همشهری‌آنلاین: رمان باباگوریو با ترجمه مرحوم مهدی سحابی از ساعت 22 و 30 دقیقه امشب (شنبه 4 شهریور) در رادیو با صدای بهروز رضوی و به مدت دو هفته خوانده می‌شود، در حالی که هیچ اجازه‌ای از ناشر برای استفاده از این کار اخذ نشده است.

علیرضا رمضانی، مدیر نشر مرکز که رمان باباگوریو را با برگردان فارسی مرحوم مهدی سحابی به بازار کتاب عرضه کرده است ، ضمن اعلام این خبر به همشهری‌آنلاین گفت: تازه از شما می‌شنوم که رادیو دست به چنین کاری زده است و آنها برای این کار هیچ اجازه‌ای از من که ناشر این اثر و صاحب حقوقی آن هستم دریافت نکرده‌اند.

نشر مرکز در شناسنامه کتاب‌های خود هر گونه برداشت (حتی جزیی یا تلخیص) از کتاب را به کسب مجوز از ناشر منوط کرده است، اما در چند سال گذشته این کار هیچ گاه از سوی سازمان صدا و سیما  و دست‌اندرکاران رادیو رعایت نشده است.

بر اساس این گزارش کتاب باباگوریو از جمله آخرین ترجمه‌های شادروان مهدی سحابی بود که چند ماهی بعد از درگذشت ناگهانی و غیرمترقبه او از سوی نشر مرکز به بازار کتاب عرضه شد. نشر مرکز ناشر اختصاصی آثار مهدی سحابی است و ترجمه کتاب هفت جلدی در جست‌ و جوی زمان از دست‌ رفته و برخی از آثار شاخص رمان‌نویسان غرب را همین ناشر به بازار کتاب عرضه کرده است.

 more ویرایش دوم؛ در جست و جوی زمان از دست رفته

بر اساس این گزارش خبرگزاری مهر در باره چگونگی پخش این برنامه نوشته است:برنامه خوانش رمان «باباگوریو» نوشته انوره دو بالزاک نویسنده رئالیست فرانسوی با ترجمه‌ای که زنده یاد مهدی سحابی به عنوان یکی از آخرین ترجمه‌های خود ارائه داده بود، از امشب شنبه 4 شهریور از برنامه رادیویی کتاب شب، پخش می‌‌شود.

بالزاک نوشتن «باباگوریو» را در سال 1833 آغاز کرد و در سال 1835 آن را به پایان و انتشار رساند. این کتاب تا پیش از ارائه ترجمه سحابی، دو بار به فارسی ترجمه شده بود اما ترجمه سحابی جدیدترین ترجمه فارسی از این رمان بوده که در سال 88 توسط نشر مرکز به انتشار رسید.

این رمان یکی از آثار مهم بالزاک و در دوره اول رئالیسم است. داستان این کتاب درباره زندگی جوانی شهرستانی به نام اوژن دو است که به پاریس آمده و در یک پانسیون اقامت می‌گزیند. داستان «باباگوریو» در پاریس بورژوایی قرن نوزدهم جریان دارد. روایت بالزاک در تشریح فضای ویژه پانسیون و شخصیت پردازی افراد موثر داستان مخاطب را به میان حوادث می‌برد.

خلاصه‌نویسی این رمان برای خوانش در برنامه کتاب شب، توسط احسان پویا انجام شده و قرار است نقد آن نیز توسط پویا در این برنامه رادیویی ارائه شود. برنامه خوانش این رمان از امشب شنبه 4 شهریور از ساعت 23:30 آغاز شده و به مدت دو هفته هر شب، با صدای بهروز رضوی از شبکه رادیویی تهران پخش خواهد شد.

کد خبر 182246
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز