همشهری آنلاین - محمد ملاحسینی: جایزه ادبی سروانتس (Miguel de Cervantes Prize) در سال 1976 بنیاد گذاشته شد و این جایزه برای مجموعه آثار یک نویسنده هر سال در مادرید پایتخت کشور اسپانیا اهدا می‌شود.

آشنایی با جایزه ادبی سروانتس

این جایزه که از جمله معتبرترین جایزه‌های ادبی دنیاست، هر سال در سالگرد درگذشت «سروانتس»؛ نویسنده مشهور قرن هفدهم کتاب «دن کیشوت» در ماه آوریل توسط وزارت فرهنگ اسپانیا اهدا می‌شود.

  وب‌سایت: جایزه ادبی سروانتسmore

مراسم اهدای جایزه سروانتس در دانشگاه مرکزی شهر آلکالا دهنارس، محل تولد میگوئل دوسروانتس برگزار می‌شود.

جایزه «سروانتس» در ادبیات اسپانیایی زبان به لحاظ ارزش فرهنگی و حتی مادی با جایزه نوبل برابری می‌کند. این جایزه به همراه جایزه نقدی 183 هزار دلاری اهدا می‌شود.

از برندگان پیشین این جایزه می‌توان به خورخه لوئیس بورخس از آرژانتین، ماریو بارگاس یوسا از پرو و کارلوس فوئنتس از مکزیک، مارگارت آتوود و خوزه امیلیو پاچکو برنه اشاره کرد.

جایزه ادبی سروانتس که به نوبل ادبیات اسپانیا نیز شهرت دارد، با اهدای جایزه‌های چشمگیر با ارزش مالی زیاد جای معتبری به دست آورده است.

این جایزه یک جایزه بین المللی است و تنها شرط شرکت در رقابت نویسندگان، نوشتن به زبان اسپانیایی یا ترجمه اسپانیایی کتاب است. به همین دلیل در طول دوران اهدای این جایزه، تقریبا همه برندگان آن، به جز اسپانیایی‌ها از آمریکای جنوبی بوده‌اند.

چون ملاک اصلی جایزه سروانتس، زبان مبنا برای رقابت است، به این دلیل می توان گفت به جایزه من بوکر شباهت دارد.

کد خبر 176006
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز