گروه اقتصادی- رضا کربلایی: مرکز آمار ایران با دو هفته تاخیر نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در بهار سال‌جاری را منتشر کرد که نشان می‌دهد نرخ بیکاری در فصل نخست امسال با0.6درصد نسبت به بهار سال گذشته به 12.9 درصد رسیده است.

البته نرخ بیکاری بهار امسال نسبت به نرخ14.1 درصدی زمستان پارسال، 1.2 درصد کاهش یافته که ناشی از اشتغال مجدد نیروی کار فصلی است. مرکز آمار می‌گوید در بهار امسال نرخ بیکاری بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر شده است. بررسی نرخ بیکاری بین جوانان 24-15ساله حکایت از آن دارد که 28.6درصد آنها بهار امسال را بیکار بوده‌اند که نسبت به بهار پارسال نرخ بیکاری جوانان یادشده 2.9درصد افزایش و نسبت به فصل زمستان سال قبل1.1 درصد افت کرده است.

آمارهای رسمی تایید می‌کند که 25.8 درصد جوانان ایرانی بین 15 تا 29 درصد در جست‌وجوی کار در بهار امسال ناکام مانده‌اند چرا که نرخ بیکاری این جوانان در بهار امسال نسبت به پارسال2.7 درصد بیشتر و نسبت به زمستان پارسال0.8 درصد شده است. به گزارش همشهری، هرچند مرکز آمار ایران تمامی افرادی که تنها یک ساعت کار در هفته کنند را شاغل محسوب می‌کند اما نتایج بررسی این مرکز نشان می‌دهد که تنها 41.8 درصد از شاغلان بالای 15 سال به‌طور میانگین 49 ساعت در هفته کار کرده‌اند و به عبارت دیگر 58.2 درصد شاغلان بالای 15 سال کمتر از 49 ساعت در هفته کار کرده‌اند.

از نظر مرکز آمار ایران 49 درصد کار در هفته نشان‌دهنده کار شایسته است و بررسی‌های رسمی نشان می‌دهد که تعداد زیادی از شاغلان ایرانی بیش از استاندارد کار می‌کنند. البته مرکز آمار اشاره‌ای به‌علت کارکردن بیش از استاندارد ایرانیان نمی‌کند اما پایین بودن سطح دستمزدها و چند شغله بودن اکثر شاغلان می‌تواند یکی از دلایل باشد. 

کد خبر 180751
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز