چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۴:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین- هلن صدیق بنای: آخال تک اسبی با نژاد ترکمن است که عنوان زیباترین اسب جهان را به خود اختصاص داده است.

آخال تک

این اسب از نژاد اسب ترکمن نه تنها زیبا و خیره کننده است، بلکه در سرعت و استقامت نیز بی‌نظیر است.

تنها حدود 3500 اسب از این نژاد در کشورهای؛ ترکمنستان، روسیه، اروپا، استرالیا و آمریکای شمالی شناخته شده است. اسب‌هایی  که نه تنها در نوع رنگ‌، بلکه بسیار پر جنب و جوش و  اندامی قوی، سخت و هوشی فوق‌العاده در همکاری با سوار را دارند.

آخال تک از گران‌ترین و قدیمی‌ترین نژادهای اسب نیز به حساب می‌آید. گفته می‌شود این اسب باقی مانده از نژاد اسب‌های دوران فراعنه در آسیای مرکزی، یعنی حدود 2000 سال پیش است.

آنها تنها اسب‌های سازگار با شرایط آب و هوائی سخت هستند که مقاومتی چشمگیر در صحرا و  روزهای بی آب و علف از خود نشان می‌دهند. در دوران فراعنه به این اسب‌ها، "اسب‌های آسمانی و روح بزرگ فرود آمده"، گفته می‌شد.

کشورهای ترکمنستان، روسیه و قزاقستان برای حفظ و ازدیاد این نژاد آن را با سایر نژاد‌های چون اسب عرب و ترک  آمیزش داده‌اند.

آخال تک اسبی طلایی متالیک و چشم نواز و بسیار زیبا است. گفته می‌شود این اسب گران‌ترین اسب دنیا به ارزش 2.5 میلیون دلار امریکا است که در اختیار یک خانم میلیاردر امریکایی است.

 

آخال تک

با وقار ، زیبا و نجیب

آخال تک

درخشندگی این اسب به دلیل فلس‌های نازکی که بر روی موهای بدنش دارد، است.

این اسب رنگی شبیه گوزن طلایی و درخششی شبیه فلز‌ دارد. از سایر مشخصات ظاهری این اسب می‌توان گفت که؛ بلند بالا، پوشش موی صاف به رنگ طلایی متالیک، چشمانی بادامی شکل روشن، عضلات شانه‌ای به سمت بالا ،عقب و بسیار قوی، قفسه سینه دارای فرو رفتگی قوی و زیبا، پاهای کشیده و باریک مناسب برای دو‌ و پرش با مانع، یال و دم نازک و خوش فرم، چربی بدن بسیار اندک و سرتاسر بدن همانگونه که مشاهده می‌کنید، عضلانی است.

یک دانشجوی جانورشناسی به نام دانیل وست فال، درخشش موهای این آخال تک را با استفاده از میکروسکوپ‌های نوری مورد بررسی و آزمایش قرار داده است.

نتایج  او نشان داد که موهای این اسب تاب دار و از نظر ویژگی و اندازه به شرح زیر است؛ مو‌های بیرونی درخشان مسطح و کوتاه هستند. موهای میانی کمی بلندتر و توخالی هستند. همچنین، موهای غیر درخشان بلند، ضخیم و متغیر با مرکز توخالی بزرگ هستند.

از نظر وست‌فال هر دو نوع مو دارای فلس‌های بسیار نازک و صاف هستند که شکسته نور را به‌ خوبی نشان می‌دهند. مو‌های بلند درمقایسه با مو‌های کوتاه بسیار ضخیم و متغیرهستند. احتمالا خشن بودن ظاهر آنها به این دلیل است که بیشتر در معرض آسیب قرار دارند.

کد خبر 180246
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز