همشهری آنلاین: رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک جو روانی و مسائل اقتصادی فعلی را عامل کاهش تعداد معاملات دانست و گفت: این موارد باعث بالا‌ رفتن قیمت‌ها می‌شود ولی سیاست‌گذاران تلاش کردند قمیت‌ها در سال 68 و 86 جهش نداشته باشد.

مصطفی قلی‌خسروی با بیان این‌که در سه ماهه منتهی به سال 90 روزانه 15 هزار و 100 معامله در کشور انجام می‌شده است، اظهار کرد: این رقم در حال حاضر متوسط بین 5 تا 6 هزار معامله در روز است.

وی جو روانی و مسائل اقتصادی فعلی را عامل کاهش تعداد معاملات معرفی کرد و گفت: این موارد باعث بالا‌رفتن قیمت‌ها می‌شود ولی سیاست‌گذاران تلاش کردند قمیت‌ها در سال 68 و 86 جهش نداشته باشد.

خسروی ادامه داد: اجرای طرح مسکن مهر در همان ابتدا علی‌رغم این‌که هنوز واحدی ساخته و تحویل متقاضی داده نشده بود، عاملی برای کاهش قیمت‌های مسکن در بالای شهر شده بود.

رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک گفت: اگر پروژه‌ مسکن مهر، مهر ملکی و مسکن مهر ویژه در تهران اجرایی نمی‌شد، الان در میانه شهر باید شاهد قیمت‌هایی نظیر 10 میلیون تومان در میانه شهر می‌بودیم.

وی با تاکید بر این‌که باید بپذیریم که این حرکت دولت عاملی برای تعدیل بازار بوده است، اظهار کرد: مسکن مهر الان به دست مردم رسیده است، ولی اگر نمی‌بینیم که تاثیر آن هنوز مشهود است، به این دلیل است که هنوز جابه‌جایی صورت نگرفته است و متقاضیان هنوز در واحد‌های مسکن مهر ساکن نکرده‌اند.

خسروی با بیان این‌که با انجام جابه‌جایی‌ها و ساکن‌شدن متقاضیان قطعا شاهد کاهش قیمت‌ها خواهیم شد، تصریح کرد: در سال 76 قیمت‌های خانه به سرعت روبه افزایش بود، مسکن مهر به این قانون اساسی کلید خورد، در حالی که هنوز ساخته هم نشده بود، این حرکت چنان تاثیری گذاشت که جو قیمت خانه در شمیرانات و بالای شهر را کاهش داد.

وی اظهار کرد: اگر مسکن مهر و ساماندهی املاک و مستغلات اجرایی نمی‌شد، الان در میانه شهر قیمت مسکن متری 10 میلیون تومان بود.

خسروی در ادامه با بیان این‌که جو روانی در بازار مسکن عامل گرانی است، گفت: ما باید مردم را آگاه کنیم، به‌طور مثال شاخص اجرای طرح تعزیرات باید توسط خودمردم اجاره شود.

رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک، اظهار کرد: برای کنترل ساختمان‌ها و نظارت بر آنها باید برای کدام از آنها کد اقتصادی اتخاذ شود. با وجود کد اقتصادی آمار املاک در اختیار سیاست‌گذاران قرار می‌گیرد و می‌توان سیاست‌های بهتری را برای آن اتخاذ کرد.

وی بیان کرد: جو سیاسی باعث ترس سرمایه‌داران از سرمایه‌گذاری و ترس متقاضیان از خرید مسکن شده است.

خسروی با بیان این ابهام در زمان اجرای فاز دوم هدفمند‌سازی یارانه‌ها بر بازار مسکن تاثیر گذاشته است، گفت: وضعیت طلا و سکه و حتی طرح ویژه مسکن و عوامل اقتصادی دیگر باعث تاثیر و رکود در بازار شده است.

رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک اظهار کرد: باید درآمد‌ها در حدی باشد که توان خرید خانه در مردم به وجود آید.

کد خبر 178914
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز