دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۷
۰ نفر

حفظ زیبایی و نشاط شهر از جمله اصلی‌ترین وظایفی است که هم بر دوش مسئولان شهری و هم شهروندان قرار دارد.

عده‌ای فکر می‌کنند که این آراستگی و زیبایی تنها منحصر به فضاها و مکان‌های شهری است و مثلا خودرو‌ها مشمول این قاعده نیستند اما واقعیت این است که چه مبلمان شهری و بوستان‌ها و فضاهای عمومی و چه خودروها و اتوبوس‌هایی که در شهر در رفت و آمد هستند، همه از اصل زیباسازی شهری پیروی می‌کنند.

بر این اساس چسباندن هرگونه آگهی تبلیغاتی بر در و دیوار و یا روی مبلمان موجود در شهر، به غیر از نازیبا کردن چهره شهر و ایجاد ناهماهنگی و بی‌نظمی در آن و ایجاد آلودگی بصری، هر گونه شادی و نشاط را از شهروندان سلب می‌کند و روحیه کسل و افسرده را در آنان تقویت می‌کند. نمونه‌ای بسیار عجیب و آزاردهنده از اینگونه بی‌انضباطی‌ها در حوزه شهر را می‌توان در این عکس دید.

با دیدن این عکس آدم پیش خودش فکر می‌کند که شاید کاربری خودروها تغییر کرده باشد که ما از آن بی‌خبریم! اما قضیه چیز دیگری است.اینکه ما بخواهیم پسند‌ها و سلایق شخصی خود را ولو زیبا و مفید به حال دیگران، به شیوه‌ای که می‌بینید و با ادبیاتی نه چندان مناسب به حوزه عمومی بیاوریم، معلوم نیست چه اندازه به آشفتگی و بر هم زدن نظم عمومی دامن خواهیم زد! درصورتی که فردی که مبادرت به این کار کرده اگر می‌خواست به نحوی گفته و نظرش و حتی اعتراضش را در ارتباط با مسئله‌ای بیان کند، می‌توانست به شیوه‌ها، راه‌ها و تریبون‌هایی مانند رسانه‌ها و مراجع رسمی رسیدگی به شکایات که در زندگی مدرن تعبیه شده اند، متوسل شود.

همسایه‌ دیوار به دیوار

برای بهره‌مند شدن از مصایب زندگی در کنار همسایه‌های بی‌مبالات لزومی ندارد ساکن یک آپارتمان‌ شوید. همین‌ که یک همسایهدیوار به دیوار مزاحم داشته باشید تجربه تمام‌و‌کمالی نصیب شما خواهد کرد. برای نمونه دوستی نقل می‌کرد که همسایه آنها مدام در حال سروصدا کردن است. صدای ضبط آنها محله را برمی‌دارد. صاحبخانه نیز روزی دست‌کم 5 یا 6 بار با چکش به جان چیزی می‌افتد و ساز ناکوک و کوبه‌ای وی اعصاب همه را خرد می‌کند.

وی پس از چندی که ماجرای چکش‌کاری‌های مدام را از همسایه جویا می‌شود، همسایه دیوار به دیوار و مزاحم در پاسخ می‌گوید: در یک کلاس با عنوان آرامش پایدار نام‌نویسی کرده و استاد به وی توصیه کرده است که هر گاه عصبانی شد یک میخ به تکه‌ای چوب بکوبد. دوست ما نیز به وی می‌گوید چنانچه علت این توصیه استاد را می‌دانستی الان اعصاب همسایه‌ها راحت بود، زیرا استاد می‌خواهد به تو نشان دهد که در پایان دوره جای میخ‌هایی که به چوب کوبیده‌ای را نمی‌توانی ترمیم کنی و نتیجه منفی عصبانیت و مزاحمت نیز گاهی قابل بازگشت نیست.

کد خبر 171494
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز