گروه اقتصادی-رضا کربلایی: فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران در زمینه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر خواستار حمایت مالی جدی دولت شدند و اعلام کردند درصورت جدی‌تر شدن سیاست‌های حمایتی دولت می‌توانند بخشی از نیاز برق کشور را تأمین کنند چرا که شرایط آب و هوایی ایران فرصت مناسبی برای گسترش سرمایه‌گذاری در زمینه راه‌اندازی نیروگاه‌های تولید برق تجدید پذیر است.

به گزارش همشهری، آنها در همایش سه روزه بومی‌سازی‌ فناوری‌های نوین انرژی ایران که تا فردا در مشهد برپا خواهدبود، تأکید داشتند با توجه به پایین بودن نرخ خرید تضمینی برق تولید شده از نیروگاه‌های تجدیدپذیر ممکن است بخشی از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در آینده با مشکل عدم‌بازگشت سرمایه و ناتوانی در بازپرداخت تسهیلات دریافتی از خارج کشور به‌صورت فاینانس مواجه شوند.

رئیس نخستین همایش ملی بومی‌سازی‌ فناوری‌های نوین انرژی گفت: در حال حاضر 95 درصد تولید انرژی الکتریکی در کشور توسط سوخت‌های فسیلی مانند گاز و گازوئیل انجام می‌شود این در حالی است که متوسط جهانی مصرف سوخت‌های فسیلی در تولید انرژی الکتریکی فقط 15 درصد است. این به معنای6.3 برابر بودن مصرف سوخت فسیلی نسبت به متوسط جهانی است.

علی متولی‌زاده با اشاره به لزوم استفاده از انرژی‌های تجدید‌پذیر در کشور گفت: به ازای تولید سه کیلووات انرژی الکتریکی از طریق انرژی‌های نو یک لیتر گازوئیل ذخیره می‌شود. او با تأکید بر اجرای سیاست‌های حمایتی برای توسعه استفاده از انرژی‌های نو خاطرنشان کرد:

‌فناوری‌های نو در تولید انرژی به راحتی قابل بومی‌سازی‌ است و علاوه بر اشتغال‌زایی بسیار بالا مستلزم سرمایه‌گذاری کمتر نسبت به دیگر انرژی‌هاست.مصطفی کشکولی معاون مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران هم در این همایش با اشاره به سهم یک‌درصدی ایران از تجارت جهانی گازو تأکید بر افزایش این میزان تا 10 درصد تا سال 1404، بر لزوم مدیریت مصرف گاز در داخل کشور تأکید کرد و گفت:تنها با افزایش سهم تولید گاز در کشور نمی‌توان به افق صادرات 10 درصد گاز دست یابیم وبلکه باید مصرف خانگی گاز در کشور به درستی مدیریت شود.

کشکولی افزود: همچنین باید در کشور طرح جامع انرژی وجود داشته باشد که براساس آن، طرح جامع گاز رسانی و دیگر انرژی‌ها نیز مشخص شود و از سوی دیگر باید استفاده از انواع انرژی را در کشور گسترش داد تا ازاین طریق مصرف انرژی تنها به برخی از انرژی‌ها محدود نشود. وی استفاده از توربین‌های انبساطی، جلوگیری از هدررفت انرژی و افزایش راندمان نیروگاه‌های تولید انرژی را از روش‌های افزایش سهم تولید در انرژی دانست.

کد خبر 174659
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز