ساری- آرزو سلطانی: نام محله پل محمدحسن‌خان قاجار برگرفته از پل قدیمی محمدحسن‌خان قاجار است که این پل در ابتدای حکومت قاجار همزمان با حکمرانی محمدحسن‌خان‌ و به دستور وی روی رودخانه بابلرود به پاس قدردانی از مردم بابل در سال1146 یعنی 287سال قبل ساخته شد.

پل محمدحسن خان - بابل

 اطراف پل محمد حسن خان در سال‌های دور بزرگ‌ترین مرکز تفریحی مردم بابل بود و در روز سیزده به‌در هرسال پذیرای حدود 50هزار نفر می‌شد اما به مرور زمان حواشی رودخانه توسط مجاورین تخریب شد و اموال عمومی به تصرف غیرقانونی در آمد و فضای سبز و مکان تفریحی دیروز به مکانی برای اوراق فروشی و درواقع حلبی‌آباد تبدیل شد که زیبایی مبلمان شهری را زیر سؤال برده است.

رئیس شورای اسلامی محله سرپل محمد‌حسن‌خان بابل در این خصوص به خبرنگار ما گفت: این پل تاریخی در اواخر دوره زندیه و اوایل قاجاریه به‌دست والی بارفروش (بابل)، محمد حسن‌خان (که برخی او را منصوب به ایل قاجار نیز می‌دانند) به گونه امروزی ساخته شده است، یکی از موارد شاخص این پل معماری صفوی بنا و استفاده از سفیده تخم‌مرغ (البته به گفته برخی زرده تخم‌مرغ و ساروج) در ساخت آن است. محمدرضا هادی‌تبار با بیان اینکه این اثر تاریخی شش‌متر پهنا و 140متر طول دارد و دارای هشت‌تاق چشمه است که پهنای شش‌چشمه بزرگ‌تر آن هرکدام 755سانتی‌متر و بلندای این پل تا رودخانه (بابلرود) 11متر است، افزود: با وجود قدمت و کهنگی این اثر ملی، متأسفانه همچنان ماشین‌های سنگین و سبک از روی آن گذر کرده و هر روز به آن صدماتی را وارد می‌کنند.

وی ادامه داد: علاوه بر این مشکل، طاق چشمه‌های این پل به جای آنکه میزبان گردشگران و آرامش‌دهنده روان آنان باشد، میزبان زباله و نخاله‌های شهری شده است؛ در حالی که این اثر پتانسیل بالایی برای جذب گردشگران دارد.

وی اظهار داشت: این پل در دوکیلومتری مرکز شهر بابل قرار دارد و اطراف آن متشکل از پنج‌محله شامل شهرک شهید چمران، شهرک فرهنگیان، محله سرپل محمدحسن‌خان بخش دو وسه و محله سرپل محمدحسن‌خان بخش مرکزی است. این محله‌ها 1500خانوار و بیش از پنج‌هزار نفر جمعیت دارد. رئیس شورای اسلامی محله سر پل محمدحسن‌خان بابل با اشاره به اینکه محله سرپل محمدحسن‌خان محله‌ای حاشیه‌ای ‌به‌حساب می‌آید و از مناطقی است که طی 50سال گذشته تاکنون توجه چندانی به آن نشده، گفت: با وجود آنکه این پل بزرگ‌ترین راه ارتباطی بخش بابل (بندپی شرقی و غربی) و جاده قدیم بابل به آمل است و بیشترین جمعیت در این منطقه قرار دارد اما توجه چندانی به آن نشده است. وی اضافه کرد: البته با تلاش اعضای شورای اسلامی در حال حاضر آسفالت، کانال کشی و برق‌رسانی آن انجام شده است. هادی تبار علت عقب ماندن محله
سر پل محمدحسن‌خان را ساماندهی نشدن نظام ثبتی عنوان کرد و ادامه داد: در سطح شهر املاک دارای سند مالکیت هستند و براساس سند مالکیت عوارض ساخت و ساز پرداخت می‌شود ولی متأسفانه زمین‌های محله سر پل محمدحسن‌خان با سند عادی خرید و فروش می‌شود و پروانه ساخت به مالکان تعلق نمی‌گیرد.

طرح جامع اجرایی نشده

هادی تبار یکی از مهم‌ترین مشکلات مردم این محله را عدم اجرای طرح جامع شهرداری و ساخت بتنی پل محمد حسن‌خان عنوان کرد و اذعان داشت: نقشه جامع شهرداری هنوز در این محله اجرایی نشده است که با اجرای این طرح باید مغازه‌هایی که در حریم جاده‌اند تخریب شود که به 10میلیارد تومان بودجه نیاز دارد. وی از دیگر مشکلات این محله را عبور و مرور مردم بیان کرد و گفت: مردم این محله به‌علت نداشتن راه عبور و مرور ناچارند از کوچه فلسطین 13 که زمان ساخت آن به 40سال پیش برمی‌گردد عبور کنند که این کار موجب سلب آسایش اهالی این کوچه شده است. وی اضافه کرد: مسئولان باید برای شهرک نیلوفر که سه‌هزار نفر جمعیت دارد راه عبور ایجاد کنند ولی متأسفانه شهرداری بابل به‌دلیل نداشتن بودجه به مشکلات عبور و مرور مردم رسیدگی نمی‌کند.

هادی‌تبار خواسته مردم این محله را انتقال ایستگاه تاکسی خط ویژه از روبه‌روی پاساژ به مکان قبلی (روبه‌روی فرمانداری) عنوان کرد و اظهار داشت: مردم برای سوار شدن تاکسی باید مسیری طولانی را در گرما و سرما طی کنند. رئیس شورای اسلامی محله سر پل محمد حسن خان بابل با بیان اینکه مسئولان شهری هیچ توجهی به ابنیه تاریخی ندارند، تصریح کرد: مردم حاشیه شهر بابل نیاز به توجه مسئولان شهری دارند. پل محمدحسن خان یکی از یادگارهای مهم زمان زندیه و قاجاریه است و هنوز هم یکی از مهم‌ترین پل های استان مازندران از نظر مسائل اقتصادی، اجتماعی و ارتباطی به شمار می‌رود. این در حالی است که مازندران به خاطر نوع آب و هوایی که دارد آثار سنگی و تاریخی کمتری را در خود نگاه داشته است. این وضعیت اسفناک، زمانی وخیم‌تر می‌شود که ما آگاهانه یا ناخودآگاه به دست خویش برای ویرانی و نابودی یادمان‌های گذشته‌مان اقدام کنیم.

کد خبر 175229

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز