گروه اقتصادی - رضا کربلایی: همزمان با مناقشه احمد توکلی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و محمود بهمنی رئیس‌کل بانک مرکزی در صحن علنی دو روز گذشته مجلس شورای اسلامی مبنی بر توقف انتشار آمارهای رسمی به‌ویژه نماگرهای اقتصادی، سایت رسمی بانک مرکزی گزارش خود از وضعیت شاخص‌های اقتصادی در بهار سال 1390 را منتشر کرد.

به گزارش همشهری، انتشار این آمارها بازهم نشان داد که جای خالی رشد اقتصادی در نماگرهای اقتصادی بانک مرکزی خالی است به‌نحوی که رشد تولید ناخالص داخلی در سال1389 تکرار شده و خبری از وضعیت رشد اقتصادی به‌عنوان یک شاخص کلیدی در بهار سال 1390 نیست. بنابراین نرخ رشد اقتصادی ایران در سال 1389 با نفت 5.8 درصد و بدون نفت 6.1 درصد ارزیابی شده است.

آیا رشد اقتصادی ایران در بهار سال 90 روبه‌کاهش نهاده یا افزایش یافته است؟ به گزارش همشهری، نماگرهای اقتصادی بانک مرکزی در بهار سال‌1390 نشان نمی‌دهد که ارزش‌افزوده بخش‌های مختلف اقتصادی نظیر نفت، کشاورزی، صنعت و معدن، ساختمان و خدمات چه مسیری را طی کرده، چرا که آماری به دست بانک مرکزی نرسیده است. البته سکوت آماری بانک مرکزی به همین شاخص‌ها محدود نمی‌شود به‌ویژه اینکه هنوز مشخص نیست وضعیت تشکیل سرمایه ثابت ناخالص کشور در بخش‌های دولتی و خصوصی از 1387 به بعد چگونه بوده و هنوز آمار مربوط به نوسان سرمایه‌گذاری بخش دولتی و خصوصی در دسترس نیست.

رشد شاخص‌های صنعتی نماگرهای اقتصادی مربوط به بهار سال 90 نشان می‌دهد که شاخص‌های صنعتی نسبت به بهار 89 رشد داشته است اما نشانی از ارزش افزوده در بخش صنعت وجود ندارد و مشخص نیست که رشد بخش صنعت در آینده چه میزان اعلام خواهد شد. گزارش یادشده به استناد آمارهایی که وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر کرده، تأکید دارد که در بهار پارسال رشد جواز تاسیس واحدهای صنعتی از حیث تعداد و میزان سرمایه‌گذاری نسبت به بهار سال 89 به‌ترتیب 33 و 71 درصد افزایش یافته است که البته بخشی از افزایش میزان سرمایه‌گذاری می‌تواند ناشی از بالارفتن هزینه‌های تولید هم باشد. از سوی دیگر شاخص پروانه‌های بهره‌برداری از واحدهای صنعتی از حیث تعداد و سرمایه‌گذاری با رشدی معادل 10.7 و 24‌درصد مواجه شده است.

نکته مبهم در گزارش نماگرهای اقتصادی، اعلام نشدن شاخص تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی است که بانک مرکزی می‌گوید با توجه به تغییر جامعه آماری در سال 1386، رقم شاخص تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی در بهار سال 90 قابل مقایسه با سال قبل نیست. این توضیح بانک مرکزی نشان می‌دهد که اختلاف این نهاد رسمی کشور با وزارت صنعت، معدن و تجارت بر سر نحوه نرخ رشد صنعت همچنان به قوت خود باقی است.

افزایش تولید و صادرات نفت

جدیدترین گزارش بانک مرکزی به نقل از وزارت نفت نشان می‌دهد که تولید و صادرات نفت ایران در بهار سال گذشته اندکی افزایش یافته است اما نه به میزانی که افت فاحش تولید و صادرات در چهار سال گذشته را جبران کرده باشد. بر این اساس تولید روزانه نفت ایران از سه‌میلیون و 545‌هزار بشکه در زمستان 89 با 29 هزار بشکه افزایش به سه میلیون و 574‌هزار بشکه در بهار سال90 رسیده و صادرات نفت هم از یک‌میلیون و 995 هزار بشکه در زمستان پارسال به 2 میلیون و 61‌هزار بشکه در بهار پارسال رسیده که 66 هزار بشکه افزایش را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ما براساس آمارهای رسمی وزارت نفت ایران، تولید و صادرات نفت ایران در سال‌1386 به‌ترتیب 4.057 و 2.522 میلیون بشکه در روز بوده که در سال‌های بعد این میزان، افت محسوس داشته است به‌نحوی که در پایان سال‌89 تولید و صادرات نفت ایران روزانه به‌ترتیب به 3.536 و2.002 میلیون بشکه رسیده است. آمارهای وزارت نیرو هم نشان می‌دهد که تولید برق ایران در بهار پارسال با حدود 24‌درصد افزایش نسبت به بهار 89 به56.4 میلیارد کیلووات ساعت رسیده است.

کد خبر 174031
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز