دوشنبه 9 شهریور 1394 | به روز شده: 5 دقیقه قبل

HAMSHAHRIONLINE

The online version of the Iranian daily Hamshahri
ISSN 1735-6393
جمعه 2 تیر 1391 - 19:07:04 | کد مطلب: 174744 چاپ

آشنایی با چند هواپیمای فوق سبک

دفاع > تجهیزات - همشهری آنلاین:
هواپیماهای فوق سبک کوچک عموماً‌ یک یا دو نفره بوده و برای امور تفریحی، پروازهای کاری شخصی، گشت زنی برای بررسی و حفاظت از محیط زیست و برخی کاربردهای نظامی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این وسائل پروازی هم به صورت حرفه‌ای و توسط شرکت‌ها و هم توسط افراد علاقمند و با امکانات شخصی یا اصطلاحاً به صورت Homebuilt ساخته می‌شوند.

این هواپیماها عمدتاً با ابزارهای دستی و مواد بسیار سبک اما به اندازه کافی مقاوم مانند انواع کامپوزیت‌ها، چوب‌های مقاوم، مواد پلاستیکی و فلزات سبک ساخته می‌شوند که در نتیجه قیمت تمام شده هر فروند از آنها نیز در قیاس با هواپیماهای بزرگتر به میزان قابل توجهی کمتر است.

پائین بودن هزینه‌های تعمیرات و مصرف سوخت کم در عمده هواپیماهای این رده مورد توجه قرار داد. نیاز به باندهای کوچک و برخورداری از تجهیزات ناوبری عمومی اما پیشرفته نیز با توجه به دسترسی آسان به آنها در این وسائل دیده می‌شود.

BD-5

این هواپیمای تک نفره که به عنوان کوچکترین هواپیمای جت نیز شناخته می‌شود اولین پرواز خود را در سال 1971 به انجام رساند و بیش از 150 فروند از آن ساخته شده است.

سازنده آن را به صورت کیت‌های قابل مونتاژ تولید نموده تا به راحتی قابل ارسال به نقاط مختلف بوده و توسط خریدار به راحتی آماده به کار شود.

آشنایی با چند هواپیمای فوق سبک

نمونه‌های مختلف این هواپیما 3.88 تا 4.11 متر طول، 4.26 تا 6.55 متر دهانه بال و تنها 1.6 متر ارتفاع دارند. وزن خالی 140 تا 167 و بیشینه وزن برخاستن تا 498 کیلوگرم از دیگر ویژگی‌های این پرنده است.

چند نوع موتور از پیستونی گرفته تا جت توربوپراپ برای این پرنده ارائه شده که در نوع خود جالب است. بیشترین سرعت بی-دی-5 به 320 کیلومتر بر ساعت با موتور پیستونی و تا 500 کیلومتر بر ساعت با موتور جت می‌رسد.

البته برد آن با موتور اول به 1152 و با پیشران جت به 500 کیلومتر محدود شده است. خلبان آن نیز می تواند زمین را از بیشترین ارتفاع قابل دستیابی 3700 تا 7000 متر بسته به نوع موتور ببیند.

Quickie

طراح و سازنده مشهور هواپیماهای شخصی و خانگی یعنی «برت روتان» در 1977 این هواپیما را طراحی کرد که توسط یک شرکت به صورت کیت تولید شد.

هواپیمای کوئیکی، نوآوری های زیادی در طرح خود داشت که باعث افزایش بازدهی آن هم در مرحله ساخت و هم به هنگام استفاده توسط مشتریان شد. بیش از 2000 مجموعه کیت از این هواپیما به فروش رفت که آمار فروش بسیار بالایی است.

آشنایی با چند هواپیمای فوق سبک

عدم استفاده از دم افقی و به جای آن به کارگیری سطوح شبه کانارد که ارابه های فرود اصلی در انتهای آن قرار داده شده مزایایی از جمله حذف نیروی مقاوم(درگ) و نیروی برآ(لیفت) منفی دم، افزایش راحتی فرود با توجه به فاصله چرخ های ارابه فرود از هم، کاهش دهانه بال کلی، کاهش نیروی مقاوم القایی(به دلیل محل قرار گیری ارابه فرود) و سازه سبکتر برای اتصال بال پشتی به بدنه را به دنبال داشته است.

کوئیکی حدود 6 متر طول و 5 متر دهانه بال، جرم خالی 222 کیلوگرم، بیشینه جرم 454 کیلوگرم، بیشترین سرعت 290 و سرعت پیمایشی 225 کیلومتر بر ساعت و برد 885 کیلومتر با استفاده از یک موتور 64 اسب بخار دارد. با احتساب نمونه دو نفره این هواپیما در مجموع بیش از 3000 مجموعه کیت آن تا اواخر دهه 1990 تولید و فروخته شد.

Long-EZ

روتان در سال 1979 این هواپیمای تک موتوره و دو سرنشینه را از روی نمونه VariEze خود ساخت که سه سال قبل آن را طراحی و تولید کرده بود. این هواپیمای 5.12 متری، دهانه بال 7.96 متر و ارتفاع 2.4 متر داشته و می تواند با بیشینه جرم 601 کیلوگرم از زمین بلند شود. سرعت بیشینه آن 298 و سرعت پیمایشی آن 232 کیلومتر بر ساعت است.

آشنایی با چند هواپیمای فوق سبک

برد نهایی(مسیر رفت) Long-EZ به میزان قابل توجه 3235 کیلومتر و سقف پرواز آن به 8230 متر می رسد. یک موتور لایکومینگ 115 با توان اسب بخار تأمین کننده نیروی این پرنده است.

در VariEze که بیش از 400 فروند فروش داشته از پیشبال، بال با زاویه به عقب برگشتگی و بالچه بزرگ و عمودی در نوک استفاده شده بود. روتان در Long-EZ نیز از پیشبال به جای دم افقی(به دلیل ایجاد نیروی برآ مثبت) و از بالچه های نوک بال برای کاهش نیروی مقاوم القایی و همچنین ایفای نقش سکان عمودی استفاده کرده که تأثیر به سزایی در امکان استفاده از موتور سبکتر و افزایش برد این هواپیما داشته است. هر چند تعدادی سانحه برای این هواپیما ثبت شده اما تا سال 2005 حدود 700 فروند از آن فروخته شد.

آشنایی با چند هواپیمای فوق سبک

هواپیمای دو نفره Berkut 360 نیز که در طراحی خود وامدار Long-EZ آقای روتان است در سال 1989 ساخته شد اما با تولید 75 کیت و تکمیل 20 هواپیما هرگز به موفقیت طرح الگوی خود نرسید.

روتان در سال های اخیر به فعالیت های فضایی و طراحی و ساخت فضاپیماهای خصوصی با کمک شرکت های دیگر روی آورده و موفق هم بوده است.

LH-10 Ellipse

این هواپیمای سبک دو نفره، تک موتوره و محصول سال 2007 است. پیکربندی آن کلاسیک و از نوع بال پایین است. موتور ملخی و پیستونی آن در انتهای بدنه نصب شده و به این پرنده که جرم خالی آن 300 کیلوگرم است سرعت نهایی 370 و سرعت پیمایشی 269 کیلومتر بر ساعت می‌دهد.

آشنایی با چند هواپیمای فوق سبک

توان موتور هواپیمای الپیس، 98 اسب بخار بوده و در کابین آن از نمایشگرهای پیشرفته کریستال مایع استفاده شده است. طول 5.11، دهانه بال 8 و ارتفاع 2.4 متر از جمله ویژگی های ابعادی آن است.

این هواپیما که در ساخت آن عمدتاً از مواد کامپوزیتی استفاده شده وزن بیشینه 540 کیلوگرم و مداومت پروازی 10 ساعت داشته و به برد نهایی 1500 کیلومتر دست می یابد. نکته جالب در مورد این هواپیمای 450هزار دلاری استفاده از آن نیروی هوایی بنین است.

فائز

در رده بسیار سبک، هواپیمای تک موتوره و تک نفره فائز با الگوبرداری از یک هواپیمای خارجی در ایران طراحی و ساخته شده است. جرم خالی این هواپیما که در سال 1388 رونمایی شد 75 کیلوگرم و بیشینه جرم برخاستن آن 175 کیلوگرم است.

آشنایی با چند هواپیمای فوق سبک

سرعت فائز 220 کیلومتر بر ساعت، سقف پرواز 16000 پا(4800 متر)، برد 1500 کیلومتر و مداوت پروازی آن 6 ساعت است. این هواپیما از دو موتور که هر یک 20 اسب بخار قدرت دارد نیرو گرفته و توانایی فرود در دریای غیر مواج را نیز دارد.

قیمت آن در زمان رونمایی 40 تا 50 میلیون تومان عنوان شده بود. فائز تماماً توسط کامپوزیت ساخته شده و ظرفیت استاندارد سوخت آن 54 لیتر است. این پرنده سبک در صورت از کار افتادن یک موتور می تواند به پرواز خود در ارتفاع ثابت ادامه دهد. طول باند مورد نیاز برای بلند شدن 100 و طول باند مورد نیاز برای فرود آن 150 متر است.

در مقایسه با نمونه خارجی که سابقه آن به 1973 بازمی گردد، جرم خالی فائز ایرانی 3 کیلوگرم سبکتر، بیشینه جرم برخاستن آن 5 کیلوگرم بیشتر و دو موتور آن هر یک دارای 33 درصد توان بیشتر(20 اسب بخار در مقایسه با 15 اسب بخار نمونه خارجی) است.

سرعت دو نمونه ایرانی و خارجی تقریباً برابر بوده اما برد نمونه ایرانی به 3.24 برابر(1500 کیلومتر در مقایسه با 463 کیلومتر) و سقف پرواز به 1.32 برابر(16000 در مقابل 12139) نمونه خارجی رسیده است.

تفاوت هایی در سر بالها(وجود زائده ای با انحنای رو به بالا)، شکل محل اتصال دم عمودی، انحنای کانوپی که چند بخشی نیز شده و همچنین ارابه های فرود دیده می‌شود.

این تفاوت های موجود در ظاهر و مشخصات عملکردی فائز نشان می‌دهد متخصصان کشورمان در صنایع فجر، اقدام به طراحی این پرنده نموده اند و نه فقط یک کپی سازی یا مهندسی معکوس؛ از اینرو فائز مشخصات برتری دارد.

طول نمونه خارجی 3.9 و دهانه بال آن 4.9 است که ابعاد نمونه ایرانی نیز باید نزدیک به همین مقادیر باشد. طبق نظر سازنده، نمونه دو نفره این هواپیما نیز قابل ساخت است.

بکارگیری چتر برای بازیابی هواپیما و خلبان در شرایط اضطراری، قابلیت مونتاژ سریع و آماده شدن برای کار در مدت 5 دقیقه به واسطه طراحی ماژولار(بخش بخش)، امکان افزایش ظرفیت سوخت با نصب مخازن سوخت بیشتر در بال و بدنه در صورت نیاز از دیگر ویژگی های هواپیمای سبک فائز است.

حمل محموله های شناسایی، بسته های فوریت های پزشکی، انتقال محموله های پستی، امکان اجرای مأموریت های گشت و مراقبت و پروازهای تفریحی و ورزشی از جمله قابلیت ها و کاربردهای این هواپیما است.

با توجه به ساخت و فروش هزاران فروند هواپیمای شخصی و کوچک در دنیا از سالیان دور تا به امروز، سرمایه گذاری در کشورمان برای تولید چنین محصولاتی مورد توجه قرار گرفته و با شناخته شدن بیشتر این وسائل در میان مردم مسافرت‌های هوایی کوتاه و سریع با هواپیما نیز به امری پرطرفدار تبدیل خواهد شد.

منبع مورد استفاده برای این مدخل

در همین زمینه:
انتخاب سردبیر

سردرگمی اروپا در مقابل بحران پناهجویان

بحران پناهجویان در اروپا ادامه دارد و کشورهای اروپایی همچنان در یافتن راه‌حلی برای آن ناتوان بوده‌اند.

وعده دوباره وزیر برای تکمیل پازل حذف یارانه‌ها

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: به‌زودی در یک برنامه تلویزیونی آخرین جزئیات درباره حذف یارانه‌ پردرآمدها را اعلام خواهم کرد.

نظام یکپارچه مطالعاتی در شهر ایجاد می‌شود

بیشترین وقت جلسه شورای شهر تهران به ارائه گزارش برنامه‌ها و پروژه‌های مطالعاتی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری پایتخت اختصاص یافت.

تمجید مهمانان مجمع شهرداران آسیایی از پیشرفت‌های تهران

پنجمین نشست هیأت اجرایی مجمع شهرداران آسیایی یکشنبه ۸ شهریور با برگزاری ۳ نشست همزمان در محل هتل پارسیان آزادی ادامه یافت.

یک اردوی جهادی متفاوت

قرارگاه جهادی امام رضا ع یک قرارگاه تاکتیکی است که وظیفه اصلی آن هدایت گروه‌های مردمی، سمن‌ها و... است

رنجی که می‌بریم، فخری که می‌فروشند

محمدعلی طالبی: وقتی از موضوعی مثل افزایش فاصله طبقاتی در جامعه صحبت می‌کنیم، برای اینکه تحلیلمان کارشناسانه باشد باید آمار درستی پیرامون مسئله داشته باشیم.

نزول فرابورس؛ صعود بورس

شاخص کل بورس تهران در مبادلات با ۱۶ واحد افزایش به ۶۴ هزار و ۴۶۷ واحد رسید اما ‌شاخص فرابورس با ۳.۵ واحد کاهش در محدوده ۷۳۴ واحد قرار گرفت.

روایت آمار رسمی بورس از دلایل سقوط بازارسهام

آمارهای رسمی نشان می‌دهد سقوط بورس در یک سال اخیر با وزنه‌ای که ۴ گروه از شرکت‌ها برپای شاخص عملکرد بازارسهام بسته‌اند اتفاق افتاده است.

خودروسازان روی دنده لج

علی ابراهیمی : نبود تقاضا و تشدید رکود حاکم بر بازار خودرو در حالی زمینه کاهش قیمت خودروهای داخلی و وارداتی در حاشیه بازار را فراهم کرده که خودروسازان با اصرار به پیگیری درخواست‌هایی که برای افزایش قیمت خودرو به شورای رقابت ارائه کرده‌اند، امکان هرگونه کاهش رسمی قیمت خودرو را با توجه به افزایش نرخ ارز مبادله‌ای و افزایش هزینه تمام‌شده تولید رد می‌کنند.

قوی‌ترین موتور موشک

کالیفرنیا> آزمایش‌های ناسا که روز پنجشنبه (پنجم شهریور) به پایان رسیدند، هفتمین آزمایش‌های عملیاتی‌کردن قوی‌ترین موتور دارای سوخت مایعی به شمار می‌آیند که کپسول اوریون را در نخستین ماموریت سرنشین‌دار خود عازم فضا می‌کنند.

نهنگ عنبر : از مکس تا عشق پوسیده

همشهری آنلاین- مهدی تهرانی: کارگردان آثاری مانند کافه ستاره؛ مکس و یک عاشقانه ساده حالا با فیلمی به نام نهنگ عنبر به سینما برگشته که مهمترین امتیازش همان حواشی توقیفش بود. روندی که برای مکس هم پیش آمد. فیلمی که شش سال در توقیف بود. نهنگ عنبر نیز پس از کش و قوس فراوان سرانجام پس از چند اصلاح مجوز اکران گرفت. آخرین فیلم سامان مقدم یک اثر کمی تا قسمتی نوستالژیک و کمدی سیاه است که می‌خواهد به زور دهه‌های متفاوت زندگی یک مرد را نشان دهد...

فرار ماهیگیران ایرانی از اسارت دزدان دریایی

۵‌ ماه اسارت ماهیگیران ایرانی که در ساحل روستایی در سومالی اسیر دزدان دریایی بودند، با فرار آنها پایان یافت.

دو برابر درآمدهای مالیاتی فعلی قابل احصاء است؛ برخی مالیات واقعی نمی‌هند

همشهری آنلاین: معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان مالیاتی گفت که با اقتصاد فعلی دو برابر مالیاتی که اکنون گرفته می‌شود، قابل احصاء است بدون اینکه فشار مضاعف به مالیات دهندگان وارد شود، اما برخی مالیات واقعی نمی‌دهند.

رقابت ۲۴ فیلم درجشن سینمای ایران

هفدهمین جشن سینمای ایران ۲۰ شهریور در آستانه روز ملی سینما در عمارت قدیمی مسعودیه تهران برگزار می‌شود و در آن علاوه بر بزرگداشت ۳سینماگر پیشکسوت، جایزه زنده‌یاد سیف‌الله داد به علیرضا داوودنژاد، فیلمساز قدیمی و خالق آثاری چون «نیاز»، «عاشقانه» و «مرهم» تعلق می‌گیرد.

مرور دوباره تلخ و شیرین پرده نشین

۸‌ ماه پس از پایان پخش مجموعه تلویزیونی «پرده‌نشین» و استقبال مردم از این سریال دینی، انتشار خاطره رئیس پیشین سازمان صدا و سیما در فضای مجازی و واکنش تهیه‌کننده به این خاطره، بار دیگر به بحث شیوه به تصویر کشیدن روحانیت در برنامه‌های نمایشی تلویزیون دامن زد.

آینده روشن یک فیلمساز جوان

سال‌ها حضور در سر صحنه پروژه‌های سینمایی پدر، علی را از همان دوران نوجوانی به فیلمسازی علاقه‌مند کرد؛ فرزندی که خیلی زود راه خود را از پدر نامدارش رسول ملاقلی‌پور جدا کرد و ۸ سال پس از مرگ ناباورانه و ناگهانی خالق «سفر به چزابه» و «بلمی به سوی ساحل»، روی صندلی کارگردانی نشست.

جزئیات «جایزه شهید چمران» برای دانش‌آموختگان پسادکتری

همشهری آنلاین: بنیاد ملی نخبگان بر اساس آئین‌نامه «شناسایی و پشتیبانی از دانش‌آموختگان‌ برتر دانشگاهی» تسهیلات ویژه‌ای با عنوان «جایزه شهید چمران» برای دانش‌آموختگان‌ برتر دانشگاه‌ها در دوره پسادکتری اعطا می‌کند.