همشهری آنلاین: رسانه‌های غربی، منافع و خواسته‌های آمریکایی ـ صهیونیستی را دنبال می‌کنند و آنچه از واکنش اعتراضی جهان اسلام در برابر اهانت به مقدساتشان نشان می‌دهند، چیزی جز تصویری خشن و جنگ‌جو از مسلمانان نیست.

دین

ابوبکر دیاسی، نویسنده و روزنامه‌نگار سنگالی در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) با بیان این مطلب گفت: در دنیای امروز رسانه‌ها برای بازتاب واقعی رویدادهای جهان نقش بسیار مهمی دارند، ولی آنچه امروز از سوی رسانه‌های غربی شاهد آن هستیم، همان رویه همیشگی است؛ این رسانه‌ها همچون قبل در خدمت اهداف مستکبران هستند و منافع و خواسته‌های آمریکایی ـ صهیونیستی را دنبال می‌کنند و اصل قضیه را وارونه نشان می‌دهند. آنچه رسانه‌های غربی از واکنش اعتراضی جهان اسلام در برابر اهانت به مقدساتشان نشان می‌دهند، چیزی جز تصویری خشن و جنگ‌جو از مسلمانان نیست.

این روزنامه‌نگار آفریقایی در ادامه افزود: شاید در میان هزاران راهپیمایی که در جهان در اعتراض به پخش فیلم موهن برگزار شد، تنها چند مورد محدود آن هم با سوء‌استفاده گروهی خاص به خشونت کشیده شد، ولی تصویری که رسانه‌های غربی از این تظاهرات نشان می‌دهند، فقط و فقط خشونت، جنگ، درگیری و کشتار میان مسلمانان است.

دیاسی تصریح کرد: درست در زمانی که این فیلم در جهان موجی از اعتراضات را به دنبال داشت، پاپ بندیکت شانزدهم در سفری به لبنان در جمع مسیحیان حاضر شد. در طول سفر پاپ به لبنان که مورد استقبال تمامی فرق مذهبی از جمله مسلمانان واقع شد؛ حزب‌الله اجازه هیچ گونه تظاهراتی را نداد چراکه می‌خواست سفر پاپ در آرامش و آسایش تمام برگزار شود. به نظر می‌رسد این احترام به ادیان باید به‌طور گسترده توسط رسانه‌ها پوشش داده می‌شد، ولی متاسفانه تنها نکته‌ای که به آن اشاره نشد و لنز هیچ دوربینی آن را ندید، همین حرکت انسانی بود.

این نویسنده سنگالی همچنین عنوان کرد: از نظر من ساخت فیلم موهن به ساحت مقدس پیامبر(ص) و انتشار چندین‌باره کاریکاتورهای موهن اهداف مختلفی را دنبال می‌کنند که در پشت پرده تمامی آن‌ها خواسته‌های شیطانی صهیونیسم نهفته است. فیلم آمریکایی ــ صهیونیستی «بی‌گناهی مسلمانان» توسط قبطیان افراط‌گرایی ساخته شد که خود در آمریکا زندگی می‌کنند و خط فکریشان از مبانی صهیونیستی تغذیه می‌شود. اولین و مهمترین هدف این فیلم در واقع وارد کردن مسلمانان به جنگ و نزاع با پیروان سایر ادیان در جهان است. تهیه‌کننده این فیلم در جایی مدعی شده است که خود یک مسیحی است که این ادعای دروغین باعث تاسف و شرمندگی کلیساها و واکنش مسیحیان در کشورهای مختلف شد.

وی با اشاره به وظایف جوامع جهانی در قبال اهانت به مقدسات ادیان توضیح داد: تهیه‌کننده این فیلم که هدفی جز نشر نفرت و خشونت را دنبال نمی‌کرد، باید توسط جوامع مختلف بین‌المللی محکوم شود. حتی در خود آمریکا هم مجامع مختلف بین‌المللی باید این حرکت نفرت‌انگیز را محکوم کنند ولی نمی‌دانم دولت آمریکا بنابر ادعای خود تا چه حد پایبند قوانینی است که خود داعیه‌دار آن در جهان است. آمریکا که خود مدافع آزادی‌ بیان است و برای آن قوانین مختلفی وضع کرده و در راستای آن خود را پرچم‌دار عدالت و دفاع از حقوق بشر(!) در جهان می‌داند، تا چه حد می‌تواند این اعمال غیر بشری را توجیه کند؟

این اندیشمند آفریقایی ادامه داد: تهیه‌کننده این فیلم موهن و صاحبان کاریکاتورهای توهین‌آمیز در کنار اهداف شوم خود برای برهم زدن اتحاد و برادری میان پیروان سایر ادیان به دنبال منافع شخصی نیز هستند. آنان به اشتباه فکر می‌کنند با تولید چنین آثاری می‌توانند پولی به جیب بزنند و در جهان شهرتی کسب کنند، ولی نمی‌دانند هر روز که از پخش این آثار در جهان می‌گذرد نفرت جهانیان را برای خود می‌خرند، به‌طوری‌که حتی در میان هم‌صنفان خود نیز دیگر جایگاهی ندارند.

ابوبکر دیاسی در ادامه تصریح کرد: سردمداران آمریکایی و صهیونیستی به بهانه آزادی بیان هر عملی را توجیه می‌کنند. این در حالی است که اگر فردی انتقادی را به نحوه سیاستمداری آنان و یا عملکردشان در کشورهای دیگر از جمله کشورهای مسلمان وارد کند و آن را در قالب همین آزادی‌ بیان خودشان بگنجاند، آن را نمی‌پذیرند. سؤالی که اندیشمندان جهان باید از آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها بپرسند، این است که چطور می‌توان اهانت به مقدسات دینی و اعتقادی بیش از یک میلیارد مسلمان در جهان را به بهانه آزادی‌ بیان توجیه کرد، ولی در قالب همین آزادی‌ بیان خودتان نمی‌توان از عملکرد شما در فلسطین، لبنان، بحرین و سوریه انتقاد کرد.

وی در پایان عنوان کرد: باید پرسید که این چه آزادی‌ بیانی است که ارزش‌های جهانی و انسانی را زیر پا می‌گذارد و تنها در خدمت منافع گروه خاصی است. چگونه می‌توان این اعمال را با مبانی حقوق بشر توجیه کرد. البته این‌ها سؤال‌هایی است که روشنفکران جهان هرگز به دنبال جواب آن از سوی سردمداران آمریکایی و صهیونیستی نیستند.

کد خبر 186139
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز