همشهری آنلاین: مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به ارائه تسهیلات به داوطلبان معلول در کنکور 91، از ایجاد حوزه جداگانه برای کنکوری‌های معلول خبر داد.

دکتر حسین توکلی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به حضور یک هزار و 876 داوطلب معلول در کنکور امسال، گفت: از این تعداد 226 داوطلب نابینای مطلق، 388 داوطلب کم‌بینا، 94 داوطلب ناشنوای مطلق، 229 داوطلب کم‌شنوا و 939 داوطلب معلول جسمی حرکتی هستند.

وی افزود: همچنین از کلیه داوطلبان معلول 254 نفر در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، 519 نفر در گروه آزمایشی علوم تجربی، 899 داوطلب در گروه آزمایشی علوم انسانی، 82 داوطلب در گروه آزمایشی هنر و 122 داوطلب در گروه آزمایشی زبان شرکت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه مدت زمان پاسخگویی به سوالات آزمون سراسری برای این دسته از داوطلبان نسبت به سایرین به علت زمانی که صرف آوردن اوراق امتحانی و خواندن سوال توسط منشی با توجه به نقیصه استنباط پاسخگویی به سوالات، کندتر می‌شود، تصریح کرد: بر این اساس مدت زمان پاسخگویی به سوالات ریاضیات، فیزیک، مکانیک و شیمی 1/5 برابر زمان لازم هر آزمون و زمان پاسخگویی به سایر سوالات 1/3 برابر لازم هر آزمونی است.

مشاور عالی سازمان سنجش با بیان اینکه سوالات دفترچه عمومی آزمون امسال برای نابینایان مطلق با خط بریل طراحی شده است، اظهار کرد: البته از میان داوطلبان نابینایان مطلق 193 نفر متقاضی شرکت در گروه آزمایشی علوم انسانی و 22 نفر دیگر متقاضی گروه زبان هستند دفترچه سوالات اختصاصی آن‌ها نیز به خط بریل طراحی شده است.

وی افزود: البته برای داوطلبانی که به خط بریل آشنایی ندارند منشی در نظر گرفته شده است.

توکلی با تاکید بر اینکه دفترچه سوالات داوطلبان کم‌بینا با خط درشت طراحی شده است، تصریح کرد: همچنین برای داوطلبان ناشنوا و کم شنوا از راهنما استفاده می‌شود.

وی به نحوه گزینش داوطلبان معلول اشاره کرد و گفت: گزینش نهایی داوطلبان معلول در سهمیه منطقه‌ای، به اینگونه است که چنانچه فرد سهمیه یک باشد به عنوان داوطلب سهمیه دو و اگر سهمیه دو باشد به عنوان داوطلب سهمیه سه، گزینش می‌شود.

کد خبر 175434

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز