ماه محرم هرگز در غبار گذشت ایام مستور نمانده و نمی‌ماند. بوده‌اند پیروان و شیفتگان امام حسین(ع) که با وجود این‌که خودشان اسیر بودند اما برای مسافران راه بی‌پایان شام  و آن اسیران کوچک سوگواری می‌کردند.

این کتاب سوغاتی از ادب و دلدادگی دنیایی است که همه پنجره‌هایش رو به دیوار باز می‌شد، تورقی هر چند کوتاه  از دل به دریا زدن عاشقانی که از پشت دیوارهای سیمانی اردوگاههای عراق زیبایی ایمان را به رخ سیاه‌دلانی که معرفت گم‌شده‌شان را به جای آسمان روی خاک جستجو می‌کردند کشیدند. 

این کتاب 24 صفحه‌ای 5 بهمن ماه منتشر شد.ژ


مویه‌های غریبانه؛‌ گزیده شعر عاشورایی

شعر عاشورایی بخشی از ادبیات مذهبی و دینی ما را تشکیل می‌دهد.

 شاعران عاشق و دل‌سوخته در دوره‌های مختلف سعی کرده‌اند با سرودن اشعار و مجموعه‌هایی جریان و فلسفة قیام عاشورا را برای مردم بازگو کنند.

مویه‌های غریبانه گزیده‌ای از اشعار عاشورایی است. اشعاری از شاعرانی چون محتشم کاشانی، ‌سید حسن حسینی، ‌علی معلم دامغانی، قادر طهماسبی،‌ علی موسوی گرمارودی، قیصر امین‌پور ، سهیل محمودی و ... که 12 بهمن ماه در 32 صفحه به چاپ رسید.


روایت پیروزی (گزیدة خاطرات)

تدوین محسن کاظمی

انقلاب اسلامی ایران مرهون مجاهدت‌ها و تلاش‌های مردان و زنانی است که با تحمل رنج و سختی فراوان شگفتی‌ساز شدند و با رهبری و هدایت حضرت امام خمینی (ره) همچون امواج خروشان بر صخره‌های سنگین رژیم شاهنشاهی کوبیدند و بساط ظلم و ستم را برچیدند.

روایت پیروزی شرحی گزیده از خاطرات کسانی‌است که روز و روزگاری خود، در گرماگرم مبارزه تصور نمی‌کردند، نور انقلاب اسلامی در بهمن 57 بر سیاهی و تباهی کشور عزیز ایران چیره شود. تا فرصت باقی است باید گفت و بازخواند ؛‌ همین امروز، فردا دیر است.

این کتاب در ایام دهه فجر، 19 بهمن ماه  در 32 صفحه منشر شد.          

داستان کتاب

نوشته محمود جوانبخت

در زندگی‌تان حتماً  بارها و بارها پای حرف‌های یک کتاب نشسته‌اید. اما تا به حال دیده‌ یا شنیده‌اید کتابی درباره خودش حرف بزند و از سرگذشت و خوب بد عمر و دیده‌ها و شنیده‌هایش گفته باشد؟

داستان کتاب می‌خواهد برای یکبار هم شده شما را که با کتاب انس دارید و اهل مطالعه هستید با خود همراه کند و ببرد به دنیای یک "کتاب"، دنیایی به ظاهر کوچک اما پر از حرف‌ها و ماجراها و حوادث خوب و بدی که شاید هیچ‌وقت نشنیده‌اید...

این کتاب 26 بهمن ماه در 32 صفحه به چاپ رسید.

گزیده طنز عبید زاکانی

به اهتمام ابوالفضل زرویی نصرآباد

اگر چه گرایش به شوخ طبعی و انواع آن در ادب فارسی،‌ تقریباً به اندازه تاریخ ادبیات فارسی، قدمت و دیرینگی دارد اما شاید بتوان گفت که تا قرن هشتم و ظهور عبید زاکانی ، طنزپرداز حرفه‌ای -به معنای امروزی و متعارف آن- نداشته‌ایم...

بنابراین با قدری تسامح، عبید زاکانی را می‌توان پدر طنز فارسی دانست.   

این گزیده شامل نمونه‌هایی طنزآمیز از برخی رسایل عبید زاکانی است که از کلیات عبید زاکانی به تصحیح و مقدمة استاد زنده یاد عباس اقبال آشتیانی استخراج شده.

گزیده طنز عبید زاکانی 3 اسفند ماه در 32 صفحه منتشر شد.

اختر چرخ ادب

با مقدمه و انتخاب دکتر سیّد علی موسوی گرمارودی

 هر چند شعر ایران ، اعتبار خود را بیشتر مدیون مردان است، اما چنین نیست که از سوی زنان، سترون مانده باشد.

در گذشته‌های دور، "رابعه بنت کعب قصداری"،‌ " مهستی گنجوی" و بعد "زیب النساء" و سپس "مستورة کردستانی" و ژالة اصفهانی و امثال آنان را داشته‌ایم؛ اما حق این است که هیچیک از آنها به پروین اعتصامی نمی‌رسند.  

این کتاب گزیده‌ای از زندگی و شعر پروین اعتصامی است که به مناسبت صد سالگی زادروز وی منتشر شده است.

اختر چرخ ادب 10 اسفند‌ماه در 40 صفحه به چاپ رسیده است.

کد خبر 17119

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز