همشهری‌آنلاین: حسین بهروزی‌نیا، نوازنده بربط گروه دستان که بعد از یک سال دوری از این گروه بار دیگر در کنسرت 16 و 18 شهریور گروه دستان حضور دارد هدف مهم گروه دستان را ارتقای موسیقی سازی و کیفیت آن دانست.

گروه دستان

به گزارش همشهری‌ آنلاین به نقل از مهر، حسین بهروزی نیا نوازنده بربط گروه موسیقی "دستان" ضمن بیان این مطلب در نشست خبری که صبح یکشنبه،12 شهریور، با حضور سعید فرجپوری نوازنده کمانچه، حمید متبسم نوازنده تار، سالار عقیلی خواننده و توتونچیان برگزار کننده کنسرت برگزار شد با اشاره به چیدمان آثاری که قرار است در کنسرت این گروه موسیقی در تاریخ 16 و 18 شهریور در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شود گفت: در هر اجرای زنده مخاطب حاضر در سالن انتظار دارد قطعاتی که دوست داشته و با آن ارتباط برقرار کرده است را بشنود از همین رو در بخش نخست این کنسرت علاوه بر قطعات بی کلام از آثار من دو قطعه دیگر از آلبوم موسیقی "دریای بی پایان" روی صحنه می‌رود.

سعید فرجپوری نوازنده کمانچه این گروه موسیقی با اشاره به تنوع در رپرتوار گروه موسیقی دستان گفت: سیاست گروه موسیقی دستان بر این پایه استوار است که آثار متنوع اجرا شود و این تنوع با توجه برنامه ریزی انجام شده به نوعی به عهده آهنگساز است و سعی می‌کنیم حتما یک قسمت از اجرا به قطعات تازه از آهنگسازان این گروه موسیقی اختصاص داشته باشد.

more

  گزارش همشهری‌آنلاین از نقد و بررسی‌آلبوم دریای بی‌پایان گروه دستان

وی در ادامه افزود: از این جهت در سال‌های گذشته با این فرم فعالیت کرده ایم و بنا داریم امسال اثری تازه به شکل گروه نوازی برگزار کنیم. بخش نخست این کنسرت از ساخته های حسین بهروزی نیا در دستگاه نوا و بخش دوم در دستگاه ماهور و آواز اصفهان روی صحنه می رود.

در تایید صحبت های فرجپوری، حمید متبسم نوازنده تار گروه دستان گفت: هنر آهنگسازی و روح آهنگساز با تولید انبوه مغایرت دارد ما در واقع به عنوان آهنگساز همواره پرکار بوده ایم و با وجود تلاش برای عرضه یک کار خوب نمی توان هرچندماه یکبار اثری به بازار دهیم ،چراکه یک آهنگساز قبل از اینکه یک اثر هنر را تحویل اجتماع دهد و به قولی از فیلتر اجتماع عبور کند باید از دل، جان و روح هنرمند بگذرد تا قابلیت اجرا پیدا کند.

در ادامه این نشست حسین بهروی نیا نوازنده بربط در پاسخ به سئوال مهر مبنی بر اینکه برای نخستین بار است که آثار همراه با اجرای گروه دستان روی صحنه می رود و پیش از این وی تنها به عنوان نوازنده در ترکیب گروه حضور داشته است گفت: اگر به گذشته کاری من نگاه کنید آثاری که ساخته ام بدون کلام بوده است. در گروه دستان هم اثر با کلام داشته ام اما در این اجرا به نوعی برای نخستین بار است که آثاری از من به شکل مستقل روی صحنه می رود.

وی در ادامه متذکر شد: نوازنده بربط گروه موسیقی "دستان" تاکید کرد که یکی از اهداف این گروه موسیقی تعالی موسیقی سازی و شناساندن اصالت های موسیقی ایران به شنونده این نوع موسیقی است.

متبسم در ادامه افزود: در بخش اجرای آثار به آهنگسازی حسین بهروزی نیا اجرای تکنوازی هم داریم . اما اساس کار بر پایه آهنگسازی حسین بهروزی نیا و سعید فرجپوری است.

در ادامه این نشست سالار عقیلی در توضیح کم و کیف آواز در تازه ترین اجرای گروه موسیقی دستان گفت: حدود 4 ماه پیش آقای فرجپوری پیشنهاد همکاری داد و پس از آن نت ها را ایمیل کرد و من هم مانند سایر اعضای گروه موسیقی دستان تمرین را آغاز کردم. همانطور که می دانید گروه موسیقی دستان یکی از گروه های خوب موسیقی در دنیا است که هریک از نوازنده های آن در یک جای دنیا زندگی می کنند و وقتی قرار است کنسرت این گروه برگزار شود اعضا با آمادگی قبلی در ایران گردهم می آیند و آثاری از موسیقی ایرانی که برای اجرا در نظر گرفته اند را روی صحنه می برند.

وی در ادامه افزود: پس از دور هم جمع شدن اعضای این گروه موسیقی 12 روز تمرین مداوم داشتیم و قرار است پس از اجرای بخش نخست که در دستگاه نوا است ، بخش دوم را با تصنیف "میخانه خاموش" با شعری از مهدی اخوان ثالث آغاز کنم و پس از آن قطعه "در اوج آرزو" با شعری از هوشنگ ابتهاج با تکنوازی بربط اجرا خواهد شد، یکی از ویژگی های این غزل این است که شاعر به استقبال سعدی رفته است .

سالار عقیلی در ادامه افزود: "غم دوست" با شعری از سیاوش کسرایی قطعه دیگر از این مجموعه است که بعد از مدلاسیون از دستگاه ماهور وارد آواز بیات اصفهان خواهیم شد و پس از آن تصنیف "احوال دل" در آواز بیات اصفهان از مولانا شنیده می شود . قطعه پایانی این قطعه با شعردیگری از مولانا با عنوان" راز من" به پایان می رسد.

more

 نگاهی به آلبوم به نام گل سرخ ساخته متبسم و‌آواز سالار عقیلی

در ادامه این نشست حسین بهروزی نیا درباره همکاری گروه دستان با سالار عقیلی گفت: سالار عقیلی یکی از خواننده هایی است که از سه منطقه صوتی بم، میانی و زیر برخوردار است و در عین حال تبحر و تکنیک خود را با احساس درونی خود می آمیزد و روی صحنه می برد که این احساس درونی در اجرا ارزشهای هنری آواز را بالا می برد.

حمید متبسم نوازنده تار در ادامه صحبت های خود در پاسخ به این سئوال که گروه دستان با خواننده سالاری مخالف است گفت: من با این الفاظ موافق نیستم و به جای واژه خواننده سالاری به خواننده محوری معتقدم و از همین رو موسیقی آوازی نوعی موسیقی ارزشمند در ایران محسوب می شود و مشکل از شنونده های های موسیقی ایران است چراکه هنوز شنیدن کنسرت در ایران جوان است از همین رو معتقم که شنونده های ایرانی درک درستی از موسیقی ندارند و برای برقراری ارتباط نیاز به خواننده دارند این در حالی است که اگر این ارتباط درست برقرار شود خواننده هم جزئی از سازهای موسیقی می شود.

کد خبر 183240
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز