همشهری‌آنلاین: رکود چند ساله پی‌گیری مطالبات مادی و معنوی فرهاد مهراد از صدا و سیما بابت پخش آثارش شکست و با ابلاغ ده روز قبل رای شعبه 80 دادگاه عمومی حقوقی دستور موقت منع پخش آثار فرهاد از صدا و سیما صادر شد.

نشست خانواده و وکیل فرهاد مهراد

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا نماینده خانواده فرهاد در آستانه دهمین سال‌روز درگذشت زنده‌یاد «فرهاد مهراد» گفت: امیدواریم صدا و سیما مصالحه را به مناقشه ترجیح دهد، زیرا هزینه‌های مصالحه درباره رعایت حقوق مادی و معنوی وراث فرهاد کم هزینه‌تر خواهد بود.

پوران گلفام (همسر فرهاد مهراد) و مدیا کاشیگر در نشستی با حضور وکیل حقوقی خانواده فرهاد به بررسی جوانب صدور دستور موقت شعبه 80 دادگاه عمومی تهران مبنی بر منع پخش کلیه آثار زنده‌یاد فرهاد از صدا و سیما پرداختند و از برگزاری مراسمی برای دهمین سالگرد درگذشت این هنرمند خبر دادند.

پوران گلفام - همسر زنده یاد فرهاد - در آغاز این نشست درباره چگونگی پیگیری این پرونده یادآور شد: چند سال پیش به واسطه مدیا کاشیگر که نماینده خانواده‌ی فرهاد بود، با صالح نیکبخت آشنا شدیم و به دلیل تسلط و سابقه آقای نیکبخت به چنین مسایلی، از ایشان خواستیم تا برای ادامه کار در این پرونده به کمک ما بیایند، زیرا در آن زمان با مشکلاتی مواجه شده بودیم که برای رهایی از این بن بست تنها ایشان امکان کمک‌رسانی به ما را داشتند و از آن زمان تا کنون در کنار ایشان کارها را پیگیری کرده و به نتیجه رسانده‌ایم.

او اضافه کرد: بزرگترین معضل من در مورد «فرهاد» و آثار او، با صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است که در تمام این سالها در نهایت استقامت و فراست بدون توجه به اعتراض‌ها کارش را کرد اما ما خوشبختانه با حضور وکیل توانمندی چون صالح نیکبخت توانستیم جلوی آن‌ها بایسیتیم و از این پرونده دفاع کنیم.

پوران گلفام همچنین با اشاره به انتقال اموال زنده‌یاد فرهاد به موزه سینما و نمایش دائمی این آثار برای علاقه‌مندان این هنرمند، عنوان کرد: با انتقال وسایل و اموال زنده یاد فرهاد به موزه سینما خوشحالم که خانه ابدی فرهاد زیر درخت‌های این موزه است و به همین بهانه در آستانه دهمین سالگرد درگذشت او قرار است روز شنبه - چهارم شهریور ماه - مراسمی در کافه این مجموعه برگزار شود.

مدیا کاشیگر - نماینده خانواده‌ی فرهاد - نیز در ادامه این نشست گفت: ما در این سالها با یک معضل حقوقی مواجه بودیم و مادامی که این مشکل حل نمی‌شد، نمی‌توانستیم راه به جایی ببریم. به همین دلیل مزاحم صالح نیکبخت شدیم و خوشبختانه ایشان وکالت پرونده را پذیرفتند و امروز در آستانه سالمرگ فرهاد موفق شدیم تا منع قانونی پخش آثار این هنرمند را از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران دریافت کنیم.

وی با اشاره به اهداف پیگیری‌ چنین پرونده‌ای از سوی خانواده و وراث زنده‌یاد فرهاد عنوان کرد: قطعا هدف ما این نیست که مردم ایران صدای فرهاد را نشنوند، بلکه هدف در تمام سالها این بوده که حقوق فرهاد و خانواده‌اش رعایت شود.

او اضافه کرد: جای تعجب دارد که صدا و سیما در شرایطی که حقی به نام کپی رایت و حقوق مولف وجود دارد و آن را نسبت به تولیدات خارجی رعایت می‌کند، نسبت به پخش آثار یک هنرمند ایرانی که جزیی از اسطوره‌های این کشور نیز محسوب می‌شود ،چنین حقوقی را رعایت نمی‌کند!

کاشیگر خاطرنشان کرد: اگر صدا و سیما درها را برای مصالحه در چنین پرونده‌ای باز کند و این اجازه را بدهد که خانواده فرهاد قدم جلو بگذارند، قطعا چنین موضوعی به راحتی حل می‌شود و جنبه حقوقی پیدا نمی‌کند، زیرا فرهاد به عنوان مولف حقی دارد که باید رعایت گردد.

نماینده خانواده فرهاد در ادامه سخنانش با اظهار تاسف از عرضه سی‌دی های قاچاق آثار این هنرمند و پخش غیرقانونی این آثار از شبکه‌های فارسی‌زبان خارجی عنوان کرد: در صورتی که صدا و سیما پخش غیرقانونی اثار زنده‌یاد فرهاد را در داخل کشور متوقف کند، شاید ما بتوانیم با برطرف شدن این مشکل در حوزه پخش غیرقانونی آثار این هنرمند از شبکه‌های فارسی‌زبان با قدرت بیشتری وارد عمل شویم، زیرا در گام نخست چنین مشکلی باید در داخل کشور و از طریق صدا و سیما برطرف گردد که فکر می‌کنم مساله پیچیده‌ای نیست و به راحتی قابل حل است.

کاشیگر در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به برنامه‌های خانواده و وراث زنده یاد فرهاد برای انتشار قانونی آثار این هنرمند گفت: خوشبختانه فرهاد ناشر خوبی دارد که تاکنون به شکل قانونی آلبوم بسیار زیبایی از آثار او منتشر کرده و پرداختن به حقوق مادی و معنوی او نیز قرار است صرف گسترش موسیقی و میراث این هنرمند باشد.

او با اشاره به برنامه‌های مفصلی که از سوی وراث این هنرمند طراحی شده است، گفت: ما از همان ابتدا برنامه‌های مفصلی داشتیم که به دلایل مشکلات به وجود آمده برای وراث موفق نشدیم طبق روال آن‌ها را به اجرا بگذاریم و با انحلال «خانه فرهاد» همه چیز را از صفر شروع کرده‌ایم اما همچنان ضرورت دارد که چنین بنیادی برای ترویج و گسترش میراث فرهاد تشکیل شود و به دنبال آن جشنواره فرهاد نیز مجددا راه‌اندازی گردد.

کاشیگر خاطرنشان کرد: در همه جای دنیا بعد از درگذشت یک هنرمند مطرح بنیادی برای او تشکیل می‌شود و جشنواره‌هایی به نامش راه‌اندازی می‌شود، زیرا قدر هنرمند را می‌دانند و قطعا موسیقی ما نیز احتیاج به چنین مشوق‌های بیرونی دارد اما در چنین وضعیتی صحبت از همه این مسایل خیلی زود است. با این وجود اعلام می‌کنیم که کلیه حقوق مولف قرار است صرف گسترش موسیقی شود.

نماینده خانواده فرهاد در پایان اظهار امیدواری کرد تا صدا و سیما در گام نخست در چنین پرونده‌ای مصالحه را به مناقشه ترجیح دهد، زیرا هزینه‌های مصالحه کمتر است و به نتیجه‌ای می‌رسد که آسیب کمتری را در پی دارد. درخواست خانواده فرهاد در چنین پرونده‌ای نامعقول نیست و این حقوق همواره برای مولفان وجود داشته و عرف است.

بر اساس این گزارش در پی طرح دعوی از سوی خانواده مرحوم «فرهاد مهراد» در مجتمع قضایی شهید صدر تهران به خواسته منع پخش آثار این خانواده، شعبه 80 دادگاه عمومی حقوقی این مجتمع دستور موقت مبنی بر منع پخش آثار «فرهاد» از کلیه کانال‌های رادیو و تلویزیون صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران را صادر کرد.

محمدصالح نیکبخت وکیل مدافع خانواده "فرهاد مهراد" در نشستی که 31 مرداد برگزار شد، با بیان اینکه دستور موقت دادگاه در این زمینه مانند همه احکام دیگر لازم‌الاجراست، گفت: دستور موقت دادگاه مبنی بر منع پخش آثار مرحوم "فرهاد مهراد" از کلیه کانال‌های رادیو و تلویزیون حدود 10 روز پیش به صداوسیما ابلاغ شده و همه کانال‌های سیما و همچنین همه کانال‌های رادیو از پخش صدا و سیمای "فرهاد" و آهنگ‌های او در این کانال‌ها ممنوع شده‌‌اند.

وی تصریح کرد: اگر صداوسیما احکام قانونی را اجرا نکند همان‌طور که در قانون مجازات اسلامی هم وجود دارد می‌توان مدیرانی که از اجرای این دستور مرجع قضایی خودداری کنند را تحت تعقیب کیفری قرار داد ولی پیش از همه چیز به جای این اقدامات من متاسف هستم که باید بگویم صداوسیما نه تنها قانون را اجرا نمی‌کند بلکه به طور غیرقانونی و بدون اجازه وراث مرحوم "فرهاد"، آثار او را پخش می‌کند.

به گزارش ایسنا، تیرماه سال گذشته وسایل زنده‌یاد فرهاد به موزه سینما منتقل شد و پوران گلفام آن زمان درباره این امانت‌سپاری به ایسنا گفته بود:« وقتی به موزه سینما رفتم و آن محیط قدیمی با فواره‌های زیبا و چنارهای پرقدمت را دیدم احساس کردم که اینجا خانه فرهاد است و همان‌چیزی است که سال‌ها به دنبالش بودم. مسوولان مجموعه هم واقعا خوب برخورد کردند و دو اتاق از فضای «موزه سینما» را برای نمایش وسایل فرهاد خالی کردند.

فضای «موزه سینما» به شدت من را تحت تأثیر قرار داد و در تصمیم خود تردید نکردم، لذا تمامی وسایل شخصی و هنری فرهاد را به آنجا منتقل کردم و امروز دیگر هرکسی برای من نامه‌ای بنویسد، می‌توانم بگویم که خانه فرهاد در باغ فردوس است.

دوست داشتم فضایی در اختیار داشته باشم که اگر جوانی می‌خواهد درباره فرهاد بیشتر بداند با نمایش آن مجموعه به سوال‌های خود پاسخ دهد. بتواند کتابخانه فرهاد را ببیند و یادداشت‌های او را گوشه تک‌تک کتاب‌ها مرور کند. حتی شخصی‌ترین وسایل او مثل چرخ خیاطی که کاپشنش را با آن دوخته بود و یا کفش‌هایش که همیشه واکس‌ خورده بود یا حتی وسایل تعمیراتش را به موزه سینما منتقل کردم و از این جهت همه ابعاد فرهاد برای آنها که دوست دارند او را بیشتر بشناسند، در این مجموعه موجود است.»

به گزارش همشهری آنلاین پیش از صالح نیکبخت،شریعت‌نیا به عنوان عضو هیئت مدیره بنیاد خانه فرهاد پی گیر احیای حقوق معنوی و مادی فرهاد مهراد بود که به دلیل برخی اختلاف نظرها و به رغم پیشرفت‌های خوبی که در کار ایجاد شده بود، از ادامه همراهی بازماند.

کد خبر 181935
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز