همشهری آنلاین: ماجرای دستگیری عفت مرعشی و همسر شهید مفتح توسط ساواک قم و بازجویی شبانه آن‌ها به همراه شرح ملاقات‌های آیت‌الله منتظری، شهید مطهری و شهید بهشتی در دورانی که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در زندان به سر می‌برد برای اولین بار در این کتاب آمده است.

عفت مرعشی و هاشمی

کتاب «پا به پای سرو، خاطرات و مخاطرات بانو عفت مرعشی» به زودی منتشر می‌شود.

به گزارش ایلنا، در این کتاب رویدادهای مختلف زندگی مشترک آیت‌الله هاشمی و همسرش در دوران مبارزه به تفصیل بیان شده است.

کتاب «پا به پای سرو» توسط سیدعلی مرعشی به شیوه خاطره‌نگاری، تهیه و تنظیم شده است و در این کتاب عفت مرعشی به شرح نحوه آشنایی و ازدواج، هجرت به شهر قم، نحوه گذران زندگی طلبگی، سربازگیری طلاب حوزه علمیه قم، آغاز نهضت امام خمینی و حضور فعال در مبارزات علیه رژیم خودکامه ستمشاهی و هجرت به تهران، با ذکر جزییات می‌پردازد و خواننده را با زندگی شخصی خانواده هاشمی رفسنجانی آشنا می‌کند.

همسر آیت الله هاشمی رفسنجانی در این کتاب، برای نخستین بار روایتی دستِ اول از لایه‌های درونی روحانیت مبارز و مصائب دوران سخت دستگیری، بازجویی و زندان به خواننده ارائه می‌کند و خاطرات خود از قیام ۱۵ خرداد، دوران غربت مبارزان، قیام ۱۹ دی قم و ۱۷ شهریور تهران و نحوه شکل‌گیری راهپیمایی‌های میلیونی سال ۱۳۵۷ را به رشته تحریر درمی‌آورد.

در کتاب «پا به پای سرو» برای اولین بار ماجرای دستگیری عفت مرعشی و همسر شهید مفتح توسط ساواک قم و بازجویی شبانه آن‌ها انتشار می‌یابد. همچنین ملاقات‌های آیت‌الله منتظری، شهید مطهری و شهید بهشتی در دورانی که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در زندان به سر می‌برد، در این کتاب آمده است.

کتاب خاطرات عفت مرعشی، نحوه نجات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از مجازات اعدام و حبس ابد، وساطت داماد آیت الله العظمی سید محسن حکیم و آیات سیداحمد خوانساری، اخوان مرعشی و محمدتقی فلسفی و در موارد مختلف زندان را برای نخستین بار روایت می‌کند.

این کتاب در ۴۰۰ صفحه قطع رقعی تنظیم و آماده شده است و مراحل فنی را برای چاپ و صحافی در دفتر نشر معارف انقلاب می‌گذراند.

در بخشی از این کتاب آمده است: بعد از مدتی، ملاقات دیگری دادند. این بار قلبم مطمئن‌تر بود. ترس ملاقات اول را نداشتم. دلیر‌تر بودم. زندان‌‌ همان قزل قلعه بود اما جای ملاقات محل قبلی نبود. او در اتاقی بود که در بلندی قرار داشت و من و بچه‌ها در حیاط و پایین بودیم. چون فاصله زیاد‌تر بود بایستی بلند‌تر صحبت می‌کردیم.

استوار ساقی رئیس زندان، بین ما ایستاده بود. به علت ناراحتی که از خبر شکنجه پایش در ملاقات قبل داشتم و نتوانسته بودم اطلاع درستی کسب کنم، اولین سوالی که به ذهنم خطور کرد، این بود که از وضعیت پایش سوال کنم. بلند پرسیدم پایت چطور است؟ پایش را بالا گرفت و جورابش را در آورد و گفت: خوب است.

این حرکت اشاره‌ای بود که شکنجه شده است. پایش صدمه دیده و پس از مدت زیادی بهبود یافته بود. استوار ساقی که بین ما ایستاده بود فوری گفت خانم این چه سوالی است که می‌کنی؟ من نیز تند شدم و گفتم خیال می‌کنید که کارهای شما پنهان می‌ماند؟ همه می‌دانند که او را شکنجه کرده‌اید، پایش آسیب دیده است. از من می‌پرسند باید جوابی داشته باشم. ملاقات یعنی مطلع شدن از احوال زندانی. آشیخ اکبر هم زرنگی کرد و پایش را مجددا بالا گرفت و گفت: عصبانی نشو ببین که خوب است، می‌توانم راه بروم. چند قدمی راه رفت من نیز ازاین بابت خوشحال شدم.

دفتر نشر معارف انقلاب فعالیت انتشاراتی خود را از سال ۱۳۷۲ آغاز کرده و تاکنون ده‌ها کتاب در زمینه تاریخ معاصر ایران به چاپ رسانده که اغلب آن‌ها درزمان انتشار تا مدت‌ها در صدرجدول پرفروش‌ترین کتاب‌های کشور قرار داشته است.

آخرین کتاب منتشر شده دفتر نشر معارف انقلاب، کتاب بازسازی و سازندگی حاوی کارنامه و خاطرات سال ۱۳۶۸ آیت‌الله هاشمی رفسنجانی است که در اردیبهشت سال جاری به بازار کتاب عرضه شد و چاپ سوم آن هنوز در جدول کتاب‌های پرفروش قرار دارد.

 

کد خبر 185912
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز