گروه اقتصادی- رضا کربلایی: فاش شدن فساد بانکی3 هزار میلیارد تومانی در سال گذشته و احتمال کشف فسادهای بزرگ دیگر باعث شد تا بانک مرکزی سرانجام به‌دلیل ناکارآمد بودن ابزارهای نظارتی کنونی به تشکیل کمیسیون ویژه نظارت بر عملکرد بانک‌ها تن دهد.

نظارت بیشتر با تشکیل کمیسیون ویژه

دیروز بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به بانک‌های دولتی، غیردولتی، شرکت ‌دولتی پست‌‌بانک و موسسه اعتباری توسعه تشکیل «کمیسیون مقررات و نظارت موسسات اعتباری» در بانک مرکزی را اعلام کرد. در بخشی از این دستور جدید بانکی به صراحت آمده است:

وقوع برخی تخلفات وسیع در بانک‌ها طی سالیان اخیر و وجود پتانسیل و ظرفیت بسیار برای بروز تخلفات مالی در نظام بانکی، موجب شده لزوم و ضرورت تحول و اعتلای بخش نظارت بانک مرکزی بیش‌ازپیش آشکار شود که بنا به همین ضرورت، در سال‌جاری، کمیسیون مقررات و نظارت موسسات اعتباری تشکیل شده است.

ماموریت این کمیسیون تصمیم‌گیری درباره تمامی مباحث و موضوعات نظارتی ازجمله صدور مجوز، اقدامات نظارتی در قبال بانک‌ها و سایر موسسات اعتباری، ضوابط و مقررات نظارتی و استعلام‌های موسسات تحت نظارت، پیرامون موارد مرتبط با مقررات و امور نظارت بانکی عنوان شده است. دیروز همچنین اعلام شد که میزان مطالبات معوق بانکی از مرز 538 هزار میلیارد ریال گذشته که نشان می‌دهد دست‌کم 17 درصد از منابع شبکه بانکی کشور به واسطه رشد نگران‌کننده مطالبات معوق، بلوکه شده است. آیا تدابیر بانک مرکزی می‌تواند مانع از انحراف یا رسوب بیشتر منابع بانکی شود؟ تازه‌ترین اظهارنظر عالی‌ترین مقام پولی ایران عمق نگرانی‌ها را به تصویر می‌کشد.

دیروز محمود بهمنی با اعلام اینکه مطالبات معوق سیستم بانکی 538هزار میلیارد ریال است، اذعان کرد: شناسایی این میزان مطالبات به‌زودی امکان‌پذیر نیست. به گزارش همشهری، از مجموع بیش از 335 هزار میلیارد تومان منابع بانک‌ها که در 11 ماه ابتدایی سال گذشته به پرداخت تسهیلات اختصاص داشته است، حجم مطالبات بانکی به رقم 59 هزار میلیارد تومان رسیده که بیش از 17 درصد کل منابع بانکی را شامل می‌شود.

به گزارش ایرنا، محمود بهمنی افزود: این میزان مطالبات براساس شرایط اقتصادی کشور ایجاد و این ارقام بلوکه شده است. بهمنی درخصوص وضعیت پرداخت تسهیلات به بخش‌های مختلف اظهار داشت: علاوه بر وجود مطالبات معوق سیستم بانکی باید15 تا 17 درصد سپرده قانونی ذخیره شود و به همین دلیل باید منابع موجود درصدی از نیازها را پاسخ دهد که مشکلاتی در این راستا ایجاد شده است. به گفته وی، در مقابل یک واحد عرضه، 4 واحد تقاضا وجود دارد و به همین دلیل با مشکلاتی مواجه شده‌ایم.

تشدید نظارت بر عملکرد وام‌گیرندگان

مدیرعامل موسسه اعتبارسنجی مشتریان بانک‌ها گفت: با راه‌اندازی طرح جدید افزایش نظارت بر عملکرد بانک‌ها درصورتی که تسهیلات پرداختی یا تقاضاشده بیش از اعتبار مشتری باشد، به مدیران بانک‌ها با پیامک اطلاع‌ داده می‌شود. به گزارش فارس، محمد جلیلی با اشاره به اجرای طرح جدید افزایش نظارت بر عملکرد بانک‌ها اظهار داشت: با اجرای این طرح این امکان فراهم می‌شود که نظارت الکترونیک بر عملکرد دریافت‌کنندگان تسهیلات بانکی انجام شود.

وی با بیان اینکه براساس این طرح مشتریان بانکی گروه‌بندی می‌شوند، افزود: درصورتی که به مشتری بیش از اعتبار وی یا ظرفیت بنگاه تسهیلات پرداخت شود یا مشتری تقاضا کند، سریعا به‌صورت پیام کوتاه به مدیران بانک اطلاع داده می‌شود که این مشتری از خط قرمز عبور کرده است.

کد خبر 173344
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز