گروه دانش و سلامت: زندگی با سگ و گربه و تماس مستقیم با این دو حیوان، بدون تردید خطراتی را هم برای افرادی که به‌طور مستقیم با این حیوانات تماس دارند و هم برای سایر افراد جامعه به‌دنبال خواهد داشت اما برخی از افراد به سادگی از کنار این آسیب‌ها می‌گذرند و نسبت به آنها بی‌توجه هستند و این همه درحالی است که بارها و بارها کارشناسان بهداشتی نسبت به انتقال بیماری‌هایی که از راه حیوانات ممکن است به انسان سرایت کنند هشدار داده‌اند.

حیوان

بیماری‌های انگلی، ویروسی و باکتریایی تنها بخشی از خطراتی است که از تماس مستقیم و غیرمستقیم با حیواناتی نظیر سگ و گربه می‌تواند عاید انسان شود.دکتر علی رضا فاتح‌نیا، دامپزشک، درباره بیماری‌هایی که از سگ و گربه به انسان منتقل می‌شود به همشهری گفت: بیماری‌هایی که از دام‌های کوچک به‌ویژه سگ و گربه به انسان منتقل می‌شود، شامل بیماری‌های انگلی، ویروسی و باکتریایی است.

او افزود: خطرناک‌ترین بیماری که احتمال انتقال آن از سگ به انسان وجود دارد بیماری کیست هیداتیک است که از جمله بیماری‌های انگلی و چرخه‌ای است که می‌تواند روی جگر و ریه انسان تولید کیست‌های متورم و خطرناک کند و راه درمان آن هزینه‌بر و معمولا جراحی‌های بسیار حساس است.دکتر فاتح‌نیا گفت: کچلی نیز بیماری قارچی است که می‌تواند از راه پوست بدن گربه به انسان منتقل شود که اغلب درمان آن بسیار طولانی مدت است.

وی افزود:برای رعایت نکات بهداشتی لازم است از تماس مستقیم با این گونه حیوانات خودداری شود و آنها باید در خارج از محیط های مسکونی نگهداری شوند. دکتر رضا شیخ‌زاده، دامپزشک نیز در این‌باره به همشهری گفت: رعایت موارد بهداشتی در زمینه تماس با حیوانات ضروری است.

دکـتر شیـخ ‌زاده خـاطـرنـشان کرد:بیشترین بیماری‌هایی که از طریق حیوانات خانگی به انسان منتقل می‌شود انواع بیماری‌های انگلی جلدی و قارچی جلدی است که اگر فرد با حیوان آلوده تماس داشته باشد احتمال ابتلا به بیماری را دارد.دکتر شیخ‌زاده تأکید کرد: اینگونه خطر ها هنگام نگهداری حیواناتی از قبیل سنجاب و جوجه تیغی بیشتر دیده می شود.

جای هیچ حیوانی در منزل نیست

از لحاظ بهداشتی، جای هیچ حیوانی در منزل مسکونی نیست چون همه‌ حیوانات می‌توانند تعدادی از بیماری‌‌ها را به انسان منتقل کنند. نگهداری از هر نوع حیوانی در منزل عوارضی دارد که تشخیص برخی از این عوارض و بیماری‌ها در افراد مبتلا بسیار دشوار است و تشخیص آن در برخی دیگر امکان‌‌پذیر نیست. صاحبان سگ و گربه و به‌خصوص بچه‌های کوچک بیشتر در معرض ابتلا به بیماری هستند.
نگهداری حیواناتی مانند سگ و گربه در محیط خانه ازجمله مواردی است که خطر ابتلا به‌ آسم را تشدید می‌کند.

همچنین بیماری خراش پنجه گربه یک نوع بیماری است که از گربه به انسان منتقل می‌شود. به‌طور معمول زیر ناخن گربه یکسری میکروب موجود است که درصورت چنگ‌زدن گربه به فرد و انتقال این میکروب‌ها از زیر ناخن به درون زخم، انسان سه‌روز متوالی تب می‌کند و گاهی نیز دچار تهوع و سردرد می‌شود. از سوی دیگر به‌دلیل اینکه اغلب افرادی که سگ خانگی دارند پس از تماس با حیوان دست‌های خود را نمی‌‌شویند، در بیشتر موارد میکروب‌های سگ به افراد منزل، منتقل‌ و احتمال انتشار میکروب بین اعضای خانواده نیز بیشتر می‌شود.

تحقیقات نشان می‌‌دهد که تقریبا بسیاری از میکروب‌های مدفوع سگ در اثر انگشتِ صاحبان آنها وجود دارد. همچنین 10درصد از افرادی که در خانه سگ دارند، دارای زنجیره‌های باکتریایی E coli هستند که هم در حیوان و هم در صاحب آن مشاهده می‌شود.هاری نیز یک بیماری ویروسی فوق‌العاده کشنده است که موجب عفونت مرکز دستگاه عصبی می‌شود.

تمامی حیوانات خونگرم ممکن است به آن دچار شوند و به وسیله گازگرفتن توسط حیوانات هار، بیماری انتقال می‌یابد. سگ هار به طرز خطرناکی حالت تهاجمی به‌خود گرفته، تمایل شدیدی به گازگرفتگی اشیا، حیوانات و انسان، از جمله صاحب خود نشان می‌دهد و اغلب خود را نیز گاز گرفته و زخم‌های شدیدی در بدن ایجاد می‌‌کند.لیشمانیوز جلدی یا سالک نیز یک بیماری پوستی طولانی ‌مدت و بدون درد و تب، قابل انتقال بین انسان و تعدادی از حیوانات ازجمله جوندگان و سگ است

کد خبر 185524
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز