چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۱ - ۰۵:۲۹
۰ نفر

کرج - الناز جعفری: گفته می‌شود سهم استان البرز از طرح مسکن مهر، یک‌چهارم واحدهای مسکونی این طرح در کل کشور است که در قالب واحدهای مسکونی در شهرهای جدید، شهرهای بالای 25هزار نفر، روستاها و شهرهای زیر 25هزار نفر و نیز بافت فرسوده قرار می‌گیرند.

مسکن مهر

در اینجا نیز با وجود وعده و وعیدهای بی‌انتها، باز هم متقاضیان از کمبود و نبود امکانات می‌نالند. مدیرکل مسکن و شهرسازی از طرفی از واگذاری تمام واحد‌های مسکن مهر البرز تا سال 92 می‌گوید و از طرف دیگر وجود برخی ناهماهنگی‌ها ازجمله همکاری نکردن اداره‌کل تعاون استان تهران در پرداخت اعتبارات به انبو‌سازان را برای تکمیل و تجهیز امکاناتی چون انشعاب آب، برق، گاز، تلفن و سایر خدمات رفاهی از دلایل عمده تأخیر در واگذاری مسکن مهر در استان البرز می‌داند.

10هزار واحد در نزدیکی مرکز دفن ‌زباله

حدود 10‌هزار واحد ماهدشت در نزدیکی مرکز دفن زباله حلقه‌دره ساخته شده است. سیدعلی آقازاده، شهردار کرج در این خصوص می‌گوید: در زمان انتخاب محل ساخت واحدهای مسکن مهر به این امر که مجتمع در فاصله نزدیک محل دفن زباله حلقه‌دره قرار دارد کم‌توجهی شده است. وی می‌افزاید: اجرای طرح مرکز مسکن مهر باید همراه با ملاحظات زیست‌محیطی باشد و در انتخاب محل اجرای آن، همه امور ضروری زیست‌محیطی درنظر گرفته شود. وی می‌گوید: البته ممکن است نتوانیم مرکز کنونی یعنی مرکز دفن زباله حلقه‌دره را در یک‌مرحله به مرکز جدید انتقال دهیم و این امر به مرور صورت خواهد گرفت؛ ضمن اینکه اگر همین امروز هم اعتبار انتقال این مرکز دفن زباله به شهرداری داده شود، چند سال برای تکمیل اقدامات مربوطه طول می‌کشد. آقازاده می‌افزاید: اگر اعتبار یادشده در اسرع وقت در اختیار شهرداری کرج قرار نگیرد، شهرداری نمی‌تواند اقدامات لازم برای انتقال مرکز دفن زباله و ایجاد مرکز جدید را فراهم کند که این مسئله بسیار قابل توجه است و درصورت در اختیار نداشتن بموقع اعتبار لازم، ممکن است در آینده مشکلات جدی برای سلامتی ساکنان آتی واحدهای مسکونی مهر کرج ایجاد شود و در این حالت، شهرداری، مسئول عواقب آن نخواهد بود.

تأخیر در تحویل واحدهای مسکونی

حسین صمدی، یکی از ثبت‌نام‌کننده‌های مسکن مهر البرز به خبرنگار ما می‌گوید: با وجود مراجعه متقاضیان مسکن مهر در کرج به مسئولان این شهرستان برای رفع مشکلات موجود، همچنان اقدام مؤثری صورت نگرفته و تاکنون جواب قانع‌کننده‌ای به آنها داده نشده ‌‌است. به گفته وی ابتدا قرار بود کلید هریک از واحدهای مسکن متقاضیان ماهدشتی را در مدت یک‌ونیم تا دو و نیم سال تحویل بدهند، اما اکنون نزدیک به چهار سال است که تحویل نداده‌اند و برخی از واحدها که تحویل شده فاقد امکانات اولیه است. وی ادامه می‌دهد: امکانات زیرساختی از دید یک کارشناس یعنی تمام امکانات آموزشی، بهداشتی، فرهنگی، ورزشی و خدماتی که برای زندگی در یک مجموعه مسکونی مورد نیاز است. با این تفاسیر به‌نظر نمی‌رسد این امکانات در واحدهای مسکونی مهر البرز تا پیش از واگذاری تأمین شود چراکه هنوز این محل از فضای سبز و آسفالت گرفته تا جدول‌گذاری و محوطه‌سازی کم‌بهره است. یکی از انبوه‌سازان مسکن مهر استان البرز که نخواست نامش فاش شود نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: انتظار می‌رفت که طرح مسکن مهر در راستای موفقیت خود به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های دولت نهم و دهم، با حذف قیمت زمین و در یک حرکت جهادی و جهشی بتواند علاوه بر کاهش بیکاری، با ایجاد و احداث مسکن، نقش مهمی را در خانه‌دار کردن اقشار کم درآمد جامعه ایفا کند.

وی در ادامه می‌گوید: اما آنچه از این طرح اجرا شد، ابتدا تدارکات و فازهای اولیه طرح با کاغذبازی‌های اداری و بگیر و ببند و بده‌بستان بود و بعد از این مرحله، بازی دیگری شروع شد که از آن جمله است؛ اخبار موفقیت‌ها، پیشرفت‌ها و نزدیک شدن به فازهای بهره‌برداری، اعلام حمایت و پشتیبانی‌های بی‌دریغ از طرح‌های مختلف آن، اعلام پیشی گرفتن طرح‌ها از هم برای نوبت افتتاحیه، افتتاحیه پس از افتتاحیه و دوباره و دوباره کلنگ زدن‌ها و اهدای نمادین کلید به صاحبان خوشبخت خانه، نوید آینده‌ای روشن به این تعداد از چشم انتظاران تا این تاریخ صاحب مسکن خواهند شد. وی می‌گوید: غافل از اینکه کلید و راه‌حل اصلی برای تحویل و مهم‌تر از آن، اشتیاق متقاضیان به دریافت مسکن، همانا دارا بودن تسهیلات زیربنایی و امکانات رفاهی معمول از سوی ارائه‌کنندگان تقاضا یا واحدهای مسکونی است و چه بسا مواردی که تنها از نمای مسکن رونمایی شد و فردای روز افتتاح و فرداهایی که هنوز نیز ادامه دارد.

وی اضافه می‌کند: خبری از حتی یک واحد تجاری، مرکز بهداشتی، واحد آموزشی و دست‌کم راه دسترسی مناسب نبود! وی ادامه می‌دهد: در پروژه‌های مختلف مسکن مهر واحد‌های تکمیل شده زیادی وجود دارد اما به‌دلیل اینکه مردم، مبلغ تعیین‌شده برای دریافت واحدها را به‌طور کامل واریز نکرده‌اند انبوه‌سازان از واگذاری این واحدها خودداری می‌کنند و حتی در موارد معتنابهی، انصراف از تقاضا نیز به چشم می‌خورد.

کد خبر 176200

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز