مجموع نظرات: ۰
جمعه ۳ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۹:۳۹
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: پژوهشگر حوزه طنز لازمه خلق یک اثر طنز را داشتن ذهن آزاد در هنرمند عنوان کرد و افزود : طنز در ذات خود هنجار شکن است

writing

رویا صدر در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: طنز هنجارشکنی در نگاه و برخورد با سوژه در سایه یک نگاه شوخ طبعانه است. وقتی از سوژه فاصله می گیریم و با نگاهی شوخ‌طبعانه به آن نگاه می کنیم طنز زاده می‌شود.

پژوهشگر حوزه طنز، لازمه خلق یک اثر طنز را داشتن ذهن آزاد هنرمند عنوان کرد و ادامه داد: هیچ هنرمندی نیست که با ذهنی در حصار و چار چوب بتواند اثری بدیع خلق کند،وقتی هنرمند دچار محدودیت باشد مجبور به سانسور است که در این صورت نمی توان انتظار اثری فاخر و قابل اعتنا از آن داشت.

این طنز پرداز، وضعیت عرصه طنز مکتوب در کشور را مناسب ندانست و توضیح داد: اکنون به دلیل نبود سعه صدر و کم تحملی در بین مسوولین محدودیت هایی برای فعالیت هنرمندان این گونه ادبی ایجاد شده ، هرچه محدودیت ها بیشتر و دایره فعالیت کوچکتر شود بطور یقین آثار تولید شده نیز از کیفیت لازم برخوردار نخواهند بود.

صدر خطوط قرمز در طنز را در زمینه های اخلاقی و سیاسی عنوان کرد و افزود: بیشتر هنرمندان طنز پرداز قصد لودگی و مسخرگی را ندارند اما زمانی که محدودیت ها بیشتر می شود زمینه برای ایجاد لودگی و تولید طنزهای مسخره و کم ارزش فراهم می شود،امروز برخی آثار تلویزیونی به اسم طنز ارایه می شود اما جنبه لودگی و مسخره کردن آن بر جنبه طنز آن می چربد.

وی در مورد اینکه طنز تا چه حد در بهبود وضعیت یک جامعه موثر خواهد بودگفت: طنزنویس یک هنراست اما وظیفه آن اصلاح جامعه نیست اما از آنجا که طنز بخشی از ادبیات بوده وبا شرایط اجتماعی و جامعه گره خورده است، می‌تواند مشکلات و نابسامانی‌ها را بروز دهد.

این طنز پرداز با تاکید بر اینکه طنز بیشتر التیام بخش است تا درمان کننده افزود: وقتی طنزی تولید می شود و مشکلی از مشکلات جامعه را بیان می کند حالتی توام با رضایت به مخاطب دست می دهد طنز بازتاب دهنده مشکلات جامعه با بیانی خاص است که خشم را فرو می‌نشاند و به فرد آرامش می دهد.

وی طنز نویسی را نوعی هنجار شکنی و فرا رفتن از چارچوب ها عنوان کرد وافزود : مسوولان باید نسبت به این هنجار شکنی سعه صدر داشته باشند، وقتی قدرت تحمل جامعه نسبت به طنز کم می شود هنرمند نمی تواند با هیچ فرد مسوول یا صنفی شوخی کند در این صورت است که وضعیت طنز روزبه رو بدتر می شود.

صدر طنز را در ذات خود هنجارشکن دانست و گفت: ارتقا طنز با سعه صدر مردم و مسوولان رابطه مستقیم دارد.

خالق' خبرنامه محرمانه -مجموعه طنزها- در مورد طنز نویسی در نسل جوان گفت : نسل جوان دوست دارد هنجار شکنی کند و از چارچوب ها رها باشد، عنصر طنز در زبان این نسل وجود دارد و در آثارشان نیز هویداست، نسل جوان امروز از کمبود آموزش در این حوزه رنج می برد و نیازمند آموزش و مدرسانی چون زنده یاد کیومرث صابری فومنی است .

هفتمین جشنواره طنز مکتوب 25 و 26 شهریور ماه در تهران برگزارمی‌شود.

کد خبر 182115
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز