سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۷:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: دو سهمیه مناطق و رزمندگان امسال نیز در کنکور سراسری 91 اعمال می شود و علاوه بر آن سهمیه هایی که به عنوان تسهیلات برای مناطق محروم، آموزگاران و دیگر موارد در نظر گرفته شده، در دفترچه راهنمای انتخاب رشته معرفی شده است.

به گزارش مهر، داوطلبان با توجه به شرایط خود می توانستند متقاضی یکی از سهمیه های اعلام شده باشند.

سهمیه مناطق: شرکت کنندگان متقاضی سهمیه مناطق با توجه به ملاکهای زیر جزو یکی از مناطق 1، 2 و 3 محسوب شده و در کارنامه اولیه آنان لحاظ شده است.

الف) برای داوطلبان نظام قدیم آموزش متوسطه، بخش محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دبیرستان یا هنرستان.

ب) برای داوطلبان نظام جدید آموزش متوسطه (اعم از ترمی واحدی و سالی واحدی )، بخش محل اخذ مدرک تحصیلی دو سال آخر دبیرستان و دوره پیش دانشگاهی.

ج) در صورتی که بخش محل اخذ مدرک تحصیلی داوطلبان سهمیه مناطق متفاوت باشد، سهمیه داوطلب براساس بخش محل اخذ مدرک تحصیلی منطقه مرفه تر (حتی یک سال از سه سال) تعیین می شود.

د) فارغ التحصیلان دوره های کاردانی (فوق دیپلم) پیوسته آموزشکده های فنی و حرفه ای، بر اساس بخش محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره دبیرستان و یا هنرستان (سال اول، دوم و سوم دبیرستان و یا هنرستان)، جزو یکی از سهمیه های مناطق 1، 2 و 3 محسوب می شوند.

ه ) داوطلبانی که دو سال آخر تحصیل خود را در خارج از کشور گذرانده اند، جزو منطقه 3 تلقی می شوند.

و ) کلیه داوطلبان معلول (نابینا، ناشنوا، نیم هبینا، نیمه شنوا و معلولین جسمی حرکتی) جزو سهمیه منطقه 3 محسوب می شوند.

سهمیه شاهد و ایثارگر: سهمیه شاهد و ایثارگر شامل جانبازان انقلاب اسلامی، شاهد، رزمندگان، آزادگان و سهمیه خانواده شهدا می شود.

جانبازان (با جانبازی 25 تا 69 درصد)، همسران (شهدا، مفقودین، آزادگان، جانبازان با جانبازی 50 درصد به بالا) و آزادگان جزو سهمیه رزمندگان محسوب و تابع ضوابط مربوط به این سهمیه هستند.

داوطلبان مشمول سهمیه شاهد و ایثارگر، فقط یک بار می توانند با استفاده از سهمیه مربوط در رشته های تحصیلی دوره روزانه (از سال 1368 به بعد) پذیرفته شوند، این داوطلبان مجاز به استفاده مجدد از سهمیه نیستند. داوطلبانی که با استفاده از سهمیه شاهد و ایثارگر در دوره های شبانه، پیام نور، غیرانتفاعی، نیمه حضوری و مجازی آزمون سراسری پذیرفته شوند، در صورت انصراف از قبولی اولیه، منحصراً یک بار دیگر مجاز به استفاده از سهمیه مذکور خواهند بود.

سایر سهمیه ها (تسهیلات):

سهمیه مناطق محروم : حداقل 40 درصد از ظرفیت هر یک از کدرشته های ناحیه ای، قطبی و کشوری دوره روزانه دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی واقع در استان های ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمانشاه، که گیلویه و بویراحمد، لرستان و هرمزگان به داوطلبان بومی استان های فوق تخصیص می یابد.

سهمیه داوطلبان شهرستان های بم، زرند، دورود و بروجرد: داوطلبان بومی شهرستان های بم، زرند، دورود و بروجرد به شرط داشتن 3 سال سکونت در این شهرها یا یکی از بخش های تابعه و یا فوت پدر یا مادر در زمان وقوع زلزله، می توانند کدرشته های اختصاصی این شهرستان ها را از بخش های مربوط در این دفترچه انتخاب کنند. در صورت پذیرفته شدن در این کدرشته ها، داوطلبان باید گواهی مربوطه را در زمان ثبت نام به مؤسسه قبولی خود ارائه کنند در غیر اینصورت قبولی آنها لغو می شود.

سهمیه داوطلبان شهرستان های جنوب استان کرمان (جیرفت، عنبر آباد، کهنوج، رودبار، قلعه گنج و منوجان ): بر اساس مصوبه شصتمین جلسه کمیته مطالعه و برنامه ریزی آزمون سراسری، داوطلبان بومی شهرستان های مذکور که سه سال آخر تحصیلات دوره متوسطه آنان (سال دوم، سوم و پیش دانشگاهی ) در این شهرستان ها یا یکی از بخش های تابعه بوده، می توانند کدرشته های اختصاصی این شهرستان ها را از بخش های مربوط در این دفترچه انتخاب کنند و در صورت پذیرفته شدن در این کدرشته ها، داوطلبان باید گواهی مربوطه را در زمان ثبت نام به مؤسسه قبولی خود ارائه کنند و در غیر اینصورت قبولی آنها لغو می شود. پذیرفته شدگان مشمول تسهیلات این طرح باید متعهد شوند که به مدت دو برابر مدت تحصیل در مناطق محروم استان خود خدمت کنند.

سهمیه داوطلبان شهرستان ابوموسی در استان هرمزگان: در راستای اجرای مصوبه 625 شورای عالی انقلاب فرهنگی، مبنی بر اختصاص سهمیه برای داوطلبان شهرستان ابوموسی، 40 درصد از ظرفیت پذیرش رشته های تحصیلی دانشگاه های استان هرمزگان، به این دسته از داوطلبان اختصاص دارد. البته کسب حدنصاب 75 درصد گزینش آزاد الزامی است. ملاک بومی جهت استفاده از این سهمیه، سکونت مستمر به مدت 3 سال در شهرستان ابوموسی، است. چنانچه داوطلبان واجد شرایط حدنصاب لازم را در رشته های دانشگاه های استان هرمزگان کسب نکنند به صورت 100 درصد در دانشگاه پیام نور ابوموسی جایابی و معرفی می شوند.

سهمیه بهیاران : طبق مصوبه 37 جلسه شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی حداکثر 10 درصد ظرفیت هر یک از رشته محل های پرستاری کلیه استان های کشور (بر حسب میزان متقاضیان هر کدرشته محل) به بهیاران واجد شرایط اختصاص می یابد. سهمیه بهیاران در رشته پرستاری در منطقه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی محل اشتغال متقاضیان معتبر بوده و تعریف استان بومی، استان محل بومی بهیار بر اساس مندرجات کارنامه است.

دارندگان دیپلم بهیاری مورد تایید وزارت آموزش و پرورش و یا بهیاران دارای دیپلم مورد تأیید که بند های 24 و 26 تقاضانامه ثب تنامی را علامت گذاری و تکمیل کرده و در آزمون شرکت کرده اند، چنانچه مجاز به انتخاب رشته شده باشند، در صورت انتخاب رشته های پرستاری با نمره کل حاصل از نمرات دروس عمومی و تخصصی گروه آزمایشی علوم تجربی و احتساب نمره درس تخصصی بهیاری گزینش می شوند. گزینش این داوطلبان برای سایر رشته ها، با نمره کل بدون احتساب دروس تخصصی بهیاری است.

سهمیه آموزگاران: حدود 80 درصد از ظرفیت رشته راهنمایی و مشاوره به سهمیه آموزگاران وزارت آموزش و پرورش اختصاص می یابد.

سهمیه کارمندان : حدود 10 درصد از ظرفیت رشته های نوبت دوم (شبانه) به کارمندان رسمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی وابسته به وزارت علوم، به بومی استان اختصاص می یابد.

در رشته های گروه آموزش پزشکی حدود 20 درصد از ظرفیت پذیرش رشته های نوبت دوم (شبانه) در هر رشته به کارکنان دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی استان اختصاص می یابد که یا دارای شرایط بومی باشند و یا حداقل سه سال سابقه یکی از انواع استخدام در همان استان را داشته باشند.

حداکثر سن برای سهمیه کارکنان رسمی وزارت علوم 35 سال تمام به هنگام ثبت نام خواهد بود و کارکنان دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی برای پذیرش در دوره های شبانه، محدودیتی از لحاظ سن ندارند.

اعطای مأموریت آموزشی به کارکنان پذیرفته شده در دوره نوبت دوم (شبانه) و پرداخت شهریه و یا پرداخت هرگونه کمک هزینه تحصیلی ممنوع است.

سهمیه دیپلمه های کشاورزی: در رشته های تکنولوژی ماشین های کشاورزی و تکنولوژی آبیاری (در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی ) و رشته های کاردانی کشاورزی (در گروه آزمایشی علوم تجربی) حداقل 30 درصد ظرفیت پذیرش آموزشکده های کشاورزی به دیپلمه های کشاورزی اختصاص می یابد.

شرط ورود به گزینش در سهمیه های مختلف

شرط ورود داوطلبان به گزینش کدرشته های انتخابی برای داوطلبان سهمیه شاهد و رزمنده، کسب 75 درصد حدنصاب گزینش آزاد است و داوطلبان سایر سهمیه ها باید 80 درصد حد نصاب گزینش آزاد را کسب کنند.

تعهدات پذیرفته شدگان سهمیه های مختلف:

پذیرفته شدگان دوره های روزانه که از سهمیه مناطق 2 و 3 (بر اساس ضوابط مربوط ب ه تقسیم بندی سهمیه ها) علاوه بر تعهدات شرعی و اخلاقی که به عهده دارند به دلیل امتیازاتی که در پذیرش سهمیه ای از آن برخوردار شده اند، باید متعهد شوند که پس از گذراندن دوره تحصیلی در مقطع رشته ای که پذیرفته شده اند (برای برادران پس از انجام خدمت وظیفه عمومی ) به مدت دو برابر زمان تحصیل در هر یک از نقاط ایران (به تشخیص سازما ن های ذیربط )، نسبت به ایفای تعهد خود اقدام کنند.

مفاد این تعهد مانع از اجرای تعهد آموزش رایگان نبوده و کلیه پذیرفته شدگان باید تعهد آموزش رایگان را نیز پس از اتمام تعهد فوق انجام دهند.

مدت تعهد برای استفاده کنندگان از سهمیه های مناطق 2 و 3 در رشته های تحصیلی دوره روزانه در هیچ مورد کمتر از 5 سال نخواهد بود.

کد خبر 179396

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز