گروه اقتصادی- رضا کربلایی: تدوام افزایش قیمت مرغ، ناتوانی برای کاهش قیمت و اختلاف دو هزار و 500 تومانی قیمت گوشت مرغ در بازار آزاد و عرضه دولتی باعث شده تا این بار مسئولان دست‌اندرکار تنظیم بازار از وزارت صنعت، معدن و تجارت و استانداری تهران و دیگر وزارتخانه‌های مسئول تصمیم بگیرند تا مرغداران گوشتی را به نهاد ریاست‌جمهوری دعوت کنند تا بلکه معمای پیچیده مرغ با تفاهم حل شود.

سه‌شنبه این هفته روزی تاریخی برای فعالان صنعت مرغداری ایران محسوب می‌شود چرا که ورود نهاد ریاست‌جمهوری به این موضوع نشان از اهمیت داستان دارد؛ داستانی که نه وعده‌ها باعث کاهش قیمت‌ها شد و نه مرغ‌فروشی دولتی تأثیر‌گذار بود.
حالا این سؤال مطرح است که چرا نهاد ریاست‌جمهوری. انتخاب این نهاد به‌عنوان بالاترین نهاد اجرایی کشور نشان از آن دارد که اهتمام جدی برای حل این مشکل در بین مسئولین وجود دارد. مردم تا روز سه‌شنبه منتظر می‌مانند و البته در صف انتظار ماندن برای خرید مرغ را هرگز از دست نمی‌دهند.

جریمه هم چاشنی بازار مرغ شد

اما بشنوید از معاون برنامه‌ریزی استانداری تهران که می‌گوید: قیمت مرغ در پایتخت نباید بیشتر از پنج هزار و 200 تومان در هر کیلو باشد و بیش از دو هزار عرضه‌کننده مرغ در استان تهران به‌علت گرانفروشی جریمه شده‌اند. نعمت‌الله ترکی استاندار پایتخت نگفته است قیمت گوشت مرغ در سایر استان‌ها باید چه میزان باشد اما این را گفته که، با توزیع نهاده‌های دامی ازجمله سویا به قیمت 830 تومان در هر کیلوگرم و سایر نهاده‌ها از سوی شرکت امور پشتیبانی دام به مرغداران دلیلی برای افزایش قیمت مرغ در بازار وجود ندارد. این درحالی‌است که جریمه کردن مرغداران یا مرغ‌فروشان تاکنون باعث کاهش قیمت گوشت مرغ نشده است؟

پیدا کنید رانت جویان کنجاله فروش را

نشست ویژه مرغداران در نهاد ریاست‌جمهوری هرچند بدون حضور نمایندگان رسانه‌ها برگزار می‌شود اما به‌نظر فرصت خوبی برای راستی‌آزمایی برخی گفته‌های یک‌ماه اخیر است که به جای وعده دادن برای کاهش قیمت گوشت مرغ دست‌کم همگی تلاش کنند تا رانت‌جویان کنجاله‌فروش را معرفی کنند و اینکه انحصار ایجاد شده در تجارت نهاده‌های تولید تا چه میزان به‌سامان دادن بازار کمک کند؟ در همین زمینه مدیر یک واحد مرغداری گوشتی با بیان اینکه کنجاله سویا را به جای مرغدار به دلالان دادند، گفت:

افزایش قیمت مرغ از ماه‌ها پیش قابل پیش‌بینی بود و اگر الان هم مدیریت نشود قیمت در آینده هم پایین نمی‌آید. پیشنهاد می‌شود حالا که مرغ حاضر نیست قیمت گوشت خود را پایین بیاورد دست‌کم دولت تلاش کند دلالان نهاده‌های تولید گوشت مرغ را از نردبان رانت‌جویی پایین بیاورد.

کد خبر 178399
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز