شنبه ۳ تیر ۱۳۹۱ - ۰۷:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: حضرت رسول(ص) به مناسبت‌های مختلف در سخنانی همه مردم را به مقام و جایگاه اهل بیت(ع) خصوصا امام حسن(ع) و امام حسین(ع) آشنا می‌کردند و از مردم خواستند که آنها را حفظ کنند.

در قلب پیامبر(ص)
عمران بن حصین می‌گوید: روزی پیامبر اکرم(ص) به من فرمودند: «ای عمران! هرچیزی در دل جایگاهی دارد، اما هیچ چیز همانند این دو جوان (امام حسن و امام حسین) در قلب من از منزلت برتر و بیشتری برخوردار نیست.»
عمران می‌گوید: عرض کردم یا رسول الله(ص) چه چیزی موجب شده که این همه آن دو بزرگوار را دوست می‌دارید؟ حضرت فرمودند: «ای عمران آنچه بر تو پوشیده بسیار بیشتر از آنی است که به آن اطلاع پیدا کرده‌ای، خداوند متعال به من دستور داده که این دو را دوست داشته باشم.»

عروة الوثقی الهی
امام محمد باقر(ع) از رسول خدا(ص) نقل می کنند که آن حضرت فرمودند: «هر کس بخواهد به عروة الوثقی ـ که خداوند متعال در قرآن فرموده است که هرگز گسسته نمی‌شود ـ چنگ بزند باید علی(ع)، فاطمه(س)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) را دوست بدارد؛ زیرا خداوند متعال در عرش عظمت و جلال خود آنها را دوست می دارد.»

مشعل هدایت و کشتی نجات
نقل شده است که روزی پیامبر اکرم(ص) به امام حسین(ع) که از در وارد شدند، فرمودند: «خوش آمدی ای زینت آسمان‌ها و زمین!» یکی از حاضران به نام ابی بن کعب [با تعجب] عرض کرد. یا رسول الله(ص)، آیا جز شما کسی دیگر هم زینت آسمان‌ها و زمین محسوب می‌شود؟ رسول خدا(ص) فرمودند: «ای ابی بن کعب، سوگند به آن که مرا به حق به پیامبری مبعوث کرد، همانا حسین بن علی(ع) در آسمان‌ها از روی زمین بیشتر شناخته شده است. نام او در عرش الهی این گونه نوشته شده است: اِنّ الحُسینَ مِصباحُ الهُدی و سفینةُ النّجاة؛ همانا حسین مشعل هدایت و کشتی نجات است.»

امانت پیامبر اکرم(ص)
وقتی مردم به منظور بیعت با علی بن ابیطالب(ع) به آن حضرت مراجعه کردند، آن حضرت از جمله کارهایی که انجام دادند این بود که امام حسن و امام حسین(ع) را در بر گرفته و رو به طرف مردم کردند و فرمودند: «ای مردم شاهد باشید و گواهی بدهید که این دو، فرزندان پیامبرند و ودیعه‌هایی هستند که آن حضرت آنها را در بین شما به جای نهادند و از شما خواسته اند که آنها را حفظ کنید. اینک من نیز این دو را به عنوان امانت به شما می سپارم. از آنها به طور کامل مراقبت کنید و بدانید که پیامبر اکرم(ص) در روز قیامت از شما درباره حفظ این دو ودیعه‌اش پرسش و بازخواست خواهد کرد.»

سرور و سید جوانان بهشت
علمای شیعه و سنی در چندین مورد از جابر بن عبد الله انصاری روایت کرده اند که می گوید: من بارها از پیامبر اکرم(ص) درباره حسین بن علی(ع) شنیدم که می‌فرمودند: «کسی که دوست دارد به سرور جوانان اهل بهشت نگاه کند و او را بشناسد به حسین بن علی(ع) نگاه کند» و در روایت دیگر از پیامبر خدا(ص) روایت شده که: «حسن و حسین علیه السلام سروران جوانان اهل بهشتند.»

گل‌های باغ نبوت


ابو ایوب انصاری می‌گوید: روزی به خدمت رسول اکرم(ص) رسیدم. دیدم امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در کنار آن حضرت مشغول بازی‌اند و پیامبر اکرم(ص) با تمام وجود به آن دو بزرگوار محبت می‌کنند و آنها را در آغوش می‌گیرند. عرض کردم: یا رسول الله(ص) آیا آن دو بزرگوار را دوست داری؟ حضرت فرمودند: «چگونه آنها را دوست نداشته باشم، در حالی که این دو گُل‌های من هستند و من آنها را می‌بویم و از رایحه‌های آن دو بهره‌مند می‌شوم» و در روایت دیگر آمده که حضرت فرمودند: «این دو، دو گل من در دنیا هستند. هرکس مرا دوست می‌دارد این دو را نیز باید دوست بدارد.»

منبع: خبرگزاری مهر

کد خبر 174789
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز