همشهری آنلاین - محمد ملاحسینی: حمام فین با قدمت دوره قاجاریه، در مجموعه باغ فین کاشان قرار دارد و از جمله آثار دیدنی این شهر به حساب می‌آید.

 

در مجموعه‌ باغ فین کاشان ۲ حمام کوچک و بزرگ وجود دارد که هر یک دارای خزینه و حوض‌های متعدد آب هستند.

حمام کوچک آن از حیث معماری چندان مهم نیست؛ اما حمام بزرگ آن با ستون‌های مرمری و سقف نقاشی شده، بسیار جالب توجه است.

در حمام کوچک باغ فین واقعه قتل امیرکبیر (قهرمان مبارزه با استعمار در دوره قاجار) روی داده است و از این حیث، ارزش و اعتبار تاریخی دارد.

این حمام قدیمی به خاطرقتل میرزا تقی‌خان امیرکبیر صدراعظم ناصرالدین شاه قاجار در ۲۰ دی ۱۲۳۰ هجری خورشیدی مشهور است.

در قسمت جنوبی باغ فین دو حمام وجود دارد که به حمام کوچک و بزرگ معروف است، حمام کوچک از آثار دوره صفویه و همراه با بنای اولیه باغ فین ساخته شده‌است. حمام بزرگ در دوران قاجاریه به وسیله فتحعلی شاه ساخته شده‌است.

حمام بزرگ مخصوص امرا و حمام کوچک اختصاص به استفاده خدام داشته‌است. در هر یک از حمام‌ها قسمت‌هایی شامل ورودی، گرمخانه، آبنما، خزینه، محل نظافت و سربینه (رختکن) به چشم می‌خورد.

کانال‌هایی جهت تعویض آب خزینه‌ها و حوضچه‌ها در کف حمام‌ها وجود دارد. دیوار حمام‌ها با عایق رطوبتی مخصوص - ماسه، آهک یا ساروج - پوشانده شده‌است.

این حمام دارای دالان‌ها و راهروهای زیادی است و معماری زیبایی دارد.

حمام های تاریخی کاشان، از جمله آثار باشکوهی هستند که در دوران صفوی مورد ستایش جهانگردان داخلی و خارجی گردیده، به طوری که شاردن فرانسوی می‌گوید : «گرمابه های کاشان فوق العاده عالی ، خوب و تمیز هستند».

این حمام ها با معماری عالی ویژگی‌های خاص یکی از پنج عنصر اصلی شهر (مسجد، بازار، خانه، حمام، آب انبار) به شمار می‌آید.

از جمله حمام‌های معروف کاشان می‌توان به گرمابه‌های باغ فین، حمام سلطان امیر احمد، حمام گذرنو، حمام عبدالرزاق خان، حمام محتشم و... اشاره کرد.

مجموعه باغ فین کاشان در سال ۱۳۸۲ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز