همشهری آنلاین: عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: حدیث سلسلةالذهب توحید را به‌عنوان نقطه ثقل و محور اندیشه اسلامی بیان کرد‌‌ه‌اند و ارتباط عمیق توحید و امامت الهی را در آن روشن کرد‌ه‌اند؛ از این روایت استفاده می‌شود که توحید بدون حاکمیت الهی و سرپرستی امام منصوب از سوی خدا، تبدیل به شرک می‌شود.

آیت الله عباس کبی

آیت‌الله عباس کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) شعبه خوزستان بیان کرد: امام رضا(ع) امام رئوف و مهربان از ذریه رسول الله (ص)؛ امام هشتم شیعیان، تنها امامی است که بارگاه ملکوتی آن در ایران به سرتاسر جهان نورافشانی می‌کند. همان‌گونه که امام راحل(ره) در این زمینه فرمودند: «خراسان، پایتخت معنوی ایران است» باید اضافه کرد که این شهر کانون مهر و رحمت و معنویت و دلدادگی و شیفتگی ایرانیان و سایر مسلمانان و جهان اهل‌ بیت(ع) در سرتاسر جهان است.

وی گفت: حضرت هنگام ارتحال جد خود امام صادق(ع) در 11 دی‌القعده 148 هجری قمری در شهر مدینه به دنیا آمدند و آخر صفر 203 هجری وفات یافتند. ایشان در مجموع 55 سال عمر و 20 سال امامت کردند. کنیه ایشان ابوالحسن و رضا، عالم آل‌محمد، شمس‌الشموس، غریب‌الغرباء، معین‌الضعفاء و ... از القاب ایشان هستند. در دوره امامت و زندگی گوهربار خود با 6 خلیفه عباسی؛ منصور دوانیقی، مهدی، هادی، هارون‌الرشید، امین و در نهایت مأمون عباسی هم‌عصر بودند که مأمون با سم حضرت را شهید کردند.

آیت‌الله کعبی ادامه داد: از نکات برجسته‌ای که در مورد زندگی امام رضا(ع) می‌توان گفت و متناسب با وضعیت ما خوزستانی‌ها هم هست؛ سفر نورانی حضرت از مدینه به بصره و از بصره به اهواز است که در همه روایات آمده است محل عبور و سفر حضرت به مرو و خراسان از اهواز و از آنجا به بقیه شهرها صورت گرفت تا اینکه به نیشابور رسیدند.

عضو مجلس خبرگان رهبری و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: ایشان در هر سفر تلاش می‌کردند مردم را با معارف اسلام و اهل ‌بیت(ع) آشنا کنند. از سخنان گوهربار حضرت در آن سفر تاریخی هنگام توقف در نیشابور، حدیث سلسلة‌الذهب است که راویان معروف آن را نقل کرده‌اند. امام رضا(ع) آن حدیث معروف را به نقل از آباء خود و رسول‌الله(ص) چنین نقل کردند: «کلمه لا اله الا الله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی» و در یک فراز دیگر فرمودند: «بشرط‌ها و شروط‌ها و أنا من شروط‌ها».

آیت‌الله کعبی توضیح داد: در این حدیث، ایشان توحید را به‌عنوان نقطه ثقل و محور اندیشه اسلامی بیان کرد‌‌ه‌اند و ارتباط عمیق توحید و امامت الهی را در آن روشن کرد‌ه‌اند؛ از این روایت استفاده می‌شود که توحید بدون حاکمیت الهی و سرپرستی امام منصوب از سوی خدا، تبدیل به شرک می‌شود و زندگی بشری را آغشته به طاغوت و کفر و نفاق و فساد می‌کند و در منجلاب بدبختی فرو می‌برد.

این مدرس حوزه علمیه در ادامه عنوان کرد: چیزی که بشریت امروز از آن رنج می‌برد، دوری از فضیلت معنوی و امامت الهی است. این حدیث علی‌رغم گذشت 1250 سال از آن تاریخ، هنوز زنده و چاره حل مشکلات بشریت معاصر است.

وی اضافه کرد: نکته دیگری که در معارف رضوی وجود دارد و باید بدان اشاره کرد آن است که ایشان در حدیثی فرمود: بنده مؤمن خدا نمی‌تواند حقیقت ایمان را بچشد مگر اینکه سه خصوصیت در او وجود داشته باشد که آنها عبارتند از؛ فهم دین و آموزش معارف اسلامی، برنامه‌ریزی برای زندگی و صبر در برابر ناملایمات و سختی‌ها. از این حدیث استفاده می‌شود که در معارف رضوی دین و زندگی با هم پیوند عمیقی دارند به گونه‌ای که نمی‌توان به بهانه دین از زندگی فاصله گرفت و نمی‌توان به بهانه زندگی و معیشت، آموزش معارف الهی و معنویت را کنار گذاشت.

آیت‌الله کعبی اضافه کرد: نکته دیگر اینکه امام در دوران پرتلاطم رواج فلسفه‌ها و اندیشه‌های مهاجم و ترجمه‌ها و مکتب‌سازی‌های انحرافی، کانون انتقال فرهنگ و تمدن ناب اسلامی بر پایه معارف اهل‌بیت(ع) در سرتاسر جهان و برای همه فرهنگ‌ها و ملل و نحل بود و مناظره‌های ایشان با بزرگان و ارباب ادیان شاهد این مدعا است.

عضو مجلس خبرگان رهبری و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: در زیارت امام رضا و معارفی که در این زیارت وجود دارد و دلبستگی که مؤمنان عاشق به این امام رئوف دارند، منشأ کرامات الهی و تضمین زندگی معنوی و گشایش و فرج و پیشبرد زندگی معنوی برای عاشقان ایشان است. چنانکه بارگاه نورانی امام رضا(ع) هر سال میلیون‌ها شیفته معارف اهل‌ بیت(ع) را از سرتاسر جهان به سوی خود جذب می‌کند و امروز بارگاه امام رضا(ع) به قطب معنویت در سرتاسر جهان تبدیل شده است. ما باید خدا را شاکر باشیم و خود را از فیض معنوی این بارگاه نورانی سیراب سازیم.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به معارف رضوی در بُعد اخلاق بیان کرد: مجموعه معارف امام رضا(ع) در بعد اعتقادات، اخلاق و ارزش‌ها و فقه، گنجینه گران‌سنگی است که باید از آن بهره‌ ببریم؛ از جمله شخصیت اخلاقی و اجتماعی امام رضا(ع) که در برخی توصیه‌های ایشان متجلی است؛ چنانکه ایشان می‌فرمود: هیچگاه با سخن خود دیگران را آزار ندهید. حضرت خود، هرگز سخن کسی را قطع نمی‌کرد، بسیار بردبار و شکیبا بود، به پاکیزگی بدن، نظافت موی سر و پوشاک توجه داشت. از مهمانان خود شخصاً پذیرایی می‌کرد، در تشییع جنازه‌ها شرکت می‌جست، به عیادت بیماران می‌رفت و در حضور دیگران به دیوار تکیه نمی‌کرد و هنگام نشستن پایش را در حضور دیگران دراز نمی‌کرد، با صدای بلند و قهقهه نمی‌خندید، همیشه چهره‌ای خندان داشت، با خدمتکاران خود بر سر یک سفره می‌نشست و غذا می‌خورد.

آیت‌الله کعبی ادامه داد: در بعد عبادی،‌ ایشان شب‌ها کم می‌خوابیدند و بیشتر به عبادت می‌پرداخت، به نماز اول وقت پای‌بند بود، قرآن بسیار تلاوت می‌کرد، بسیاری از روزها را روزه می‌گرفت و سجده‌های ایشان بسیار طولانی بود و در بعد زندگی سیاسی حضرت، ایشان برای تعمیق بصیرت دینی و سیاسی و جریان‌شناسی دوستان و دشمنان اسلام و عزت مسلمین اهتمام ویژه‌ای داشتند و همواره شاخص معرفی می‌کردند؛ از جمله شاخص‌های عمده‌ای که بیان می‌کردند، بحث تولی و تبری و توجه به امامت الهی بود. ایشان در حدیثی فرمودند: چه بسا فتنه برخی از مدعیان دوستی ما اهل ‌بیت(ع) نسبت به سایر شیعیان، از فتنه دجال بیشتر باشد. کسی پرسید چگونه؟ و امام فرمود: با دوستی دشمنان ما و دشمنی با دوستانمان. اگر کسی شاخص و مرز دوستی و دشمنی را به هم بزند، حق را از باطل را نمی‌توان تشخیص داد و مؤمن را از منافق نمی‌توان بازشناخت.

این مدرس حوزه علمیه افزود: حضرت یکی از مرزهای روشن بصیرت سیاسی را شفافیت در دوستی و محبت اهل ‌بیت(ع) و رهبری الهی و روشنی دشمنی با دشمنان اسلام و عزت مسلمین می‌دانست. امروز یکی از شاخصه‌های همراهی و پیوستگی با معارف رضوی این است که همه عاشقان حضرت باید دل‌ها را متوجه کانون مهر و محبت همه مسلمانان؛ یعنی رسول ‌الله(ص) سازند و هر چه فریاد دارند بر سر دشمنان اسلام و اهانت‌کنندگان به پیامبر(ص) بردارند.

وی در پایان گفت: یکی از محورهای مورد توجه امام رضا(ع)، بحث وحدت مسلمین است؛ ایشان در عین حالی که به اجبار از سوی مأمون به‌عنوان ولیعهد مشخص شده بود و فقه را بر پایه مذاهب بیان می‌کرد بر وحدت مسلمانان در مقابل دشمنان اسلام و تبیین بدعت‌ها در دین توجه خاصی داشتند. از این رو امروز باید در مقابل هجوم فرهنگ بیگانه و فساد اخلاقی و رواج مذهب‌های انحرافی دشمنان اسلام و مکر و فریب دشمنان اسلام هوشمند و پیرو راستین راه امام رضا(ع) باشیم.

کد خبر 185922
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز