گروه اقتصادی - رضا کربلایی: فعالان بخش خصوصی به صراحت آمادگی خود را برای کمک کردن به دولت برای عبور از دشواری‌ها و دست‌اندازهای پیش روی اقتصاد ایران در مواجهه با تحریم‌های کشورهای غربی اعلام و بر ضرورت تشکیل ستاد فراقوا برای خنثی‌سازی‌ تحریم‌ها و مقاوم‌سازی‌ اقتصاد تأکید کردند.

آنها از تیم اقتصادی دولت و سیاستگذاران پولی و ارزی خواستند تا به نوسان در برنامه‌های ارزی پایان داده و به چند نرخی شدن ارز تن ندهند. به گزارش همشهری، یحیی آل اسحاق رئیس اتاق تهران در نشست اعضای هیأت نمایندگان اتاق با بیان اینکه تحقق اقتصاد مقاومتی در گرو میدان دادن به فعالان اقتصادی است تأکید کرد:

در شرایط فعلی اقتصاد کشور، باید به فعالان اقتصادی میدان داده شود که به کمک دولت بیایند.او با اشاره به ضرورت واقع بینی در تحلیل شرایط حاکم بر اقتصاد کشور افزود: امروز باید صراحتا قبول کرد که دشمن حمله کرده است. او سیاست‌های خصمانه کشورهای غربی علیه ایران را یک جنگ نرم توصیف و تأکید کرد:

در چنین شرایطی اگر از سوی کشورهای متخاصم پنجره‌ای بسته می‌شود، در کشور و از سوی دستگاه‌های اجرایی و دولت باید پنجره‌ها و راه‌های تنفس زیادی باز شود نه آنکه پنجره‌های دیگری به روی فعالان اقتصادی و افسران این میدان بسته شود. او با انتقاد از برخی سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌ها که مانع گام برداشتن بخش خصوصی شده است ، گفت: برخی از سیاست‌ها نظیر استاندارد، مالیات، گمرک و ‌طرح شبنم با آنکه مناسب است و شکی روی آن نیست اما در حال حاضر هنگامه آن نیست که بخش خصوصی و فعالان اقتصادی را با دستورالعمل‌های مختلف تحت فشار قرار داد و این بخش را به تنگنا برد.

انتقاد از سیاست ارز چند‌نرخی

رئیس اتاق تهران با اشاره به عدم‌قطعیت در مدیریت بازار ارز، بی‌ثباتی در این بازار را یکی از ابزار‌های تهدید‌های خارجی قلمداد و اظهار کرد: بی‌ثباتی نرخ ارز، بخش عمده‌ای از اقتصاد را دچار تلاطم می‌کند. پدرام سلطانی نایب‌رئیس اتاق ایران هم با بیان اینکه تحریم‌های امروز منجر به آن شده است که در چاه‌های نفت را ببندیم، افزود: این آرزوی دیرینه اقتصاد ایران بود که امروز می‌بینیم با تحریم‌ها محقق شده است، پس باید اجازه داده شود که بازار خود به مدیریت اقتصاد وارد شود. او تصریح کرد: امروز هنر سیاستگذاران باید این باشد که با کمک بخش خصوصی هزینه‌های ناشی از شکاف ارزی، کاهش یابد.

دولت ارز را تک نرخی کند

مجید رضا حریری دیگر عضوهیأت نمایندگان اتاق تهران هم گفت: ما فعالان اقتصادی می‌پذیریم که در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم و مدیریت این شرایط، تدبیرمسئولان را می‌طلبد اما آنچه اکنون در جریان است، نوعی بی‌تدبیری است که با انتظارات فعالان اقتصادی در تضاد است.

مسئله اصلی ناکارآمدی است نه تحریم‌ها

مسعود خوانساری اما با نفی ایجاد مشکلات توسط تحریم‌ها به مطالعات و پژوهش‌هایی که توسط کارشناسان و اقتصاددانان و با همکاری اتاق تهران انجام شده اشاره کرد و نتیجه وضعیت نامطلوب اقتصادی کنونی را ، سوءمدیریت‌ها و تصمیمات نادرست اقتصادی دانست. خوانساری گفت: مسئله ما تنها دشمن و تحریم نیست. مسئله ما داخلی است. او با ابراز تأسف از اینکه تحریم‌ها بهانه خوبی برای عده‌ای شده تا بر ناکارآمدی‌های خود سرپوش بگذارند ادامه داد: «اگر قرار است واقع‌نگر باشیم نمی‌توانیم بگوییم تحریم‌ها که باعث شده درآمدهای نفتی کاهش یابد، مسبب اصلی کاهش رشد اقتصادی است.

تأکید بر تشکیل ستاد فراقوایی و اتاق فکر

سید حمید حسینی هم اظهار کرد: تا دوسال پیش بخش خصوصی از تحریم‌ها می‌نالید و امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که دولت نیز به صراحت خطرات ناشی از تحریم‌ها را حس کرده است درحالی‌که امسال، این تحریم‌ها پشت خزانه دولت خوابیده است. حسینی با بیان اینکه سیاست‌های متناقض دولت درخصوص نرخ ارز، فعالان اقتصادی را گیج کرده است، گفت: همانطور که آقای آل اسحاق پیشنهاد کرد، باید ستاد فراقوایی در کشور تشکیل شود تا تصمیمات اقتصادی در این ستاد به‌طور واحد و یکپارچه گرفته شود.

کد خبر 179487
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز