همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور در سخنانی در مراسم افتتاح شانزدهمین اجلاس سران غیرمتعهدها گفت: امروز روز ملت‌ها و روز بازتعریف و پیگیری آرمان‌های اصلی جنبش عدم تعهد و برنامه‌ریزی برای تحقق همه آرمان‌ها و اهداف انسانی است.

احمدی نژاد

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر ؛ متن کامل سخنان آقای احمدی‌نژاد به این شرح است:

الحمدلله رب العالمین و الصلوه و السلام علی جمیع الانبیاء و المرسلین و علی خاتمهم و سیدهم محمد و آله الطاهرین و صبحه المنتجبین
اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و اجعلنا من خیر انصاره و اعوانه و المستشهدین بین یدیه

محمد مرسی رئیس محترم جمهوری مصر،
روسای محترم کشورها، روسای محترم دولت‌ها؛
جناب آقای دبیرکل و رئیس محترم مجمع عمومی سازمان ملل
وزرای محترم و روسا و اعضاء محترم هیئت های نمایندگی، میهمانان عزیز، خانم ها و آقایان

خداوند بزرگ را برای تشکیل این نشست مهم سپاسگزارم و از جانب ملت ایران حضور شما را در ایران- خانه خودتان- و در شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد گرامی می دارم و از حسن اعتماد شما به ملت و دولت ایران و برادرتان قدردانی می‌نمایم.

یاد و خاطره بنیانگذاران فقید جنبش عدم تعهد مرحوم جواهر لعل نهرو از هند، جمال عبدالناصر از مصر، تیتو از یوگسلاوی سابق، احمد سوکارنو از اندونزی و نکروما از غنا و همچنین همکارانی که در فاصله دو اجلاس اخیر از دنیا رفته اند روسای جمهور فیلیپین، نیجریه، غنا و رهبر کره شمالی و رئیس جمهور اسبق الجزایر و همچنین رئیس جمهور و نخست وزیر شهید ایران آقایان رجایی و باهنر که در چنین روزهایی 31 سال قبل توسط تروریست های مورد حمایت مستکبران به شهادت رسیدند را گرامی می دارم و از حضار می خواهم که بایستند و با یک دقیقه سکوت برای آرامش روح آنان دعا کنند.

از کشور عزیز و برادر مصر و جناب آقای مرسی رئیس جمهور محترم به خاطر تلاش های سازنده در دوره مدیریت جنبش صمیمانه سپاسگزارم.

از مقام معظم رهبری به خاطر حضور در اجلاس و سخنرانی ارزشمندشان تشکر می نمایم.


همکاران عزیز
گردهم آمده ایم تا با بررسی شرایط و روند تحولات برای ساختن آینده بهتر برای ملت هایمان و برای جامعه بشری هم اندیشی و اقدام نماییم. شک نداریم که همه ما و بلکه همه ملت ها از وضع موجود ناراضی اند.
هنوز آرزوها و آرمان های تاریخی و مشترک بشری یعنی رفع فقر، تبعیض، تهدید، تحقیر، جنگ و کینه ورزی و استقرار زندگی سعادتمند سرشار از زیبایی و عشق و نشاط و سلامت در سایه عدالت و آزادی و کرامت و صلح پایدار فرصت تحقق مناسب پیدا نکرده است.
صدها سال پی در پی رنج نوع انسان و ملت ها ادامه یافته است و در دوره اخیر پس از عبور از برده داری و استعمار ، مشابه همان شرایط اما به شکلی دیگر بر سر ملت ها سایه انداخته است.
لطفا ملاحظه فرمایید:
- بخش عمده ثروت و مراکز اصلی اقتصادی جهان در اختیار چند گروه سرمایه دار از چند دولت قرار دارد و اکثریت ملت ها در فقر به سر می برند و باید تاوان سوء استفاده ها و سوء مدیریت های آنان را بپردازند.
- قریب به اتفاق کشورهای سرمایه داری دارای بدهی های خارجی بیش از تولید ناخالص داخلی اند و این یعنی اینکه در واقع ورشکسته اند و به طور گسترده و بدون اجازه از منابع سایر ملت ها استفاده می کنند در حالی که خود آن ملت ها به این منابع نیازمندترند.
- با خلق دارائی های کاغذی، تورم مستمر را به همه ملت ها تحمیل و بدون زحمت ثروت آنها را تصاحب می کنند. برخی گزارش‌ها از 32 هزار میلیارد دلار خلق دارائی کاغذی توسط دولت آمریکا حکایت دارد.
- اکثر معادن غنی و اصلی آفریقا و آمریکای لاتین در اختیار چند شرکت وابسته به سرمایه داران جهانی است در حالی که مردم این مناطق از حداقل منافع این ثروت خدادادی نیز برخوردار نیستند.
- سازوکار اقتصادی حاکم بر جهان به گونه ای است که به طور سیستماتیک دائما مشکلات چند دولت سرمایه داری به سایر کشورها و در مقابل ثروت آنان به آن چند کشور منتقل می شود.
- علوم و فناوری های پیشرفته به صورت انحصاری در اختیار گروهی خاص است و در بسیاری مواقع به ابزار تحمیل اهداف سیاسی مبدل شده است.
- فرهنگ های بومی و انسانی که حاصل هزاران سال تلاش و مبتنی بر فطرت الهی انسانها و در عمق و مبانی، مشترک بین همه ملت ها و از زیبایی های جامعه بشری است به طور سازمان یافته مورد هجوم گسترده قرار دارد تا با تحمیل بی هویتی زمینه تسلط بر ملت ها فراهم شود.
- شخصیت زن و بنیاد خانواده در معرض انهدام قرار دارد و تلاش گسترده ای برای تحمیل نوع خاصی از زندگی بی هویت فردی و اجتماعی به همه ملت ها در جریان است.
- به لحاظ سیاسی،َ حقوق اساسی و استقلال ملت ها دائما در معرض تهدید است و به بهانه های گوناگون کشورها اشغال می شوند. آْشکارا با پیشرفت و اقتدار ملت های مستقل دشمنی و در برابر آن مانع تراشی می شود.
- فروش سلاح به عنوان تجارت پردرآمد امری عادی است و برای اینکه بازار سلاح پررونق باقی بماند جنگ ها و اختلافات به ملت‌ها و کشورها تحمیل می شود.
- قاچاق انسان ، کشت و توزیع مواد مخدر و تروریسم، آشکارا مورد حمایت و تقویت و گسترش قرار می گیرند.
- و بدین ترتیب صلح و امنیت پایدار را به آرزوی دست نیافتنی مبدل کرده اند.
- روشن است که برای تشریح ابعاد خسارت ها و مشکلات و نابسامانی ها به وقت بیشتری نیاز داریم.

همکاران گرامی؛
- برای اصلاح این روند بارها و بارها عدالت طلبان و آزادی خواهان و مصلحان از جمله رهبران فقید جنبش عدم تعهد قیام کرده اند و خیزش های متعدد برپا شده و تلاش های فراوانی انجام گرفته است.
- لیکن علیرغم آثار بسیار ارزشمند و مثبت این تلاش های مقدس، هنوز روند امور به طور اساسی به نفع ملت ها و در جهت عدالت و صلح پایدار تغییر نکرده است.
- سوال مهم این است که علت چیست؟ برخی اصرار دارند که فریبکارانه علت وضع موجود را به ضعف ملت ها نسبت دهند.
- آیا غیر از این است که علت عدم تحقق صلح پایدار و آرمان های بشری را باید در مبانی اندیشه و عملکرد مدیریت حاکم بر جهان جستجو کرد؟.
- علیرغم تشکیل سازمان ملل که امیدهای فراوانی ایجاد کرد و همچنین تلاش های گسترده دلسوزان، مدیریت حاکم بر جهان مانع از آن بوده است که شرایط بهبود یابد و با استقرار صلح و امنیت پایدار زندگی بهتری برای مردم دنیا فراهم شود.
لطفا دقت فرمایید:
- مدیریت حاکم بر دنیا به عنوان عامل اصلی وضع موجود جهان در سده اخیر دارای دو ویژگی بسیار مهم و اثرگذار بوده است.
اول: انحصاری بودن
- بسیار روشن است که انحصار مدیریت بر مراکز اصلی قدرت و اقتصاد جهان در اختیار چند دولت خاص بلکه چند گروه سرمایه دار است.
- به طور مثال علیرغم حضور همه ما در صندوق بین المللی پول و بانک جهانی، فشارها و تحمیلات چند دولت خاص مانع از اعمال نظرات عادلانه و کارشناسی مدیران و کارشناسان مستقل این دو نهاد مهم می گردد به طوری که در عمل در بسیاری مواقع صندوق و بانک جهانی بالاجبار توجیه کننده سیاست های یک جانبه و سودجویانه همان دولت ها می شوند.
- انحصار در مدیریت شورای امنیت نیز کاملا روشن است.
- بعد از 65 سال و علیرغم اذعان همه ملت ها به حقوق حقه ملت فلسطین، رفتار شورای امنیت در عمل به تثبیت و گسترش اشغالگری و ظلم و جنایات رژیم جعلی و تحمیلی صهیونیستی منجر شده است.

کد خبر 182891

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز