یکشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: ماجرای خروج شاهنامه شاه طهماسب از ایران و بازگشت آن به وطن در قالب یک مستند به تهیه کنندگی رضا خوشدل راد روایت می‌شود.

به گزارش مهر، قرار است مستندی درباره شاهنامه شاه طهماسب به تهیه کنندگی رضا خوشدل راد ساخته شود و در آن مراحل خروج شاهنامه شاه طهماسب از ایران و بازگشت بخش‌هایی از آن به وطن شرح داده شود.

این مستند اکنون در مرحله نگارش و تحقیقات به سر می‌برد و با پایان یافتن این مرحله وارد فاز تولید در یک قسمت 90 دقیقه‌ای می‌شود.

این امکان وجود دارد که شاهنامه شاه طهماسب به شکل یک مینی سریال پنج قسمتی نیز تولید شود.

شاهنامه شاه طهماسب، نفیس‌ترین شاهنامه عصر صفوی با ‌٢٥٨ مجلس نقاشی از افسانه‌ها، اساطیر و داستان‌های شاهنامه به‌شمار می‌رود که با منظومه‌ حماسی در یک‌هزار و ‌٢٠٠صفحه به خط نستعلیق درآمده است.

تاریخ آغاز شاهنامه‌ طهماسبی به دوره‌ سلطنت شاه اسماعیل صفوی، احتمالا به دو سال قبل از فوت شاه اسماعیل صفوی باز می‌گردد. پس از شاه اسماعیل، پسرش طهماسب اول کار را دنبال کرد.

این اثر نفیس تا اوایل قرن نوزدهم در دربار عثمانی بوده و دیگر خبری از آن به دست نیامده تا این که در سال ١٩٠٣ میلادی در نمایشگاه آثار هنر اسلامی در موزه‌ هنرهای تزیینی پاریس به نمایش گذاشته می‌شود.

صاحب آن در این زمان "بارون دو روچیلد" است. سال ‌١٩٥٩ میلادی آرتور هوتن آنرا از نوه بارون روچیلد خریده و شاهنامه طهماسبی در محافل هنری اروپا به "شاهنامه هوتن" تغییر نام می‌دهد.

سرانجام سال ‌١٣٧٢ دولت ایران با پیشنهاد فرزند هوتن که بنا به وصیت پدر مامور فروش شاهنامه شاه طهماسبی شده است، موافقت می‌کند و برای بازپس‌گیری این شاهنامه یکی از تابلوهایی را می‌گویند در ایران قابل نمایش نبوده، با ‌١١٨ برگ از شاهنامه طهماسبی معاوضه می‌کند.

بنابراین تابلوی زن شماره 3 دکونینگ به‌خانواده هوتن و ‌١١٨ برگ باقی‌مانده از شاهنامه‌ طهماسبی، به ایران بازمی‌گردد.

کد خبر 176636

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز